صادرات به عراق

صادرات به عراق
صادرات به عراق
راهنماي تجاري کشور عراق

نحوه صادرات به عراق؟

عراق یکی از پرتنش ترین کشورهای حوزه خاورمیانه است. مشکلات صادرات عراق به دلیل جنگ های داخلی و خارجی بسیار است. اما تجارت عراق این کشور را 43 ومین کشور اقتصادی جهان قرار داده است. صادرات عراق بیش از ۶۳ میلیارد دلار و فروش نفت با بیش از ۵ میلیون بشکه بخش بزرگ درامد های آن را تشکیل می دهد.نیازهای بازار عراق به کالا و خدمات با توجه به جمعیت 43 میلیونی بسیار قابل توجه است. . بیش از ۳۰ میلیارد دلار کالا  وخدمات به عراق در سال ۲۰۱۷ صادر شده است. حضور در بازار عراق هر چند ریسک بالایی دارد اما مزیت های فراوانی نیز به همراه دارد.بسیاری از تولید کنندگان برای صادرات کالا و دریافت سود بازارعراق به دنبال لیست تجار عراقی هستند. ماهان به صاحبان کسب و کارها کمک می کند بازاریابی موفقی در عراق داشته باشند.

5 شريک تجاري عراق

بزرگترين کشور صادر کننده به عراق

num countries value
1 United Arab Emirates 12 B
2 Iran 9 B
3 Turkey 8.3 B
4 china 7.9 B
5 United States of America 1.3 B

5 شريک تجاري عراق

بزرگترين کشورهاي وارد کننده از عراق

num countries value
1 India 23 B
2 china 22.5 B
3 United States of America 12 B
4 Korea, Republic of 10 B
5 Italy 4.5 B

بهترين کالاهاي صادراتي عراق

5 کالاي برتر صادراتي عراق

num countries value
27 Mineral fuels 95 B
71 Natural or cultured pearls 1.2 B
08 Edible fruit and nuts 78 M
76 Aluminium 33 M
74 Copper 24 M

بهترين کالاهاي وارداتي عراق

5 کالاي برتر وارداتي عراق

num countries value
84 Machinery 3 B
85 Electrical machinery 2.5 B
87 Vehicles 1.8 B
73 Articles of iron or steel 1.2 B
10 Cereals 1.2 B

روش هاي بازاريابي در عراق

بازاريابي در عراق

زبان کشور عراق عربی است و تمامی محصولات باید به زبان عربی برچسب گذاری و بسته بندی شود. حضور در بازار عراق نیازمند داشتن عوامل محلی و ایجاد روابط نزدیک تجاری است. حضور در بازارچه های مرزی می تواند شانس دیده شدن کالا را توسط تاجرین عراقی میسر کند. گاهی اوقات چند هفته یا ماه طول می کشد تا روابط شکل بگیرد. بازاریابی در عراق نیازمند صبر و شکیبایی صادرکنندگان می باشد. محصولات پیشرفته و تکنولوژی نیازمند حضور پشتیبانی فعال به زبان عربی در عراق است. تهیه بروشور و کاتالوگ به زبان عربی با المان های فرهنگی می تواند بر فروش شما تاثیر مثبتی داشته باشد.

چالش هاي تجارت با عراق

چالش هاي بازار عراق

مساله اصلی برای حضور در بازار عراق و صادرات به عراق  رقابت بر سر پایین ترین قیمت است. هر چند سرانه درآمد در عراق نزدیک به ۱۷ هزار دلار است . اما فقر در این کشور بسیار بالاست. سهامداران اصلی در بازار عراق شامل ایران ,چین ,امارات می باشند. عراق به ۳ بخش کرد شیعه و سنی تقسیم بندی می شود. تجارت با منطقه خودمختار کردستان به دلیل محدودیت های کمتر,  پرمنفعت تر است. همچنین مناطق آزاد در کردستان عراق سرمایه گذاری را منطقی تر می کند.

فرصت هاي تجاري با عراق

فرصت هاي بازار عراق

عراق در حال بازسازی  است و بودجه کلانی برای این مورد توسط دولت در نظر گرفته شده است. بسیاری از زیرساخت های عراق از بین رفته اند و نیاز به سرمایه گذاری دارند. همچنین در بخش تولید کالا و خدمات عراق در بسیاری از صنایع از جمله غذایی, دارویی, کشاورزی , پتروشیمی, تجهیزات الکترونیکی, مخابرات و … نیازمند واردات کالا و سرمایه گذاری است.

قيمت گذاري در بازار عراق

حضور در بازار عراق نیازمند توجه ویژه به قیمت گذاری است. بدلیل فقر بالا و درامد پایین در عراق شما می بایست قیمت گذاری محصولات را در سطوحی پایین در نظر بگیرید. حضور رقبای قدرتمند مانند ترکیه و چین رقابت را در این کشور پیچیده تر می کند. شما می بایست هزینه حمل و نقل و تعرفه های گمرکی را در قیمت تمام شده به صورت ویژه ای لحاظ کنید. صادرکنندگان می بایست در قیمت گذاری حاشیه سود خوبی را برای عوامل محلی خود در نظر بگیرند.

محدوديت هاي تجاري در بازار عراق

ساختار دولتی عراق نوپا است . سیاست گذاری تعرفه ای در عراق به شکلی پیچیده و سریع اتفاق می افتد . این موضوع صادرکنندگان را در  یک چالش از پیش تعیین نشده قرار می دهد و ریسک تجاری با عراق را بالا می برد. عراق واردات و قراردادهای نفتی و سلاح را تحت شرکت های دولتی اجرا می کند. روابط فردی برای حضور در بازار عراق بسیار حیاتی است. عراق دارای فرهنگ های مختلفی است اما بسیاری از جمعیت ان مسلمان است. ورود محصولات غیر اسلامی مانند گوشت خوک، نوشیدنی های الکلی و …ممنوع است.

موافقتنامه هاي عراق و توافقنامه هاي بين المللي

توافقنامه های تجاری

متن توافق نامه همکاری و همکاری اتحادیه اروپا و عراق در تاریخ 11 مه 2012 امضا شد. مقررات تجارت آن در 1 اوت 2012 به طور موقت به اجرا در آمد، تا زمان تصویب برای تمام موافقتنامه کامل شده است. عراق عضو ناظر ، سازمان تجارت جهانی است. عراق قرارداد های دو جانبه بسیاری با کشورهای ترکیه مالزی امریکا چین مصر فرانسه ایتالیا ژاپن اردن روسیه تونس هند و انگلستان دارد.

استراتژي ورود به بازار عراق

حضور در هر یک از مناطق ۳ گانه عراق نیازمند استراتژی متفاوت است. در حوزه بازار کردستان شما می توانید از ابزار های دیجیتال و سنتی استفاده نمایید و در سایر بخش های عراق حضور مستقیم و ایجاد نمایندگی گزینه اول شما خواهد بود. فروش نهایی کالا به کاربر به صورت فوب پیشنهاد می شود. چرا که بسیاری از شرکت ها و تاجرین عراقی در پرداخت مبلغ مشکل ایجاد می کنند. استفاده از  متخصص در بازار عراق به شدت توصیه می شود.

ما مي توانيم در کوتاه ترين مدت شما را به بازار متصل کنيم.