صادرات کالا

صادرات کالا
صادرات کالا

 

شروع صادرات

مطمئنا شما هم مثل بسیاری از افراد شنیده اید که صادرات کالا سود خوبی دارد. برای همین دست به اینترنت شده اید و به دنبال راه های صادرات محصول خود هستید. شاید شما هم به این موضوع فکر کرده اید که اگر بتوانم محصولاتم را صادر کنم چقدر می توانم کسب و کارم را توسعه دهم. و مشتریان بیشتری بدست بیاورم. افراد زیادی با سوالاتی نظیر سوالات زیر بدنبال شروع صادرات محصولات خود هستند. اگر شما هم سوالات زیر را در ذهن خود دارید مقاله زیر را به دقت دنبال کنید.

محصول من برای صادرات مناسب است؟ صادرات شامل چه مراحلی است؟ باید از کجا شروع کنم؟ چگونه شروع کنم؟ هزینه صادرات چقدر است؟ پاسخ تمام سوالات خود را می توانید در مقاله زیر دریافت کنید اما ابتدا بگذارید یک تعریف دقیق از صادرات داشته باشیم

تعریف صادرات

اگر شما کالا یا خدمتی را به یک کشور دیگر منتقل یا ارسال کنید در دنیای تجارت به آن صادرات می گویند. صادر کننده می تواند ایرانی یا خارجی باشد و فرقی نمی کند محصول چکونه حمل و تسویه می شود. شاید شنیده اید که دانشجویان ایرانی زعفران را در چمدان ها به چین می برند و می فروشند بله آنها هم صادرکننده زعفران هستند اما در وزن کم.

معمولا کسب و کار ها زمانی که به فکر صادرات محصول خود می افتند صادرات را تنها به دو بخش ارسال کالا و دریافت وجه تقسیم می کنند. بسیاری از افراد فکر می کنند مشتریان خارجی پشت مرزهای ایران منتظر هستند تا محصول آنها را بخرند. اما به یک نکته مهم توجه نمی کنند که بجز آنها تولید کنندگان و تامین کنندگان فراوانی در دنیا وجود دارند که حتی مزیت های رقابتی قوی نسبت به آنها دارند. هر کسب و کاری برای صادرات محصول خود می بایست یک  رویکرد صادرات داشته باشد. بر اساس این رویکرد شما می توانید روش های ارزیابی بازار و بازاریابی محصول خود را انتخاب کنید . توضیح تمام موارد فوق و صفر تا صد صادرات را می توانید در مقاله مراحل صادرات مشاهده فرمایید.

شرایط صادرات کالا

هر کسب و کاری باید بداند برای صادرات هر محصول در هر کشوری نیاز به دریافت مجوز، گواهی های بهداشتی و اسناد قانونی دارد. البته ممکن است نیاز باشد در بسته بندی ، قیمت گذاری، و شرایط تولید کالا نیز تغییراتی ایجاد شود. تمامی اقدامات فوق در بخش ارزیابی بازار هدف انجام می گیرد. رویکرد صادراتی هر کسب و کاری شرایط صادرات را مشخص می کند. در صورت عدم صحیح ارزیابی محصول و شرایط لازم برای صادر کردن محصول کسب و کار شما شاهد ضرر های هنگفت خواهد بود. ممکن است خسارات سنگینی یا حتی ورشکستگی منتظر کسب و کار شما باشد. ما بر اساس تجربه خودمان به شما می گویم کشوری را انتخاب کنید که محصول شما در انجا مزیت رقابتی داشته باشد. شناخت مزیت رقابتی محصول خود را تنها می توانید با جدول swot پیدا کنید.

انواع مراحل صادرات کالا

مراحل صادرات کالا در اغلب محصولات شرایط یکسانی دارند.  ما مراحل صادرات را به دو بخش مراحل اصلی و فرعی تقیسم کرده ایم . شما می توانید توضیحات بیشتر را در مقاله بسیار کاربردی مراحل صادرات مطالعه کنید. اما به یاد داشته باشید اجرای مراحل اصلی صادرات نیازمند بکارگیری متخصصین باتجربه است.

  1. مرحله های اصلی صادرات شامل  ارزیابی بازار ، بازاریابی صادراتی محصول ، مذاکره ، عقد قرارداد و حمل کالا می شود.
  2. مراحل فرعی شامل تاسیس شرکت ،  افتتاح حساب بانکی ، دریافت مجوزات و گواهی ها ، بیمه کالا ، صدور فاکتور و پیش فاکتور، دریافت کارت بازرگانی و اظهار کالا  و بسته بندی محصول می شود.

مهمترین بخش در مراحل صادرات پیدا کردن خریدار خارجی است که بدون انجام بازاریابی این امر ممکن نیست.

 

مجوزهای مورد نیاز صادرات

کشورهای مختلف برای واردات هر کالا یا خدمتی  قوانین مختلفی وضع کرده اند و این موضوع می تواند به عنوان یک فرصت یا تهدید برای کسب و کار شما باشد. اما به دلیل اینکه اغلب کشورها در اتحادیه هایی مانند سازمان تجارت آزاد نفتا اوراسیا و ده ها سازمان دیگر عضو شده اند مجوزات مورد نیاز بین کشورها  بسیار مشترک است. اغلب کالاهای صادراتی ایران نیاز به مجوزات پیچیده ندارند. بجز محصولات پزشکی و دارویی اغلب کالا ها با دریافت مجوزات پایه به خارج از کشور صادر می شوند.

کالاهای صادراتی بر حسب مجوز صدور به سه گروه تقسیم می شوند :

1– کالای مجاز : کالائی است که صدور آن با رعایت ضوابط نیاز به کسب مجوز ندارد . منظور از ( ضوابط ) آن دسته ترتیباتی است که رعایت آن برای صادرات پاره ای از کالاها قانوناً ضروری است مانند ضوابط استاندارد ، گواهی بهداشت انسانی ، دامی ، نباتی

2– کالای مشروط :

کالائی است که صدور آن با کسب مجوز امکان پذیر است . پس از اعلام نظر موافق وزارتخانه های ذیربط که اصطلاحاً ( موافقت کلی ) نامیده می شود ، و پس از ابلاغ آن به گمرک توسط وزارت بازرگانی برای صدور کالاهای موضوع موافقت کلی ، نیازی به مراجعه متقاضی به وزارتخانه یا سازمان مربوط و اخذ مجوز موردی نخواهد بود .

3-کالاهای ممنوع الصدور

کالایی است که صدور آن به موجب شرع مقدس اسلام ( به اعتبار خرید و فروش یامصرف ) و یا به موجب قانون ممنوع گردد. دولت می تواند بنا به مقتضیات و شرایط خاص زمانی با رعایت قوانین مربوطه صدور بعضی از کالاها را ممنوع نماید.

گواهی های مرسوم صادرات کالا

گواهی که برای صادرات کالا مرسوم هستند به دو بخش گواهی های داخلی و خارجی تقسیم می شوند

انواع گواهی داخلی شامل گواهی بهداشت نباتی ،بهداشت دامی ،گواهی استاندارد و گواهی های انرژی اتمی تقسیم بندی می شوند.

گواهی ها اغلب از سازمان بهداشت و دامپزشکی و وزارت کشاورزی دریافت می شود. شما می توانید در رابطه با دریافت گواهی های مرسوم مقاله گواهی های صادرات را بخوانید.

گواهی های خارجی

شامل گواهی کک coc  گواهی کوشنر گواهی ce گواهی حلال می شود البته برای برخی محصولات خاص نیاز به دریافت گواهی بخصوصی هستید که می توانید از خدمات مجوزات و گواهی های مورد نیاز استفاده کنید.

دریافت گواهی ها به منزله تضمین صادرات کالا نیست . بلکه مزیت رقابتی کالای شما را نسبت به سایر رقبایتان بیشتر می کند و شانس موفقیت و کسب رضایت مشتری را افزایش می دهید. ضمنا کسب برخی از گواهی ها سبب می شود زمان بازاریابی و مذاکرات شما کاهش پیدا کند و دستیابی شما به دریافت یک سفارش موفق بیشتر شود.

اسناد و مدارک لازم جهت صادرات کالا

صادرکننده و ترخیص کننده برای حمل و نقل و ترخیص کالا در کشور مبدا و مقصد و دریافت مجوزات نیازمند داشتن برخی اسناد است. این اسناد در مرزهای ورودی و خروجی بسیار حائز اهمیت است.

گواهی مبدا :برای دریافت گواهی مبدا با در دست داشتن فتوکپی اظهار نامه گمرکی و بارنامه کالا به اتاق های بازرگانی وصنایع و معادن مراجعه شود.

کارنه تیر : کار نه تیر دفتر چه ای است که برای عبور کالا بوسیله کامیون از کشورهای عضو ، بدون بازرسی دقیق و بدون تامین و دریافت حقوق و عوارض گمرکی صادر می شود .

سیاهه خرید : سیاهه خرید (Invoice ) یا فاکتور صورتحسابی است که درآن تاریخ ، نام و نشانی خریدار و فروشنده ، شماره سفارش یا قرارداد ، تعداد یامقدار ویا شرح کالا ، قیمت واحد ، قیمت کل ،نوع قرارداد وتعرفه گمرکی کالا ذکر شده است

بارنامه حمل :بطور کلی بارنامه سند اصلی انتقال مالکیت کالا از فروشنده به خریدار است و دارای انواع مختلف می باشد مانند بارنامه هوایی – بارنامه دریایی – بارنامه راه آهن – بارنامه سراسری بارنامه زمینی ( کامیون )

گواهی بازرسی : سندی است که توسط یکی از شرکتهای بازرسی کننده بین المللی صادر و به موجب آن تایید می گردد که کالای حمل شده با کالای ثبت سفارش شده یکسان است .