لیست عدل بندی

لیست عدل بندی

لیست عدل بندی Packing List یکی از اسناد صادراتی است . که زمان تحویل کالا تهیه و تنظیم می شود و فروشنده باید آن را به خریدار ارائه کند. این سند همراه سایر اسناد صادراتی مانند گواهی مبدا تحویل خریدار می شود. این لیست نشان دهنده تعداد بسته ها و نوع بسته بندی ها است و شامل وزن خالص و ناخالص و شرایط قرار گیری در کانتینر می شود.

 

لیست عدل بندی چیست؟

سازمان های گمرکی برای جلوگیری از مشکلات احتمالی برای محموله ها بخش نامه هایی را برای عدل بندی بر حسب هر محصول یا دسته کالا منتشر می کنند. لیست بسته بندی یا همان لیست عدل بندی Packing List  می تواند توسط شرکت های تخصصی در امر بسته بندی نیز تهیه و پر شود. زمانی که کالا از نظر ظاهر و محتویات یکسان باشد و در فاکتور فروش نیز به صراحت قید شده باشد یا به راحتی قابل رویت باشد فروشنده می تواند لیست عدل بندی ارائه نکند.

در زیر به گزینه ها و اطلاعاتی که در متن یک لیست عدل بندی درج می شود می پردازیم:

  1. نام و آدرس کامل فروشنده
  2. نام، آدرس، تلفن و فکس خریدار
  3. نام و آدرس فردی که پس از رسیدن کالا به مقصد باید مطلع شود.
  4. کشور و محل بارگیری کالا
  5. کشور و محل تخلیه کالا
  6. شماره و تاریخ صدور فاکتور
  7. در صورتی که خرید از طریق اعتبار اسنادی انجام گیرد، شماره LC در این قسمت نوشته می شود.
  8. نحوه پرداخت از نظر نقدی بودن یا اعتبار اسنادی در این قسمت مشخص می شود.
  9. شماره قرارداد
  10. نام و شرح کالاهای قرارداد
  11. مقدار هر ردیف کالا با ذکر واحد اندازه گیری
  12. وزن خالص کالاهای قرارداد
  13. وزن ناخالص کالاها به همراه بسته بندی آنها
  14. در این ردیف جمع مقدار، وزن خالص و وزن ناخالص ستون های فوق نوشته خواهد شد.
  15. در این قسمت توضیح کاملی از بسته بندی ها از نظر تعداد و نوع آنها ارائه می شود…

نکته:

به یاد داشته باشید در عدل بندی , زمانی که تنوع بسته بندی ویا اینکه محتویات بسته ها مغایر و یا مختلف باشند، ارائه لیست عدل بندی به گمرک ضروری می باشد. در غیراینصورت گمرک مکلف است کلیه بسته ها را باز نموده و بازرسی نماید. فهرست عدل‌بندی کالا از جمله اسنادی است که در ارزیابی دقیق کالا توسط مأموران گمرکی بسیار اهمیت دارد.

 

نکات مهم عدل بندی

هنگام ثبت اطلاعات در اظهارنامه به انتخاب واحد کالا توجه کرده و نوع واحد کالا را متناسب با ماهیت کالای اظهاری  و اطلاعات موجود در پکینگ لیست( لیست عدل بندی ) انتخاب نمایید.

2- شماره بسته را متناسب با شماره درج شده بر روی هر بسته وارد نمایید.در صورتی که بسته ها فاقد شماره می باشند شماره های پیشفرض را برای بسته ها انتخاب نمایید. برای مثال 1 یا 2 یا3 ….

3- هر ردیف از عدلبندی به تفکیک کانتینر،تعرفه و شناسه ارزش وارد می گردد.

4- حاصلضرب فیلد “تعداد واحد کالا” در تعداد بسته های فیلد ” شمار بسته” در هر ردیف از لیست عدل بندی، نشان دهنده ی تعداد واحد کالای عدل بندی شده در همان ردیف می باشد.

5- در صورتی که بسته ها به صورت سری و مشابه هم می باشند به صورت یکجا در یک ردیف از عدلبندی وارد می شوند برای مثال بسته ها با شماره های 50-1. در این مواقع تعداد واحد کالا را برابر تعداد کالای موجود در یکی از بسته ها وارد می نماییم .به عنوان مثال اگر در 50 بسته مشابه 150 واحد کالا قرار داشته باشد آنگاه باید در فیلد تعداد واحد کالا عدد3 وارد گردد که حاصلضرب 3*50 تعداد واحد کالای آن ردیف از عدلبندی رامشخص نماید.

سایر نکات

6- در صورتی که در فیلد “شماره بسته” فقط یک شماره وارد گردد،مثلا 128،آنگاه در فیلد “تعداد واحد کالا” تعداد کالای موجود در بسته شماره 128 را وارد نمایید. در این صورت اگر در این بسته23 واحد کالا موجود باشد تعداد واحد کالای موجود در آن ردیف از عدلبندی برابر می شود با 1*23 یعنی 23 عدد.

7- حاصل جمع تعداد بسته های وارد شده در ردیف های مختلف عدلبندی که دارای یک کد تعرفه می باشند باید برابر با تعداد بسته های درج شده در باکس 31 (باکس تعداد بسته)،مربوط به آن ردیف کالا در فرم اظهارنامه باشد..

8- حاصل جمع تعداد واحد کالاها در ردیف های مختلف عدلبندی(که از حاصل ضرب فیلد” تعداد واحدکالا” در تعدادبسته وارد شده در فیلد”شماره بسته” محاسبه می گردد) که دارای یک کد تعرفه می باشند  باید برابر با تعداد واحد کالای درج شده در باکس 41(باکس تعداد واحد کالا) ،مربوط به آن ردیف کالا در فرم اظهارنامه باشد.

9- در مورد بارهای فله ،برای مثال غلات که به صورت کیسه های مشابه می باشند تعداد واحد کالا در فرم اظهار نامه  را بر حسب وزن واردنمایید. به طور کلی برای تعرفه هایی با واحد کیلوگرم، شماره بسته در فرم عدلبندی را به صورت سری وارد کرده و فیلد تعداد واحد کالا را نیز برابر حاصل تقسیم وزن بار بر تعداد کیسه ها وارد نمایید.

نکات مهم وزن ناخالص بسته ها در فرم عدلبندی

در هر ردیف از لیست عدل بندی،وزن ناخالص بسته ای که در فیلد”شماره بسته” وارد کرده اید را وارد نمایید.

در ردیفی از عدلبندی که بسته های مشابه را به صورت سری وارد کرده اید(مثلا ۵۵-۱۱) وزن ناخالص یکی از بسته ها را در فیلد”وزن ناخالص هر بسته” وارد نمایید.

حاصلضرب فیلد “وزن ناخالص هر بسته” در تعداد بسته های فیلد ” شمار بسته” نشان دهنده ی وزن ناخالص بسته های عدلبندی شده در آن ردیف می باشد.

حاصل‌جمع وزن ناخالص بسته های عدلبندی شده ی هر کانتینر در فرم عدلبندی باید با وزن ناخالص آن کانتینر در بارنامه مطابقت نماید.

برای شروع صادرات می توانید از بخش مشاوره صادرات یا کارشناس صادرات استفاده کنید.