بهترین کشورها برای صادرات زعفران کدامند؟

بهترین کشورها برای صادرات زعفران

معمولا افرادی که به دنبال صادرات زعفران هستند این سوال یکی از سوالات بسیار مهمی است که ذهن این افراد را درگیر خود میکند. بهترین کشورها برای صادرات زعفران کدامند؟ این سوال زمانی مطرح می شود که افراد تحقیقات بازار انجام نداده اند و یا بر اساس شنیده های خود نتوانسته اند تصمیم بگیرند. پس در این مقاله به این سوال و سوالات پیرامون کشورهای مناسب صادرات زعفران پاسخ میدهیم.

بهترین کشورها برای صادرات زعفران کدامند؟

محصول زعفران نسبت به بسیاری از محصولات گران قیمت تر است و به این دلیل که هر زعفرانی می تواند بر اساس گزارش آزمایش کیفیت متفاوتی داشته باشد و به دلایل مختلفی نظیر برند ، بسته بندی ، ظاهر، و زمان عرضه قیمت مختلفی داشته باشد بهترین روش برای دستیابی به جواب تحقیقات بازار یا ارزیابی سریع بازار است. اما کشورهایی که محصولات زعفران را وارد می کنند می توانند اولین گزینه ها باشد . در ادامه هر کدام از این کشورها را بررسی می کنیم

حجم تجارت زعفران

بر اساس گزارشات جهانی سالانه 330 تن زعفران در بازار جهانی مبادله می شود که تقریبا 8 میلیارد دلار ارزش گذاری می شود. البته سعی نکنید قیمت زعفران را با یک تقسیم بدست بیاورید چرا که برای مشخص کردن قیمت زعفران صادراتی باید موارد مختلفی را مورد نظر قرار بدهید. اما سهم صادرات زعفران ایران به زور 400 میلیون دلار است که دلایلش را بارها از رسانه های مختلف شنیده ایم. عدم برند سازی، نداشتن کانال های فروش قوی، عدم برنامه ریزی در عرضه محصول ، دلال ها و ده ها مورد دیگر

علاوه بر ایران کشورهای مختلفی نیز اقدام به تولید زعفران می کنند و به همین دلیل برخی از این کشورها برای حمایت از تولید زعفران خود اقدام به دریافت مالیات عوارض یا حتی محدودیت می کنند. کشورهای تولید کننده دیگر زعفران شامل هند ایتالیا کانادا چین افغانستان آلمان ترکیه فرانسه و افریقای مرکزی می شود. البته حجم تولید زعفران بسیاری از این کشورها ناچیز است . اما به هر حال همیشه رقابت وجود دارد.

به  همین دلیل نباید فرصت ها برای بدست اوردن بازار را از دست داد . چرا که ما ایرانی ها بسیاری از فرصت ها را به دلیل بی توجهی به اصول بازاریابی از دست می دهیم و بعدا حسرت اشتباهات خود را می خوریم. مثل بازار پسته. برخی از افراد به فکر صادرات چمدانی زعفران هستند . این مدل هیچ کمکی به صادرکننده یا تولید کننده نمی کند بلکه تنها مناسب جبران برخی هزینه ها برای دانشجو یا مسافر است. چرا که سود صادرات چمدانی زعفران می تواند بخشی از هزینه سفر را جبران کند نه بیشتر. این نوع صادرات زعفران هیچ ارزشی برای تاجر ندارد. پس برای موفقیت در صادرات زعفران کار را اصولی انجام دهید. برویم سراغ مقاصد صادراتی زعفران.

بیشترین صادرات زعفران به کدام کشور است؟

پیش خودتان فکر می کنید که چرا باید تحقیق کنم بجاش یک فکر بکر دارم. هر جا زعفران ایران بیشتر صادر شده بهترین گزینه برای من است. دیگر هم نیاز نیست تحقیق کنم. این موضوع زمانی مناسب است که شما بودجه خوبی برای بازاریابی داشته باشید و از همه مهمتر قیمت محصولتان پایینتر یا بهتر بگویم رقابتی تر از همه باشد. چرا که در این مقاصد بسیاری از فعالان بازار حضور دارند و سطح رقابت در ان بالاست و دست خریدار برای تهیه محصول از طیف زیادی از عرضه کنندگان باز است. پس سود صادرات زعفران شما می تواند بسیار کمتر از حد انتظار شما باشد . اما برای اینکه پاسخ سوال شما را داده باشم این کشورها بیشترین زعفران را وارد می کنند.

کویت، قطر، امارات، عمان، ژاپن، هنگ کنگ، سنگاپور، هند، سوئیس، نروژ، ایتالیا، آلمان، فرانسه، آمریکا، هلند، ترکیه، فنلاند و چند کشور دیگر صادر می‌شود. البته کشورهای امارات و اسپانیا بیشترین حجم واردات زعفران عمده را دارند به همین دلیل شاید  بهترین کشور برای صادرات زعفران  این دو گزینه برای شروع باشند. به این دلیل که بسیاری از واسطه ها و شرکت ها در این کشورها محصول را بسته بندی مجدد می کنند و با برند خود به بازارهای جهانی عرضه می کنند.

چگونه بهترین کشورها برای صادرات زعفران  را پیدا کنیم؟

پیش از اینکه کشوری را برای صادرات زعفران خود انتخاب کنید توصیه اکید می کنیم که درباره بازار زعفران حداقل یک ارزیابی سریع داشته باشید تا با چشم انداز و اطلاعات درست وارد تجارت زعفران شوید.انتخاب کشور مناسب در بسیاری از مراحل صادرات زعفران اهمیت دارد. به طور مثال می تواند هزینه های بازاریابی شما را کم کند به این نحو که بجای حضور فیزیکی و تهیه انبار و دفتر با یک برنامه بازاریابی دیجیتالی مناسب و سبک به نتیجه برسید در صورتی که اگر کشور مناسبی را انتخاب نکنید مجبورید بیش از بودجه بازاریابی مد نظرتان هزینه کنید و نتیجه مناسبی نگیرید.

قرار نیست شما هم زعفران خود را به کشوری صادر کنید که همه ان کشور را انتخاب میکنند. بلکه کار حرفه ای و هوشمندانه این است که بر اساس تحقیقات و ارزیابی ها بهترین کشورها برای صادرات زعفران را انتخاب کنید که حکم اقیانوس آبی را در استراتژی بازاریابی شما دارد. اقیانوس ابی یعنی کشور و جامعه هدفی را انتخاب کنید که مناسب ترین خریدران محصول شما هستند و کمتر کسی به این بخش از بازار توجه می کند.

مهمترین پارامتر برای انتخاب کشور مناسب صادرات زعفران چیست؟

رقبای کمتر ,شانس موفقیت شما را دو چندان می کند. بنابراین به دنبال بهترین کشورها برای صادرات زعفران باشید که کمترین رقبا را دارد تا مجبور نشوید جنگ قیمتی راه بیاندازید و در نهایت با سود اندک خارج شوید.
مردم هر کشور تمایلات متفاوتی نسبت به بسته بندی و رنگبندی محصول دارند. به طور مثال مردم کشورهای اروپایی به شدت به محیط زیست اهمیت می دهند و این موضوع در انتخاب مواد بسته بندی شما مهم است. در مراحل صادرات انتخاب کشور هدف و ارزیابی بازار بخش دوم و بسیار مهم صادرات هر محصولی است.

صادرات زعفران به چین

شاید چین به عنوان یکی از بهترین کشورها برای صادرات زعفران  به نظرتان برسد. مردم کشور چین به شدت به مواد دارویی و طب گیاهی اهمیت می دهند . در این بین زعفران نیز یکی از ادویه و گیاهانی است که در این کشور مصرف دارویی دارد. اما به طور مثال هزینه بازاریابی در چین می تواند بسیار گران تمام شود. اگر بخواهید بازاریابی حضوری در انجا داشته باشید هزینه یکبار سفر به چین بالغ بر 250 میلیون می شود که از عهده هر شخص یا شرکتی بر نمی اید. به همین دلیل در این بازار برای شروع باید از بازاریابی دیجیتال استفاده کنید.

وضعیت اقتصادی مردم کشور هدف نیز بسیار مهم است. زعفران گران ترین ادویه جهان است . بنابراین باید کشوری را برای صادرات زعفران در نظر بگیرید که مردم انها درامد خوبی دارند و وضعیت اقتصادی مناسبی دارند. انتخاب نوع زعفران نیز می تواند راه گشا باشد.برای کشورهای متوسط صادرات زعفران نگین را در نظر بگیرید و برای کشورهای ثروتمند صادرات زعفران سوپرنگین جز گزینه های شما باشد.

اطلاعات مورد نیاز برای انتخاب کشور

  • مسافت بین ایران و کشور مقصد صادراتی چقدر است؟
  • کشور مقصد با زبان انگلیسی اشنایی دارند یا برای بازاریابی باید با زبان همان کشور کار کرد؟
  • چه مقدار زعفران سالانه به این کشور وارد می شود؟
  • تا به حال زعفران به این کشور صادر شده است یا خیر؟
  • قوانین گمرک کشور مقصد برای ورود زعفران چیست؟
  • چه مجوزهایی برای صادرات زعفران به کشور مقصد نیاز هست؟
  • روش های بازاریابی در این بازار به چه نحوی انجام می شود؟
  • مردم کشور مقصد صادرات زعفران بیشتر به چه شکل خرید زعفران را انجام میدهند؟ تمایل به بازارهای سنتی دارند یا بیشتر خرید خود را به صورت انلاین انجام می دهند؟ بیشتر از سایت ها استفاده می کنند یا از شبکه های اجتماعی؟
  • روابط تجاری ایران با کشور هدف برای صادرات زعفران چگونه است؟
  • واحد پول این کشور چیست و قیمت زعفران در کشور مقصد صادرات چقدر است؟

صادرات زعفران به کشورهای عربی

صادرات زعفران به عراق

مردم عراق مانند بسیاری از اعراب منطقه به صورت سنتی از زعفران در اعیاد و غذاهای خود استفاده می کنند. رنگ و بوی بینظیر زعفران باعث می شود بسیاری از نوشیدنی ها در اعیاد از این ادویه تهیه شود. به همین دلیل می توانید یکی از بهترین کشورها برای صادرات زعفران  باشد. قیمت فروش زعفران در عراق معمولا به دلار و در برخی مواقع به دینار معامله می شود. شهر های مهم عراق کردستان نجف کربلا بغداد پایتخت عراق جز گزینه های اول بازاریابی و فروش زعفران هستند.

اگر کشور عراق مقصد صادرات زعفران شما باشد باید بدانید در ماه های صفر یا سایر مراسم های مذهبی از زعفران استفاده می شود. بنابراین باید چند ماه قبل از این رویدادها بازاریابی کرده باشید تا بتوانید بیشترین سهم فروش را کسب کنید. برای صادرات زعفران به عزاق باید مدارک و گواهی هایی را تهیه کنید که اجباری است.

مجوزات و گواهی صادرات زعفران به عراق

برای صادرات زعفران به عراق باید گواهی بهداشت،گواهی تطبیق کالا با استانداردهای کشور عراق،استاندارد ایران و گواهی نباتی و تاییده شرکت sgs را داشته باشید. تمام مدارک باید به زبان انگلیسی و عربی ترجمه شده باشد. همانطور که برای فروش محصول در بازار داخل باید گواهی بهداشت و استاندارد داشته باشید برای صادرات فقط به دو مدرک بیشتر نیاز دارید گواهی تطبیق و گواهی قرنطینه نباتی .

وضعیت مالی مردم هر کدام از شهر های عراق متفاوت از دیگری است. و در دوره های خاص متفاوت است به همین دلیل است که ارزیابی سریع بازار یک گزینه سریع برای استعلام بازار کشور هدف است. به طور مثال کردستان عراق یکی از گزینه های تراز اول است اما در برخی مواقع بدلیل مشکلات سیاسی با دولت مرکزی یا کاهش درامد های دلاری وضعیت اقتصادی مردم این منطقه دستخوش تغییر می شود. بنابراین برای اینکه سود صادرات زعفران شما کم نشود حتما ابتدا تحقیق کنید.

صادرات زعفران به عمان

عمان یک کشور کم جمعیت ولی دارای روابط حسنه با ایران است. زعفران در عمان در صنایع بهداشتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. مردم کشور عمان از ادویه ها در غذاهای خود بسیار استفاده می کنند. به دلیل بافت فرهنگی این کشور می تواند یکی از گزینه های شما برای صادرات زعفران باشد.

 اما باید در نظر داشته باشید واحد ارزی این کشور ریال است. و ارزش ان از دلار نیز بالاتر است. بنابراین شاید عمان به عنوان یکی از بهترین کشورها برای صادرات زعفران به نظر برسد اما باید وضعیت بازار را بررسی کنید.

یکی از مواد غذایی که در عمان پرطرفدار است دسر مسقطی است که در این کشور مصرف بالایی دارد و در تهیه ان از زعفران استفاده می شود.

صادرات زعفران به دبی

دبی یکی از مشهورترین شهرهای امارات متحده عربی است. این کشور که در حاشیه خلیج فارس قرار دارد به بزرگترین کشور تولید کننده زعفران یعنی ایران بسیار نزدیک است. به همین دلیل برخی از شرکت ها زعفران تولید شده در ایران را در این کشور بسته بندی مجدد میکنند و سپس صادرات مجدد زعفران را به نام خود انجام می دهند . از این طریق سود خوبی به دست می اورند.

عموم مردم دبی و امارات متحده از وضعیت مالی خوبی برخورداند. به همین دلیل امارات یکی از بهترین کشورها برای صادرات زعفران می باشد. البته از نظر حجم مصرف در گزینه های چندم است. اما برای صادرات مجدد یا صادرات زعفران با سود کم گزینه مناسبی است.

بازارهی مرشد،بازار کرامه و بازارا دیره از جمله مکان هایی است که در ان خرید و فروش زعفران انجام می شود.

صادرات زعفران به ترکیه

ترکیه یکی دیگر از کشورهایی است که با بزرگترین تولید کننده زعفران دنیا هم مرز است. ترکیه یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. به همین دلیل محصولات صادراتی به این کشور باید کیفیت بالاتری داشته باشد. مزیت ترکیه برای ایرانیان عدم نیاز به ویزا برای سفر است که هزینه های سفر را به صرفه تر از سایر کشور ها می کند.

در بین مردم ترکیه زعفران زیاد مرسوم نیست به همین دلیل اغلب مصرف داخلی ترکیه شامل مردم کشورهای ایران یا رستوران های عربی هندی ایرانی و برخی رستوران های ترکی می شود که در ان از زعفران برای تهیه غذا استفاده می شود.

اگر سری به بازار بزرگ استانبول زده باشید ادویه فروشان زیادی را پیدا می کنید. اما برای صادرات زعفران در حجم های بالا باید با واردکنندگان و تجار زعفران و ادویه در این کشور همکاری کنید.

ترکیه نیز یکی از هاب های صادرات مجدد زعفران به اتحادیه اروپا است.

پس اگر قصد دارید محصول خود را به اروپا صادر کنید ترکیه یک گزینه برای بسته بندی مجدد و برند سازی است. علاوه بر اینکه شما برای صادرات زعفران به کشور ترکیه باید تعرفه بپردازید باید گواهی بهداشت به گواهی coc و ce دارید . البته ممکن است برخی خریداران از شما تقاضای سایر گواهی ها را  داشته باشند اما این موضوعی سلیقه ای است.

کاپالی چارشی یکی از بازارهای قدیمی کشور ترکیه است که زعفران، زرشک و چای ایرانی در آن مبادله می‌شود. به همین دلیل ترکیه نیز یکی از بهترین کشورها برای صادرات زعفران یا صادرات مجدد برای ورود به اتحادیه اروپاست.

صادرات زعفران به اسپانیا

در برخی از مناطق اسپانیا زعفران کشت می شود . اما اغلب زعفرانی که به نام اسپانیا صادر می شود همان زعفران ایرانی است. معمولا زعفران ایرانی بصورت فله با قیمت بسیار پایین در زمان برداشت خریداری می شود و در بسته بندی های نیم تا ده کیلویی صادر می شود.

 سپس در این کشور اروپایی بسته بندی مجدد می شود و در بسته های یک تا ده گرمی بسته بندی و برندی سازی می شود و سود فراوانی نصیب تاجران اسپانیایی و بعضی تجار ایرانی می شود. به همین دلیل اسپانیا یکی از بهترین کشورها برای صادرات زعفران به اتحادیه اروپا است.

درآخر :

اگر تصمیم به صادرات زعفران گرفته اید. پیشنهاد می کنیم به خوبی با مراحل صادرات اشنا شوید و از ابزارهای بازاریابی متفاوت برای معرفی محصول خود استفاده کنید. در صورتی که در بازاریابی زعفران خود سرمایه گذاری خوبی انجام دهید می توانید سود بیشتری از صادرات زعفران به دست بیاورید. ارزیابی و تحقیق از بازار کشور هدفتان را فراموش نکنید و به اشتباه فکر نکنید هزینه اضافه ای می پردازید . چرا که تحقیق کردن و داشتن اطلاعات درست جلوی هدر رفتن سرمایه شما را می گیرد و به شما در بهره وری و بازگشت هر چه بیشتر سرمایه کمک می کند.