انتخاب نام دامنه

انتخاب نام دامنه

اگر به فکر طراحی سایت برای کسب و کارتان باشید باید به انتخاب نام دامنه فکر کنید. برای بیشتر افراد تازه کار انتخاب نام دامنه اهمیت زیادی ندارد. ایا شما هم اهمیتی برای نام دامنه قائل نیستید؟ به نظرتان اگر نام دامنه کیفیت لازم را نداشته باشد بر روی رشد برند و افزایش رتبه تاثیر نمی گذارد؟

باید بدانید نام دامنه از آن چیزی که فکر می کنید اهمیت دارد و اگر در انتخاب نام دامنه عجله کنید یا تفکر و بررسی کافی نکنید در نهایت مجبورید هزینه بیشتری بپردازید. این عنصر به نظر کم اهمیت حتی می تواند برای برخی از کسب و کارها حکم مرگ و زندگی داشته باشد به خصوص در رقابت با سایر کسب و کارهای پیشرو.

اهمیت نام دامنه (دامین) در چیست؟

اولین برداشت از وب سایت شما توسط نام سایت انجام می شود. بازدیدکنندگان و مشتریان احتمالی ابتدا باید ادرس سایت شما را وارد مرورگر خود کنند. بنابراین اگر نام دامنه خوب باشد برداشت مثبت و ماندگاری در ذهن مشتری شما دارد.اما اگر در انتخاب نام دامنه اشتباه کنید و نام دامنه نامناسبی انتخاب کنید مخاطبان را فراری می دهید یا نمی توانید اعتماد آنها را جلب کنید.

اتخاب نام دامنه بر روی کیفیت سئو سایت شما اثر دارد.برخلاف قبل حالا دیگر نیاز نیست نام دامنه با محتوا هماهنگ باشد. ولی وجو کلیدواژه ها که در نام دامنه نیز استفاده شده در رتبه بندی سئو و رتبه اول گوگل تاثیر می گذارد.

انتخاب نام دامنه باعث می شود برندتان به راحتی برای مخاطبان و مشتریانتان تعریف شود.نام دامنه بخشی از فرایند برندسازی را آسان می کند.اگر در انتخاب نام دامنه موفق باشید به رسمیت شناخته شدن برند شما سریعتر اتفاق می افتد.

تمامی موارد بالا بخشی از دلایل اهمیت انتخاب نام دامنه با کیفیت است. در ادامه به موارد زیادی اشاره می کنیم.

نکات انتخاب نام دامنه مناسب

از پسوندهای مناسب برای نام دامنه استفاده کنید  com،  .org، net.

پسوندها بخش مهمی از فرایند انتخاب نام دامنه است. هنوز پسوند com جز محبوبترین و پرتقاضاترین ها است. طبق پژوهش domain name stat ، بیش از 43 درصد از تمامی نام های دامنه دارای پسوند com هستند. شاید بپرسید چرا ؟ مگر این پسوند چه چیز خاصی دارد.

به خاطر قدمت این پسوند و سایت های معروفی که با این پسوند ساخته شده اند اولین گزینه com است. با اینکه سایت های موفق زیادی از پسوندهای net و org استفاده می کنند با این حال هنوز com خواهان زیادی دارد.

اما مشکلی که وجود دارد این است که نام های زیادی استفاده شده است و شما اگر بر روی نام انتخابی خود پافشاری می کنید باید از سایر پسوند ها استفاده کنید. در گام های اول پسوندهای net یا org را باید تست کنید . در صورتی که نام ها با این پسوندها هم گرفته شده باشند باید به سراغ سایر پسوندها بروید.

امروزه بیشتر فرایند انتخاب نام دامنه بخاطر رزرو شدن و استفاده شدن نام دامنه با پسوندهای مختلف سخت شده است. به همین دلیل باید خلاقانه تر کار کنید. اما در مواقعی که چاره ای ندارید باید از انواع پسوند ها مثل pizza, space, club, tech, online, global, media, ninja, security استفاده کنید

اگر صاحب یک تلویزیون یا رسانه باشید می توانید از دامنه media استفاده کنید . یا اگر صاحب رستوران یا فست فود باشید از دامنه pizza در انتخاب نام دامنه خود استفاده کنید.

توجه کنید شاید هزینه خرید پسوند در اولین سال ارزان باشد ولی در سال دوم به بعد هزینه تمدید دامنه گران تمام شود. به این مورد بسیار توجه کنید.

نام دامنه (دامین) دارای برند را در اولویت قرار دهید

زمان انتخاب نام دامنه باید دقت کنید تا وجه برند شما حفظ شود.معمولا باید نام دامنه شما برابر نام برندتان باشد. اگر تازه کار هستید انتخاب نام برند یا دامنه را بعد از مطمئن شدن همزمان انجام دهید .چرا که اگر دامنه شما از قبل توسط فرد دیگری خریده شود شما دو را بیشتر ندارید. یا دامنه را گرانتر بخرید یا نام دامنه را عوض کنید.

نام دامنه در یاد بازدیدکنندگان می ماند(اگر اسان باشد) و بارها برای کسب اطلاعات و دریافت خدمات و کالا به شما مراجعه می کند.انتخاب نام برند شما زیربنای برند را می سازد.

نام دامنه که با نام برندتان یکسان است باید بین رقبای کسب و کارتان منحصربفرد و برجسته باشد.اما اگر نام دامنه عمومی باشد حاوی کلمات عمومی و تکراری و غیرقابل یاداوری است.

برای انتخاب نام برند باید فرایندی طی شود مسیر راحت و میانبر ان این است:

بر اساس اهداف خودتان کلمه های مختلف را بنویسید.

اگر اسم خاصی مد نظرتان است را به لیست بالا اضافه کنید. مثل آژاکس،هرکول،فالکون،شاتل،نینجا

سپس با بخش های مختلف کلمات یک کلمه جدید بسازید.

سعی کنید کلمات ابداعی  مفهومی در فرهنگ های مختلف داشته باشد. مثل پنتاگون که در یونان به معنای پنج ضلعی است.

از سایت های سازنده نام دامنه نیز می توایند استفاده کنید. تا کلید واژه های جدید بسازند یا به شما ایده بدهند. بعضی مواقع خوب عمل می کنند.

سپس نام را در سایت های خرید دامنه امتحان کنید.

نام دامنه کوتاه بهتر از بلند است

نام دامنه هرچقدر کوتاهتر باشد یاداوری و نوشتن آن راحت تر است. بر اساس تحقیق datagenetics متداول ترین طول کلمه برای انتخاب نام دامنه 12 کارکتر است. شما می توانید کمی ان را بیشتر یا کمتر کنید ولی زیاد خوب نیست.

طبق داده ها باید نام دامنه اختصاری را بین 6 تا 14 کارکتر در نظر بگیرید.کمتر سه کارکتر هم نمی شود. مثلا وب سایت ماهان کمپانی 12 کارکتر است.

نام دامنه با قابلیت تایپ ساده را انتخاب کنید

همین حالا پنج تا از محبوبترین وب سایت های دنیا را به یاد بیاورید. معمولا بر اساس علاقه خود بعضی از انها را نام می برید مثل فیسبوک اینستاگرام یاهو توییتر . همه این دامنه ها یک وجه اشتراک قوی دارند، راحت تلفظ میشوند. بازدیدکنندگان وب سایت باید به راحتی بتوانند اسم سایت را تایپ کنند.

اگر پس از انتخاب نام دامنه مجبور باشید دوبار یا چند بار بخوانید تا اسم قابل فهم باشد بنابراین نام پیچیده ای انتخاب کرده اید.

اگر در تایپ نام دامنه غلط املایی دارید یا احتمال می دهید به خاطر کلمات پیچیده مخاطبان سایت اشتباه تایپی داشته باشند به فکر نام دیگری باشید.ضمنا نباید به خاطر اشتباه تایپی کاربران به سایت دیگری بروند. یک روش ساده این است که از ده تا بیست نفر نام احتمالی را بخواهید بنویسند یا بخوانند. بر اساس نتیجه می توانید تصمیم به انتخاب نام دامنه بگیرید یا اسم دیگری انتخاب کنید.

تلفظ نام دامنه (دامین) را ساده کنید

هر چقدر کلمات بیشتری در انتخاب نام دامنه به کار گرفته شود احتمال تلفظ نادرست بیشتر می شود. نام دامنه ساده یعنی به راحتی توسط تبلیغات دهان به دهان یا کلامی بین افراد منتشر شود. اگر مردم بتوانند اسم سایت شما را براحتی بین دوستانشان معرفی کنند کار را درست انجام داده اید.

نام دامنه را تلفظ کنید و هجی کردن دامنه انتخاب شده را روی کاغذ بنویسید. از افراد کمک بگیرید تا نام دامنه را تلفظ کنند. اشتباهات را بررسی کنید . خطا ها را حذف کنید شاید نیاز است یک n یا یک c را حذف کنید تا مشکل برطرف شود.

زمانی که شما چند بار دامنه خود را بخوانید احتمالا کمتر دچار اشتباه در تلفظ می شوید و این باعث می شود فریب بخورید. بنابراین حتما از افراد دیگر کمک بگیرید تا بهترین انتخاب نام دامنه را انجام دهید.مرحله اول مهم هجی و تایپ راحت است و در بخش دوم باید به راحتی تلفظ شود.

از به کارگیری اعداد و خطوط، اجتناب کنید

حالا که مراحل مهم را می دانید باید این قانون را هم اضافه کنید. تا جایی که امکان دارد از اعداد و خطوط استفاده نکنید. البته برخی اعداد پرکاربرد است مثل 24 ،360،180 اما برای بسیاری از دامنه ها انتخاب عدد یا خط تیره کار را خراب می کند. فرض کنید اگر وسط تلفظ نام فیسبوک مجبور بودید یک شماره یا خط تیره نیز اضافه کنید.

نتیجه از قبل مشخص است نام دامنه بدریخت،دشوار خواهد بود. در صورتی که در انتخاب نام دامنه باید بر روی جذابیت و ساده بودن متمرکز باشید.

به کارگیری کلیدواژه های جاویژه Niche  را مدنظر قرار دهید

بعضی از کلمات نوظهور هستند و می توانند در کنار سایر کلمات معنای به خصوصی داشته باشند.به طور مثال job به عنوان شغل است و اینجا یک کلمه دیگر است . حالا با ترکیب این دو کلمه نام دامنه جدیدی به نام جاب اینجا به معنی کار اینجا ” ایجاد می شود .

برای پیدا کردن کلیدواژه های کاربردی که بتواند به سئو سایت شما و برندسازی نیز کمک کند از ابزارهای کلیدواژه یاب استفاده کنید. ابزارهایی نظیر Keywordtool.io   و Google Keyword planner و ده ها مورد دیگر

آینده نگری کنید

انتخاب نام دامنه به نوعی یک ازدواج است. یعنی یک زندگی بلند مدت با نام دامنه که در اولویت بالا قرار می گیرد. هر روز باید به ان رسیدگی کنید. در سراسر وب نام دامنه را معرفی کنید و بک لینک سازی کنید.افراد زیادی سالها با این نام شما را به خاطر خواهند اورد و شما را صدا می کنند. بنابراین نام دامنه یکی از بزرگترین و مهمترین عنصر برای معرفی کسب و کارتان در سالهای آینده است.

اگر بعد از چند ماه بخواهید دست به انتخاب نام دامنه جدیدی بزنید و ان را جایگزین کنید ایرادی ندارد. اما اگر بعد از مدت ها مثل 6 ماه یا چند سال بخواهید نام دامنه را تغییر دهید باید هزینه های زیادی از نظر مالی برندسازی و سئو بپردازید. به طور مثال زمان زیادی طول می کشد مخاطبانتان شما را با نام جدید بشناسند و ممکن است برخی از نام جدید خوششان نیاید.

از نظر سئو نیز باعث می شود مجبور شوید تعدادی زیادی از لینک ها در گوگل را ریدایرکت کنید که به جایگاه سئو شما آسیب می زند.بنابراین هوشمندانه است نامی هوشمندانه،کلی تر و آینده نگرانه انتخاب کنید تا بعدا مجبور به تعویض آن نشوید.

نام دامنه نباید تکراری انتخاب شود

برخی از نام های دامنه با نام برخی برندها و شرکت ها یکسان است و ممکن است برای شما در آینده مشکل ساز شود. برای جلوگیری از مشکلات حقوقی بخاطر برندهای تجاری از ابزاری مثل knowen استفاده کنید تا از نام انتخابی دامنه مطمئن شوید.

یک راه دیگر این است که ان نام را در گوگل و شبکه های اجتماعی جستجو کنید تا جلوی هرگونه تضادی را بگیرید.اگر در این شبکه ها نامی پیدا کردید به دنبال انتخاب نام دامنه جدید باشید.

از سایت های سازنده Generator  نام دامنه استفاده کنید

زمانی که شروع به انتخاب نام دامنه میکنید چند کلمه از قبل در ذهنتان است. پس بهتر است مطمئن شوید نام دامنه از قبل ثبت نشده باشد. اما اگر ایده ای به ذهنتان نمی رسد یا اسامی مورد نظرتان از قبل ثبت شده بهتر است از سایت های سازنده نام دامنه استفاده کنید.

Wordoid در این سایت می توانید یک یا چند کلمه بدهید و چندین نام و ایده دریافت کنید.

Lean Doman Search این ابزار کلیده واژه شما را با سایر کلمات مطابقت می دد و گزینه های در دسترس را نشان می دهد.

DomainHole این سایت علاوه بر موارد بالا دامنه های منقضی شده و جدید را نیز پیدا می کند.

از حروف تکراری اجتناب کنید

استفاده از دو کلمه یا چند کلمه در کنار هم که حروف تکراری مضاعف تولید می کندد یک اشتباه بزرگ است.چرا که باعث می شود کاربران اشتباه تایپی زیادی انجام دهند، به سایت رقیب منتقل شوند،رتبه سئو شما به نفع سایت دیگری مصادره شود. زمانی که حروف تکراری  در نام دامنه مثل Presssetup.com انتخاب می کنید شانس پیدا کردن سایت کاهش می یابد.

سرعت عمل به خرج دهید

در انتخاب نام دامنه سرعت بسیار مهم است. یادم می اید زمانی که در حال تست نام ها بودم بعد از انتخاب یک اسم خوب تصمیم گرفتم اسامی دیگری را نیز آزمایش کنم. اما زمانی که همان نام اول را بیشتر پسندیدم بعد از مراجعه برای خرید متوجه شدم شخص دیگری دامنه مورد نظر را خریده است. این اتفاق در کمتر از چند ساعت افتاد.

بنابراین سرعت عمل بسیار مهم است. خیلی دست دست نکنید. هر روز هزاران نام دامنه در دنیا ثبت می شود. اگر ایده ای ندارید راهنمایی بگیرید. حتی اگر نیاز به پرداخت هزینه است بپردازید. هیچ چیز مثل یک نام خوب نمی شود.

انتخاب نام دامنه خوب چه معیاری دارد؟

در انتخاب نام دامنه نامهای دو سیلابی گزینه های بسیار مناسبی هستند. البته باید به راحتی در زبان های مختلف تلفظ شود. تایپ آسان نام دامنه ، استفاده از کلمه کلیدی مناسب ، استفاده از اعداد و حروف اضافه در نام دامنه ، پسوند مناسب دامنه و موارد دیگر از جمله سایر موارد مهم است.

برای محافظت از دامنه و برند خود چه کنیم؟

این اتفاق بارها پیش می اید که افرادی با نام دامنه شما ولی با پسوند های مختلف ان دامنه را می خرند و شما و مشتریانتان را به دردسر می اندازند. بهترین کار خرید سایر پسوند ها است اما اگر بودجه کافی برای خرید دامنه های گران را ندارید در انتخاب نام دامنه باید بیشتر تمرکز کنید.