سرمایه گذاری چند جانبه

سرمایه گذاری چند جانبه
سرمایه گذاری چند جانبه

سرمایه گذاری چند جانبه

بانک های توسعه چند جانبه MDBs موسسات مالی بین المللی متعلق به دولت های عضو هستند . این بانک ها موسسات وام دهنده بین المللی هستند که تحت مالکیت کشورهای عضو قرار دارند. کشورهای عضو این بانک ها شامل کشورهای در حال توسعه وام گیرنده و نیز کشورهای توسعه یافته وام دهنده است. هدف جمعی و فردی آنها پیشرفت اقتصادی و پیشرفت اجتماعی و سرمایه گذاری چند جانبه در کشور های عضو در حال توسعه خود است MDB های کنونی عبارتند از :

  • بانک توسعه آفریقا
  • بانک توسعه آسیا
  • بانک اروپایی برای بازسازی و توسعه
  • بانک های امریکایی
  • بانک توسعه
  • بانک جهانی

این موسسات با فراهم کردن وام ها، سرمایه گذاری های چند جانبه ،همکاری های فنی، کمک های مالی، سرمایه گذاری و کمک های دیگر به دولت ها، سازمان های دولتی و سایر نهادها در کشورهای عضو در حال توسعه، به هدف خود می رسند.
بیان عملی پشتیبانی این بانک ها معمولا به شکل یک پروژه و یا مطالعه طول می کشد.

بانک توسعه افریقا ( AFDB )

این بانک تلاش کرده به علت سوء مدیریت بخش دولتی، کمتر به دولت ها و بیشتر به شرکت های خصوصی  وام بدهد. و سرمایه گذاری های چند جانبه ای را در شرکت های خصوصی انجام دهد. اما خزانه این صندوق خالی است و کشورهای صنعتی که به صورت دوره ای به آن کمک می کنند از پرکردن مجدد خزانه خودداری می کنند. شرط این کشورها برای کمک مجدد کارامد شدن نظام اداری، دقیق شدن سیاست های اعطای وام و بهبود ثبت اسناد این صندوق است.

بانک توسعه آسیا ( AsDF )

این بانک فرصت های اعطای وام بسیاری دارد، چرا که آسیا هنوز موطن حدود سه چهارم از یک میلیارد نفر فقیر ترین افراد جهان است. با این حال، سرمایه AsDF نیز همانند صندوق توسعه افریقا رو به پایان است.

بانک ترمیم و توسعه اروپا ( EBRD )

این بانک به منظور تامین بخش عمده سرمایه مورد نیاز، از بازار های سرمایه بین المللی وام می گیرد و درجه بندی بدهی AAA این بانک به آن امکان می دهد مطلوبترین هزینه های بهره وام هایش را برگزیند. به همین دلیل توانایی سرمایه گذاری چند جانبه را با اتکا به وضعیت اقتصادی اروپا دارد.

بانک توسعه بین المللی امریکایی ( IDB )

IDB  قدیمی ترین وبزرگترین موسسه توسعه چند جانبه است. این بانک به منظور کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه امریکای لاتین وکارائیب تاسیس شد. طرح هایی که  IDB آنها را تامین مالی می کند، فرصت های تجاری بنیادینی ایجاد می کند. اولویت های کنونی اعطای وام این بانک عبارتست از: کاهش فقر و عدالت اجتماعی، نوسازی وادغام و محیط زیست.

گروه بانک جهانی و سرمایه گذاری چند جانبه

گروه بانک جهانی شامل دو سازمان بزرگ وام دهنده به نام های بانک بین المللی ترمیم و توسعه و سازمان بزرگ وابسته به آن به نام موسسه بین المللی توسعه و سه سازمان وابسته کوچکتر به نام های شرکت مالی بین المللی، مرکز بین المللی حل اختلافات سرمایه گذاری و موسسه بین المللی تضمین چند جانبه سرمایه گذاری است. که قدرت زیادی برای سرمایه گذاری چند جانبه را ارائه می کند.

بانک بین المللی ترمیم و توسعه  ( IBRD )

بانک جهانی که نام واقعی آن بانک بین المللی ترمیم و توسعه است مهمترین سازمان بین المللی است که در خصوص تامین مالی توسعه اقتصادی ممالک در حال رشد جهان فعالیت دارد. همان طور که از نام این سازمان مشخص است در سراسر جهان فعالیت می کند.هدف رسمی بانک جهانی بهبود سطح زندگی در کشورهای رو به رشد با اعطای منابع مالی تامین شده از کشورهای صنعتی به این کشورها بوده است.

نحوه اعطای وام

مقررات عمومی مربوط به وام های بانک : وام های بانک جهانی برای اجرای پروژه های معین در کشورهای عضو اعطا می شود و بازپرداخت آن پس از اتمام پروژه شروع می شود. وام های اعطایی ممکن است برای استفاده ی غیر پروژه ای نیز پرداخت شود از جمله خرید مواد اولیه ، حوادث طبیعی ، و …

اعتبار دولت عضو : بانک جهانی پس از بررسی پروژه ای که برای آن درخواست وام شده است توجه خود را به اعتبار و خوش حسابی دولت متقاضی معطوف می دارد زیرا بانک جهانی تنها به دولت ها وام می دهد. علت این محافظه کاری این است که بانک جهانی برای تامین مالی مناسب به بازار سرمایه رجوع می کند و لذا باید بتواند از محل واریز وام های پرداختی خود ، تعهداتش را بپردازد.

مشکلات صادرات به عراق
مشکلات صادرات به عراق

وام های دشوار: بدین معنا است که وام های این بانک به نرخ بهره های حاکم بر بازار و موعدهای پرداخت معمولی بازار و تنها به کشورهایی که از نظر این بانک واجد شرایط دریافت وام تشخیص داده شوند ، اعطا می شود. بنابریان سرمایه گذاری چند جانبه به سختی انجام می شود.

نحوه صادرات به عراق
نحوه صادرات به عراق

عملکرد سرمایه گذاری چند جانبه

به طور کلی عملکرد بانک بین المللی ترمیم و توسعه موجب شده که حدود 20 کشور وام گیرنده از این بانک بتوانند از نظر اقتصادی به حدی پیشرفت کنند که به دریافت وام نیازی نداشته باشند.

MDB  فعالی در یکی از بازارهای هدف شما وجود دارد؟ اگر چنین است، ممکن است برنامه هایی برای کمک مالی به ورود یا رشد شما داشته باشد. بنابراین انها را دنبال کنید و تماس بگیرید.

MDB ها به طور فزاینده ای برای شرکت های خصوصی در پروژه های خصوصی در کشورهای در حال توسعه سرمایه گذاری می کنند. تعداد روزافزون شرکت ها و توسعه دهندگان پروژه ها در سراسر جهان از مزایای این بودجه استفاده می کنند که بر اساس حیات مالی، اقتصادی و اجتماعی پروژه های مورد نظر تأمین می شود.

MDB ها به طور سنتی به شدت در پروژه های زیربنایی و کاهش فقر نقش دارند. و سرمایه گذاری چند جانبه انجام می دهند. تمام بانک ها از پروژه های زیر حمایت می کنند:

کشاورزی
     انرژی
     محیط
     دارایی، مالیه، سرمایه گذاری
     صنعت
     حمل و نقل
     ارتباطات مخابراتی
     سلامتی
     تحصیلات
     توسعه شهری
     گردشگری
     شرکت های کوچک
     بخش عمومی
     اصلاحات اقتصادی

همه بانک ها همچنین برخی منابع مالی را برای شرکت های خصوصی تامین می کنند.

MDB همچنین بدهی ها، حقوق صاحبان سهام و تضمین تامین مالی را برای مشاغل خصوصی واجد شرایط در کشورهای در حال توسعه فراهم می کند. این وجوه که در شرایط تجاری ارائه می شود، می تواند به طور مستقیم توسط حامیان پروژه های خصوصی قابل دسترسی باشد و نیازی به تضمین دولت نباشد.

سرمایه گذاری چند جانبه
صادرات به کانادا