مراحل صادرات

مراحل صادرات کالا

شاید شما هم از آن دست از تولید کنندگانی باشید که با مشکلات بازار داخلی به فکر صادرات محصول خود افتاده اید. همانطور که می دانید بسیاری از کسب وکار ها بدلیل مشکلات بازار داخلی به فکر صادرات محصولات خود هستند. بازارهای خارجی به دلیل ویژگی های خود بسیاری از تولید کنندگان و کارافرینان را مجذوب خود کرده است. اما بسیاری از صاحبان کسب و کارها از مراحل صادرات یک کالا اطلاعات چندانی ندارند. این موضوع سبب می شود اغلب افراد شکست را تجربه نمایند.

مراحل صادرات کالا عموما توسط یک تیم متخصص با رهبری یک کارشناس صادرات انجام می پذیرد . کارشناس صادرات همان شخصی است که تیم های بازاریابی ،طراحی، ارزیابی تحقیقاتی و لجستیکی را مدیریت می کند تا بهترین نتایج را دریافت کنند. اغلب شرکت های کوچک به دلیل نداشتن یک کارشناس صادرات با شکست های سنگینی در بازار خارجی مواجه می شوند.

چشم انداز مراحل صادرات

در اولین گام از مراحل صادرات ابتدا می بایست ارزیابی از بازار و محصول برای کشور هدف داشته باشید .سپس محصول را باید بر اساس نظر کارشناس صادرات خود بازاریابی کنید. پس از پیدا کردن مشتری خارجی باید با وی مذاکره انجام دهید و قرارداد محکمی را امضا نمایید . پس از امضا قرارداد باید پیش فاکتور صادر نمایید و محصول برای صادرات بسته بندی نمایید. پس از بسته بندی می بایست بار را بیمه کرده و بارنامه را دریافت کنید. سپس  بهای گمرکی کالا را به علاوه مجوزات مورد نیاز را به همراه گواهی مبدا و گواهی بازرسی مورد درخواست را  به خریدار تسلیم نمایید.

بخش های مختلف مراحل صادرات

صادرات یک کالا یا خدمت نیازمند اجرای فرایند مشخصی است که دارای بخش های گوناگونی است. بخش های این فرایند شامل

  •     ارزیابی بازار
  •     بازاریابی صادراتی
  •     مذاکره
  •     عقد قرارداد
  •     حمل و نقل
  •     دریافت وجه

هر کدام از بخش های فوق نیازمند داشتن متخصص است زیرا در دل هر کدام از موارد فوق جزئیات پیچیده ای نهفته است که ما تنها به زیرمجموعه هر کدام از این بخش ها اشاره می کنیم

ارزیابی بازار

هر کسب و کاری باید محصول و بازار کشور هدف خود را مورد تجزیه وتحلیل قرار دهد. ارزیابی ها شامل بررسی قوانین گمرکی و مجوزات و گواهی های صادراتی است. اگر کسب و کار شما بخواهد در بازار یک کشور تجربه موفقی داشته باشد باید رقبای خود را به خوبی بشناسد و رفتار مشتریان را به خوبی تحلیل کند. بسیاری از تولیدکنندگان بر اساس شنیده های خود قیمت محصول خود را تعیین می کنند اما بدون کشف قیمت واقعی محصول خود در کشور هدف ممکن است شما هیچ وقت مشتری نداشته باشید. بگذارید با یک مثال هر کدام از بخش های ارزیابی را توضیح دهیم

کشف قیمت

ایا شما حاضر به خرید پراید با قیمت 100 میلیون هستید؟ مطمئنا جواب شما خیر است دلیل آن هم بسیار روشن است شما با 100 میلیون می توانید ماشین به مراتب بهتری سوار شوید. و کیفیت، امکانات و امنیت بهتری دریافت کنید. به همین دلیل ارزیابی اشتباه قیمت و ارائه قیمت بالا می تواند به شما کمک کند هیچ وقت رنگ مشتری را به چشم نبینید.

بررسی قوانین گمرکی:

اگر از یک واردکننده ایرانی بپرسید ایا گوجه یا فرش وارد می کنید جواب آنها یک خیر بزرگ و کشدار است. حالا از انها بپرسید چرا چنین محصولی را وارد نمی کنند. مطمئنا دو دلیل در صدر دلایل انها است. 1 ایران خود بزرگترین تولید کننده چنین محصولاتی است . 2 تعرفه های گمرکی و ممنوعیت های وارداتی هزینه های واردات را غیرموجه می کند. بنابراین تحت هیچ شرایطی واردکننده اقدام به وارد کردن این محصول نمی کند. بنابراین اگر شما هم قوانین گمرکی و تعرفه های کشور مورد نظر خود را بررسی نکنید می توانید در یک دور بی نهایت تنها هزینه بازاریابی دهید و در نهایت چیزی عاید شما نشود.

بررسی گواهی ها و مجوزات

برخی محصولات برای واردات به هر کشوری نیاز به دریافت مجوزات و گواهی های خاصی دارد. به طور مثال برای ورود برخی از محصولات شما نیازمند مجوزات و گواهی هایی هستید که بدون داشتن شریک تجاری بومی دریافت ان تقریبا غیرممکن است . البته دریافت برخی از گواهی ها نیازمند پرداخت هزینه های سنگین است. بنابراین بررسی گواهی و مجوزات مورد نیاز هر کشور در ابتدای مراحل صادرات می تواند به شما کمک کند بهترین کشور را بر اساس شرایط خود انتخاب کنید.

بازاریابی صادرات

بازاریابی دومین مرحله از مراحل صادرات است . بازاریابی هر محصولی نیازمند درک دقیق شرایط بازار هدف است. بازاریابی می تواند بصورت بازاریابی دیجیتال یا سنتی انجام شود. البته در بسیاری از کشورها نیاز است که ابزارهای بازاریابی بصورت ترکیبی مورد استفاده قرار گیرد. سهم بازاریابی  در مراحل صادرات کالا بیش از 70 درصد است.  یعنی اگر شما بدنبال صادرات کالای خود هستید می بایست 70 درصد از انرژی خود را برای بازاریابی محصول تخصیص دهید.

انواع بازاریابی

بازاریابی دیجیتال  : شامل تبلیغات درگوگل ، ثبت محصول در شبکه های b2b و ثبت و طراحی سایت ، فعالیت در شبکه های اجتماعی تولید محتوا و ده ها مورد دیگر می شود.

بازاریابی سنتی:  شامل استخدام بازاریاب خارجی ، بازاریابی تلفنی ، بازاریابی محیطی ، بازاریابی پیامکی و ده ها مورد دیگر می شود. بازاریابی  دیجیتال هر ساله بیش از 15 درصد رشد می کند اما هنوز در برخی از کشورها بازاریابی سنتی جایگاه اصلی خود را حفظ کرده است.

اهمیت اجرای بازاریابی در مراحل صادرات

قلب کسب و کار شما  همان بازاریابی است. اگر شما محصولی با مزیت های فوق العاده تولید کنید اما بازاریابی نکنید شاید هیچ وقت موفق به فروش آن نشوید. همین حالا اگر اسم گوشی اپل را بیاوریم مطمئنا بسیاری از افراد با آن اشنا هستند. این کالا را به عنوان یک گوشی لاکچری و قوی می شناسند. دقیقا بازاریابی با محصول شما همین کار را می کند . برند محصول شما را به جهان معرفی می کند. اینکه شما کدام روش بازاریابی را برای فروش و موفقیت بکار بگیرد به تجربه شما در بازاریابی محصول بستگی دارد. اگر در این زمینه تجربه ندارید حتما از یک کارشناس صادرات برای بازاریابی صارداتی محصول استفاده نمایید. برای درک بهتر اهمیت بازاریابی به مقاله زیر مراجعه کنید.

عقد قرارداد

عقد قرارداد پس از اتمام مراحل مذاکره صورت میگیرد. در عقد قرارداد موارد متنوعی مانند زمان قرارداد و تحویل کالا شرایط تحویل و بیمه و حمل کالا و کیفیت و نوع کالایی که قرار است تحویل داده شود مطرح می شود. همیشه در قرارداد خود موارد اختلاف را به روشنی مشخص کنید تا بعدا دچار مشکلات پیش بینی نشده نشوید. تحت هر شرایطی در زمینه عقد قرارداد از کارشناس حقوقی کمک بگیرید. به هزینه اش می ارزد.

حمل و نقل

در زمان حمل و نقل باید بهای گمرکی کالا را مشخص کنید و ترم اینکوترمز مورد توافق را مشخص نمایید. حتما به یاد داشته باشید قبل از مذاکره شما می بایست بر اساس بودجه و شرایط کسب و کار خود بهترین نوع  شیوه حمل و نقل و ارسال کالا را ارزیابی و مشخص کنید . زیرا برخی از روش ها کم هزینه تر از سایر روش ها است. پس از مشخص کردن باید کالا را بیمه و قرارداد را با شرکت حمل و نقل ببندید. انتخاب شرکت حمل و نقل یکی از چزئیات مهم در مراحل صادرات کالا است. زیرا انتخاب اشتباه می تواند هزینه سنگینی به کسب و کار وارد کند.

دریافت وجه

دریافت مبالغ قرارداد بستگی به شرایط مطرح شده در قرارداد دارد. در بین مراحل صادرات این بخش بسیار مورد توجه کارافرینان است. روش های متعددی در سراسر جهان برای تسویه و پرداخت وجود دارد. اما متاسفانه به دلایل تحریم ها و مشکلات زیرساختی بانکی صاحبان کسب و کارها می بایست هزینه های اضافی برای دریافت وجه پرداخت کنند. البته برخی شیوه ها عملا برای ایرانیان قابل استفاده نیست و اغلب از صرافی ها کمک می گیرند. راه های دریافت وجه با هزینه های کمتر با  امکان ثبت شرکت یا ایجاد حساب بانکی امکان پذیر است که در بسته صفر تا صد صادرات به انها اشاره شده سات.

هزینه ها

هزینه های هر کدام از مراحل صادرات در هر کشور می تواند متغییر باشد. این عوامل ارتباط نزدیکی با میزان فعال بودن کشور هدف در ارائه اطلاعات و باز بودن فضای کسب و کار دارد. به طور مثال هزینه های استخدام بازاریاب در کشورهای اروپایی و امریکایی بسیار بالا و تقریبا از 3500 دلار به بالا است. هزینه های تولید محتوا برای فعالیت در شبکه های اجتماعی یا سایت  ها بیش از 1000 دلار در هر ماه هزینه بر دوش شرکت های ایرانی دارد. هزینه های بازاریابی تلفنی به صورت حرفه ای برای عمده فروشی بالای 800 دلار در ماه هزینه دارد. ماهان با استفاده ا ز تجربه خود توانسته است هزینه بسیاری از خدمات بازاریابی و صادرات را به طرز چشمگیر کاهش دهد.

شما می توانید برای کاهش هزینه های بازاریابی و ارزیابی محصولات خود از خدمات ماهان استفاده نمایید. اگر در زمینه انتخاب ابزارها و روش های ارزیابی نتایج ان تجربه و تخصصی ندارید می توانید از کارشناس صادرات استفاده کنید.