گواهی مبدا

گواهی مبدا

گواهی مبدا سندی است بین المللی که نشان می دهد محل ساخت کالا کدام کشور است. این گواهی توسط اتاق بازرگانی هر کشور برای محصولات صادراتی تنظیم و صادر می شود. گواهی مبدا یکی از اسناد مهم برای ترخیص کالا است . این گواهی توسط سامانه یکپارچه گواهی مبداء ایجاد می شود. لذا در زمان توافق شده گواهی مبداء همزمان با سایر اسناد تسلیم خریدار می شود. در ادامه توضیحاتی در رابطه با گزینه های یک فرم گواهی ارائه می کنیم.

 

گزینه های فرم گواهی مبداء شامل موارد زیر است:

مشخصات فرستنده یا صادر کننده بر اساس اطلاعات بارنامه

مشخصات گیرنده یا وارد کننده کالا بر اساس اطلاعات بارنامه

نام کشور سازنده بر اساس پروانه گمرکی یا گواهی مبداء کشور سازنده ( صادرات مجدد)

مشخصات نوع وسیه حمل بر اساس بارنامه

مشخصات کالا بر اسا پروانه و بارنامه

وزن ناخالص وزن خالص  و نوع بسته بندی کالا ( عدل بندی)

شماره و تاریخ فاکتور فروش

انواع گواهی های مبداء

گواهی مبداء A : یا گواهی  Gsp (GENERALIZED SYSTEM OF PREFERENCES)  که برای صادرات به آمریکایی، اقیانوسیه، ژاپن، ترکیه، قزاقستان، قرقیزستان و کشورهای اروپایی بجز 28 کشور عضو اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار می گیرد.

۲. گواهی مبدا (CERTIFICATE OF ORIGIN) برای کشورهای عضور اتحادیه اروپا، عربی، آسیایی (به غیر کشورهای اشاره شده در شماره ۱ ) و کشورهای آفریقایی مورد استفاده قرار می گیرد.

۳. فرم های PTA برای صادرات به کشور پاکستان صادر می شود.

4. فرم های gstp (global system of trade preferences) certificate of origin برای کشورهايی که برای کالای خاص با ايران توافق نامه دارند صادر می شود.

روش های دریافت گواهی مبداء

افرادی که دارای کارت بازرگانی هوشمند هستند می توانند با استفاده از رمز عبور چهار رقمی که در داخل پاکت دریافت کردند نسبت به ثبت درخواست الکترونیکی گواهی مبدا خود از طریق سایت www.cscs.ir در بخش کارتابل بازگان اقدام به ثبت درخواست کنند و درخواست صدور گواهی مبدا را از اتاق بارگانی انجام دهند.

ب) سایر متقاضیان اعم از دارندگان کارت های مجوز موردی (موقت)، پیله وری و یا متقاضیان دریافت گواهی مبداء با شماره ی ردیف بودجه ی دولتی می توانند با در دست داشتن مدارک لازم به اتاق بازرگانی مورد نظر مراجعه نمایند.

 

مدارک مورد نیاز برای صدور گواهی مبداء چیست؟

مدارک مورد نیاز برای گواهی مبداء شامل تصویری از پروانه گمرکی و بارنامه حمل کالا و فاکتور فروش که در آن شماره فاکتور و تاریخ آن باشد

کشور مبدا کالا

مشخص شدن کشور مبدا تولید کننده کالا برای اجرای تعرفه های گمرکی و اجرای قوانین فی ماین کشور ها بسیار مهم است. به طور مثال زمانی که عسل با گواهی مبدا چین برای اروپا ارسال شود کشورهای اروپایی بر اساس استاندارد و محدودیت ها اقدام به رد کالا یا اعمال تعرفه می کنند.

گواهی مبداء برای خریدار

برای بسیاری از خریداران گواهی مبدا به دو دلیل بسیار حائز اهمیت است. مشخص شدن کشور مبدا تولیدی اطلاعاتی در زمینه کیفیت و مشخصات کالا و اعتبار محل ساخت را برای خریدار روشن می کند. دوم با شناخت مبدا کالا تعرفه هایی که باید خریدار به گمرک کشور مقصد پرداخت کند و مجوزاتی که نیاز است برای وی مشخص می شود.ضمنا برای برخی خریداران برای رفع محدودیت ها و تحریم ها بسیار مهم است که گواهی مبداء کالا حتما تهیه شود.

اهمیت گواهی مبدا  از نظر مقامات گمرکی و بانکی

مقامات گمرکی برای ترخیص کالا و دریافت تعرفه ها می بایست مبدا کالا را مشخص کنند. که این امر بدون داشتن گواهی مبداء کالا برای بسیاری از محصولات دشوار است. ارگان های مختلف کشور مقصد مانند وزارت خانه های سنعت بازرکانی کشاورزی بهداشت و بانکی می توانند بر حسب نوع کالا و شرایط قرارداد خواستار دریافت و بررسی گواهی مبداء شوند.

معمولا گمرک و بانک ها بسیار به گواهی مبدا اهمیت می دهند . زیرا دریافت تعرفه و مجوزات و پرداخت هزینه کالا در هر صادرات و وارداتی بسیار حائز اهمیت است.

 

سوالات متداول درباره گواهی مبداء (بخش اول)

هزینه صدور گواهی مبداء چقدر است و چگونه محاسبه می شود؟

هزینه گواهی مبدا برای اظهارنامه ها تا سقف مبلغ 200 هزار دلار برابر با 25 هزارتومان است. در صورتی که مبلغ اظهارنامه بیش از 200 هزار دلار باشد به ازای هر 100 هزار دلار بیشتر مبلغ 5 هزار تومان می بایست اضافه پرداخت شود. ضمنا هزینه تایید امضا اسناد تجاری برای هر برگ برابر 15 هزارتومان است.

تعرفه صدور گواهی مبدا برای کالاهای تولید یا ساخت خارج کشور چه میزان است؟

تعرفه صدور گواهی مبداء برای صادرات مجدد کالاهای تولید یا ساخت کشور همانند تعرفه ی صدور گواهی مبداء برای کالاهای تولید یا ساخت داخل کشور محاسبه می گردد.

آیا درج امضای صادر کننده ی گواهی مبدا در آن الزامی ست؟

بله، برای اشخاص حقیقی امضای دارنده کارت و برای اشخاص حقوقی امضای مدیرعامل و مهر شرکت الزامی است

آیا درج امضای صادر کننده ی گواهی مبدا در آن الزامی ست؟

بله، برای اشخاص حقیقی امضای دارنده کارت و برای اشخاص حقوقی امضای مدیرعامل و مهر شرکت الزامی است.

آیا امکان صدور گواهی مبدا به چند زبان وجود دارد؟

در صورت درخواست خریدار، اتاق مجاز است نسبت به صدور گواهی مبدا به دو زبان اقدام نماید.

آیا امکان صدور گواهی مبداء برای کارتی که در شرف تمدید است یا تنها چند روز از انقضای آن گذشته، وجود دارد؟

خیر، لازم است دارنده ی کارت پیش از انقضای اعتبار کارت، جهت انجام اقدامات تمدید کارت خود به اتاق متولی (صادر کننده) کارت مراجعه نموده و تا زمانی که فرآیند مربوطه به اتمام و تایید نهایی نرسیده باشد، امکان صدور گواهی مبداء برای وی وجود نخواهد داشت.

آیا امکان اخذ یک گواهی مبدا برای چند اظهارنامه و چند بارنامه وجود دارد؟

بله، لازم است نام کشور گیرنده در تمامی اظهارنامه ها و بارنامه ها یکسان باشد.

تعرفه ی گواهی مبداء اصلاحی به چه شکل محاسبه می شود؟

در صورت اصلاح مندرجات اصلی، معادل مبلغ گواهی مبدا صادر شده قبلی و در صورت اشتباهات تایپی، مبلغ ۵۰۰۰۰ ریال توسط درخواست کننده گواهی مبدا پرداخت می گردد. چنانچه اصلاح گواهی مبدا به دلیل خطای متصدی ذیربط در اتاق مربوطه باشد، هزینه ای بابت صدور گواهی مبدا اصلاحی دریافت نمی شود.

آیا می توان برای یک اظهارنامه بیش از یک گواهی مبدا صادر نمود؟

بله ، در این صورت لازم است وزن و تعداد کل (مندرج در اظهارنامه) و درخواستی متقاضی، به صورت مشخص در فیلدهای مرتبط با آن در سربرگ مشخصات کالا در پیش نویس کارتابل بازرگان، ثبت شود. در غیراینصورت لازم است این مشخصات به اطلاع واحد گواهی مبدا اتاق بازرگانی رسانده شود.

سوالات متداول درباره گواهی مبدا (بخش دوم)

آیا برای کالاهای تولید یا ساخت خارج کشور( به منظور صادرات مجدد) میتوان گواهی مبدا دریافت نمود ؟

بله، با ارائه ی گواهی مبدا اولیه (از کشور تولید کننده ی کالا) به هریک از شعب اتاق بازرگانی ایران، می توان نسبت به صادرات مجدد کالا و دریافت گواهی مبدا ثانویه اقدام کرد.در صورت درخواست خریدار برای کدام یک از کشورها می توان از هر دو فرم گواهی مبدا استفاده نمود؟در کشورهای آسیای شرقی از جمله سنگاپور، چین، تایوان، هنگ کنگ، مالزی، کره و تایلند از هر دو نوع فرم می توان استفاده نمود.

یا دارندگان کارت بازرگانی می توانند از هر اتاق بازرگانی گواهی مبدا دریافت نمایند؟

دارندگان کارت بازرگانی با ارائه مدارک لازم ذکر شده می توانند از هر یک از اتاق های بازرگانی کشور گواهی مبدا دریافت نمایند.

آیا امکان صدور گواهی مبدا بدون ارائه ی مدارک اصلی وجود دارد ؟

تنها درخصوص صادرات کالا و خدمات به کشور عراق، در صورتیکه ارائه بارنامه حمل و پروانه گمرکی توسط صادرکننده مقدور نباشد، اتاق ها می توانند براساس اطلاعات مندرج در فاکتور فروش و گواهی بازرسی نسبت به صدور گواهی مبدا اقدام نمایند. این موضوع تنها با ارائه ی تعهد صادر کننده مبنی بر وصول مدارک لازم در اسرع وقت به واحد صدور گواهی مبدا اتاق ها امکان پذیر است و در صورت عدم ارائه مدارک موصوف در موعد مقرر، علاوه بر آنکه از صدور مجدد گواهی مبدا برای صادرکننده جلوگیری بعمل خواهد آمد، مراتب جهت رسیدگی به کمیسیون انضباطی اتاق ایران اعاده خواهد شد.

در مواردی که مشخصات صادر کننده در پروانه گمرکی با مشخصات صادر کننده در بارنامه تفاوت داشته باشد برای دریافت گواهی مبداء چه باید کرد؟

چنانچه صاحب بارنامه، دارای کارت بازرگانی معتبر بوده و تقاضای دریافت گواهی مبداء به نام خود را داشته باشد، می بایست صادر کننده پروانه طی نامه ای با امضای مدیرعامل یا دارنده کارت بازرگانی، خطاب به واحد صدور گواهی مبداء پروانه صادراتی خود را با ذکر مشخصات جهت دریافت گواهی مبداء به نام صاحب بارنامه واگذار نماید.

در صورت مفقود شدن گواهی مبدا، چه اقدامی صورت می گیرد؟

لازم است متقاضی با مراجعه به اتاق بازرگانی صادر کننده گواهی مبداء، درخواست خود را طی نامه ای با سربرگ شرکت با مهر وامضای صادر کننده گواهی مبداء، مبنی برصدور گواهی مبدا المثنی اعلام نماید.

در موارد نقص مدارک برای کالاهای فاسد شدنی چه اقدامی باید صورت بگیرد؟

در مواردی که صادر کننده اقدام به صدور کالاهای فاسد شدنی میوه ، تره بار ، گل و گیاه ، ماهی و میگو ،لبنیات و یا صدور کالا از طریق ناوگان حمل و نقل هوایی می نماید، در صورت نقص مدارک اتاق مربوطه با اخذ تعهدنامه کتبی از صادر کننده مبنی بر ارائه مدارک براساس شرایط مندرج در تبصره ۱ ماده ۴ گواهی مبداء را صادر می نماید بدیهی است مدارک ارائه شده باید منطبق بر مندرجات گواهی مبداء اخذ شده باشد