هزینه بازاریابی چقدر است؟

هزینه بازاریابی
هزینه بازاریابی چقدر است

برای بسیاری از افراد و کسب و کارها هزینه بازاریابی که باید برای توسعه کسب و کارشان باید تعیین کنند نامشخص است. دلیل این موضوع هم عدم آگاهی نسبت به تعرفه ابزار های بازاریابی  و هزینه استخدام نیرو ها است. ما در این مقاله با جزئیات هزینه بازاریابی در هر یک از ابزار ها را مشخص کرده ایم. و به دو بخش بازار داخلی و بازار بین المللی تقسیم کرده ایم. افرادی که قصد فعالیت در بازار داخلی را دارند از تعرفه داخلی پیروی کنند و افرادی که برای صادرات شروع کار می کنند نرخ های بین المللی را مد نظر قرار دهند. با این تعرفه ها می توانید با دقت بیشتری بودجه بازاریابی را تعیین کنید .

یادداشت نویسنده

در این مطلب ما ارقام مناسب و متعادل در بازار را اعلام کرده ایم ام شاید با خودتان بگویید  امکان کار کردن با مبالغ کمتر هم وجود دارد. به طور مثال جذب و استخدام نیرو ,اما بگذارید واقعیت را ببینیم ما به دنبال موفقیت در کوتاه ترین زمان هستیم نه جذب افرادی که مهارت مورد نیاز را ندارند و جزء اتلاف وقت و هزینه باعث شکست ما و نرسیدن به اهدافمان می شوند. بسیاری از مدیران کسب و کارها به دلیل اینکه می خواهند کاری را ارزان تمام کنند انتخاب ابزار و نیرو ها را توجیح می کنند اما در نهایت ضرر زیادی می کنند. یک نیروی با ارزش بهتر از ده نیروی ناکاربلد است.

نیروی متخصص

اولین هزینه بازاریابی برای هر کسب و کاری استخدام یک نیروی متخصص است. فرد یا افرادی  با قابلیت های زیاد که توانایی مدیریت و سازماندهی ابزارها را داشته باشد توانایی هدایت نیرو و بررسی گزارشات بازاریابی را داشته باشند . نیرویی که استخدام می کنید باید با تجربه باشد در غیر اینصورت با هزینه شما تجربه بدست می اورد اما دستاوردی برای شما به ارمغان نمی اورد.

مدیر بازاریابی

در یک شرکت بزرگ نیاز ضروری به استخدام یک مدیر بازاریابی حس می شود اما در کسب و کارهای کوچک صاحب اصلی کسب و کار وظیفه مدیر بازاریابی را بر عهده می گیرد. به همین دلیل در کسب و کارهای کوچک هزینه بازاریابی جهت استخدام نیرو کمتر از کسب و کارهای بزرگ است.

استخدام یک مدیر مجرب و ماهر در بازار ایران از حدود 20 تا 30 میلیون تومان  به اضافه درصدی از فروش شروع می شود و در بازار بین المللی استخدام یک مدیر بازاریابی برای یک سال از 110 هزار دلار امریکا آغاز می شود.پ

کارشناس بازاریابی

استخدام فردی که بتواند ابزارهای بازاریابی را بکاربگیرد و تحت رهبری یک مدیر مجب و ماهر برند شما را به بازار معرفی کند آسان نیست. همینجا یک نکته را روشن می کنم وظیفه کارشناس استفاده هرچه بهتر از ابزار است یعنی کارشناس بدون ابزار کارایی ندارد. پس انتظار یکطرفه نسبت به نیرو نداشته باشید و باید ابزارهای مورد نیاز را برای وی فراهم کنید. یکی از وظایف این نیرو ارائه گزارش ها و راه حل های اولیه برای غلبه بر چالش ها است. به همین دلیل اشتباه برداشت نکنید وقتی یک نیرو را استخدام می کنید باید بهترین ابزار را برایش فراهم کنید تا سرمایه گذاری شما نتیجه دهد.

هزینه یک کارشناس بازاریابی معادل 10 تا 15 میلیون تومان ماهیانه است. که بسته به شهر می تواند متغییر باشد. اما هزینه کارشناس در بازار بین المللی از سالیانه 60 تا 70 هزار دلار شروع می شود.

کارشناس شبکه اجتماعی

امروزه با رشد روز افزون شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و فیسبوک و… حضور در این شبکه ها اجتناب ناپذیر شده است. کمتر کسب و  کاری می تواند از فعالیت در این شبکه های بزرگ با طیف وسیعی از مشتریان که  در برخی به میلیارد ها نفر می رسد صرف نظر کند.

استخدام یک کارشناس که مسئول پاسخدهی به مشتریان است نه تولید محتوا هزینه ای معادل 8 میلیون تومان ماهانه برای کسب و کار به همراه دارد. البته بسته به میزان وظایف و گستردگی کسب و کار در شبکه اجتماعی این رقم می تواند تا 30 میلیون تومان هم افزایش داشته باشد.

در مجموع کلیدی ترین نیروهای مورد نیاز جهت استخدام در واحد بازاریابی مشخص شدند در این بخش هزینه بازاریابی برای استخدام این نیرو ها نیاز به بودجه ای معادل 20 تا 60 میلیون تومان در ماه دارد. فرقی نمی کند در بازار داخلی کار میک نید یا در بازار خارجی این رقم را باید برای واحد فروش خود تهیه کنید. البته برون سپاری همیشه گزینه جذابی برای کسب و کارها بوده و هست.

هزینه بازاریابی بازاریاب حضوری

هزینه بازاریاب حضوری در هر کشور و بسته به صنعت که در ان کار می کند متغییر است. حتی شهر و  سابقه فرد در این قیمت گذاری تاثیر گذار است. البته در نظر داشته باشید بازاریاب حضوری مجرب قرارداد یک ماهه نمی بندد و به دنبال امنیت شغلی است.

هزینه یک بازاریاب حضوری در بازار ایران از 8 تا 30 میلیون به اضافه یک تا 3 درصد از فروش قیمت گذاری می شود اما هزینه یک بازاریاب حضوری در بازار بین المللی معادل 2 هزار دلار  تا 5 هزار دلار ماهیانه است . البته در برخی از کشور ها بنا به قوانین و شرایط کشور از لحاظ توسعه و سطح درآمدی  قرار داد های یکساله معادل 25 تا 85 هزار دلار است و در بخش بازاریاب در حوزه تخصصی از جمله پزشکی تا 140 هزار دلار افزایش پیدا می کند.

کارشناس کمپین تبلیغاتی

وظیفه یک کارشناس کمپین تبلیغاتی افزایش عملکرد تبلیغات است. اگر شما فرد غیر مجربی را استخدام کنید هزینه بازاریابی که برای کارتان هزینه کرده اید به هدر خواهد رفت. به همین دلیل در انتخاب فرد دقت زیادی کنید. هزینه استخدام یک کارشناس تبلیغات معادل 25 میلیون تومان در بازار ایران است  و در بازار بین المللی از 80 هزار دلار در سال آغاز می شود و تا چندین میلیون دلار هم افزایش پیدا می کند.

پیدا کردن فردی ماهر در این زمینه بسیار دشوار است . اما راه حل جانبی و کارامد این است که کار را برون سپاری کنید و از شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند کمک بخواهید. اما به یاد داشته باشید مدیریت کمپین را به شرکت های ارائه دهنده تبلیغات که خود منتشر کننده هستند نسپارید چون هدف چنین کسب و کارهایی تسریع در اتمام بودجه شماست نه رسیدن به هدف.

اگر نیاز به مشاوره دارید از کارشناسان ما کمک بخواهید.

کارشناس تولید محتوا

وجود چنین نیرویی برای هر کسب و کاری حیاتی است. اگر تعداد تولید محتوا ماهیانه شما از 100 عدد فراتر می رود بهتر است یک نیرو تمام وقت استخدام کنید در غیر اینصورت از شرکت های معتبر در این زمینه کمک بخواهید . البته تولید محتوا خوب ارزش بسیار زیادی دارد به همین دلیل کار را به شرکت هایی که قیمت ارزان ارائه می کنند تحویل ندهید چون در پایان مقالاتی به شما ارائه می شود که کاربردی ندارد. همچنین تولید محتوا را بر اساس نظرات کارشناس سئو تهیه کنید.

هزینه استخدام نیرو تولید محتوا از 12 تا 27 میلیون تومان متغییر است . اگر کارشناس تولید محتوا در زمینه تولید ویدیو فعالیت داشته باشد ارزش 27 میلیون تومان هم دارد. چون هزینه تولید ویدیو بسیار بالاست. اما تعرفه کارشناس تولید محتوا در بازار بین المللی برابر سالیانه 65 هزار تا 250 هزار دلار است.

کارشناس سئو

اصولا کارشناسان خوب در زمینه سئو بی کار نیستند و به سختی می توان یک نیروی با ارزش در این زمینه را استخدام کرد. دستمزد تقریبی یک سئو کار خوب تمام وقت در بازار ایران معادل 26 میلیون تومان است اما هزینه همین نیرو در بازار بین الملی از 76 هزار دلار در سال آغاز می شود و تا 450 هزار دلار در سال هم می رسد.

توصیه من به شما برون سپاری سئو است . چرا که شما باید مهارت کافی در مدیریت چنین نیرویی را داشته باشید. و با توجه به اینکه هزینه برون سپاری حداقل 20 درصد این دستمزد ها است برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط استفاده از برون سپاری سئو به صورت پروژه ای یا ماهیانه بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.

ابزارهای بازاریابی

بعد از استخدام نیرو و یا برون سپاری باید سراغ استفاده از ابزار های بازاریابی رفت. هزینه بازاریابی استفاده از برخی از این ابزار ها بسیار متغییر است .  بنابراین شما به عنوان یک مدیر باید دقت زیادی در انتخاب این ابزار ها داشته باشید. به یاد داشته باشید باید از حداکثر ابزار ها استفاده کنید تا نتیجه بخش بودن کار را از نزدیک مشاهده کنید.

تبلیغات محیطی

همه ما به خوبی بنر های کنار اتوبان یا استند ها را بر روی تیز برق ها مشاهده کرده ایم. بستگی به اینکه در کدام شهر و منطقه قرار دارید هزینه استفاده از این ابزار ها بیشتر است به طور مثال بیلبورد محیطی در اتوبان های تهران می تواند از 100 میلیون شروع شود و تا چند میلیارد تومان در ماه افزایش یابد . هزینه استند ها کمتر است اما از 30 میلیون در یک منطقه شروع می شود و تا چند صد میلیون تومان افزایش پیدا میکند.

به یاد داشته باشید برای بهره مندی از بیشترین بازخورد باید چند ماه طبق برنامه بازاریابی خود از این ابزار استفاده کنید. توصیه اکید ما این است که از این ابزار تنها کسب و کارهایی استفاده کنند که بودجه بالایی برای بازاریابی دارند و برند سازی خوبی انجام داده اند. اگر کسب و کار کوچکی هستید بهتر است تمام تخم مرغ هایتان را در این سبد نگذارید.

تولید محتوا

در ابزار های موجود در حوزه بازاریابی تولید محتوا بسیار کلیدی است به همین دلیل سعی کنید بخش بیشتری از هزینه بازاریابی خود را صرف این بخش کنید چون بازده سرمایه گذاری بیشتری دارد. یادتون باشه تولید محتوا برای هر کسب و کاری مانند خون می باشد که باید در رگ های کسب و کار جریان داشته باشد. قطع یا حذف آن معادل مرگ کسب و کار می باشد پس با این موضوع سر شوخی نداشته باشید.

تولید محتوا خودش شامل محتوا گرافیکی (عکس  و بنر ) و ویدیو و مطلب  و پادکست می باشد.

به طور مثال تولید هر ویدیو اسلاید شو معادل 4 تا 8 میلیون و تولید یک ویدیو انیمیشنی معادل 20 تا 49 میلیون تومان بسته به زمان محتوا هزینه در بر دارد. این هزینه در بازار بین المللی که مطابق با روند و نیاز بازار جهانی باشد حداقل 4 برابر این مبالغ است.

همچنین هزینه طراحی یک بنر گرافیکی برای هر ابعاد معادل 200 هزار تا 2 میلیون تومان بسته به طراحی هزینه در بر دارد . که بر اساس توانایی ها و سطح طراحی می تواند متغییر باشد. این مبلغ در بازار جهانی به ازای هر طراحی حداقل از 20 دلار تا 500 دلار طبقه بندی می شود.

هزینه تولید محتوا برای یک کپشن در شبکه اجتماعی با تولید محتوا برای یک سایت به دلیل ماهیت آن و تعداد کارکتر متفاوت است.

در بازار ایران هزینه تولید محتوا برای شبکه اجتماعی معادل 50 تا 200 هزار تومان و برای تولید محتوا سایت به ازای هر مقاله 1200 کارکتری حدودا 150 تا 230 هزار تومان است. البته برای همین محتوا در بازار جهانی باید بین 15 دلار تا 60 دلار برای هر کپشن و برای تعرفه تولید محتوا سایت باید معادل 50 تا 200 دلار برای هر محتوا بپردازید.

در این بخش هر چند هزینه بازاریابی در ابتدا قابل ملاحضه به چشم می رسد اما اگر با سایر ابزار مقایسه شود متوجه خواهید شد که بهتر است روی این بخش بیشتر هزینه کنید. آن هم هزینه اصولی وحرفه ای

ابزارهای مدیریت شبکه اجتماعی

خوشبختانه با حضور تکنولوژی و افزایش سطح دانش فنی در بازار ایران ابزار های مدیریت شبکه های اجتماعی ظهور کرده اند و می توانند به طور قابل توجهی به کمک کسب و کار ها بیایند. هزینه استفاده از این ابزار ها از ماهی 90 هزار تومان تا 200 هزار تومان متغییر است اما همین  ابزار در بازار بین المللی معادل 50 تا 120 دلار متغییر است.

ابزار ایمیل مارکتینگ

استفاده از ابزارهای اتوماسیون ایمیلی در بازار جهانی بسیار پرکاربرد است هنوز هم تعداد بیشماری از افراد ایمیل خود را روزانه بررسی می کنند. در استفاده از ابزار ایمیل مارکتینگ شما هم به ابزار نیاز دارید هم به بانک ایمیل اطلاعات خریداران خارجی!

هزینه بازاریابی برای ابزار اتوماسیون اداری از ماهی 600 هزار تا 12 میلیون تومان متغییر است . و هزینه اتوماسیون های بین المللی حداقل 2 برابر چنین رقمی است. که حداقل از 30 دلار و حداکثر تا 30 میلیون دلار افزایش پیدا می کند که هر چه تعداد مشتریانتان بیشتر باشد این رقم افزایش پیدا میکند.

اطلاعات تماس خریدار خارجی

اما در کمپین های ایمیل مارکتینگ یا تماس تلفنی مهمترین بخش داشتن بانک اطلاعات تماس است. تهیه اطلاعات تماس خریداران واقعی محصولات بسیار گرانبهاست به همین دلیل هزینه هر اطلاعات تماس خریدار خارجی معتبر در بازار به ازای هر نفر بین 20 تا 250 دلار متغییر است. این قیمت بر اساس کشور مقصد و سختی به دست آمدن اطلاعات و صنعت متغییر است.

هزینه تولید هر سرنخ فروش

تمام افرادی که در بازاریابی یا فروش سرکار دارند با سرنخ فروش یا مشتری راغب LEAD  آشنا هستند. هزینه تولید هر مشتری راغب می تواند دامنه وسیعی داشته باشد یعنی می تواند در بازار ایران از 10 هزار تومان به ازای هر مشتری شروع شود و تا 6 میلیون تومان در محصولات لوکس افزایش پیدا کند. این رقم در بازار بین المللی از 3 دلار شروع می شود و تا 25 دلار در حوزه مالی و پزشکی افزایش یابد.

این هزینه ها متعلق به حوزه خرده فروشی است اگر وارد حوزه عمده فروشی شوید این ارقام حداقل 5 برابر این مبلغ است. یعنی به ازای هر مشتری عمده فروشی در بازار باید حداقل 50 هزار تومان پرداخت کنید.

طراحی کمپین تبلیغاتی

هزینه طراحی و اجرا کمپین ایمیل مارکتینگ که شامل تولید محتوا و عکس است  حدودا شروع آن در بازار ایران معادل 5 میلیون تومان است و بسته به تعداد مشتریان و تعداد محتوا افزایش پیدا می کند. اما همین کار در بازار بین المللی حداقل 2 هزار دلار هزینه در بر دارد. حوزه کار شما و گستردگی جغرافیا می تواند این ارقام را دچار تحول کند.

بازاریابی تلفنی

هزینه بازاریابی توسط یک بازاریاب تلفنی در بازار ایران از ماهی 7 میلیون تا 12 میلیون تومان متغییر است اما همین رقم در بازار جهانی معادل 3500 دلار تا 6 هزار دلار متغییر است. البته هزینه بازاریابی تلفنی می تواند بر اساس تعداد تماس در ساعت هم تعیین شود که در بازار بین المللی این روش بیشتر کاربرد دارد و معادل ساعتی 15 تا 25 دلار تخمین زده می شود.

هزینه تهیه یک خط تلفنی voip در بازار بین المللی معادل 20 دلار ماهیانه است و هزینه شارژ بسته به مقصد کشور مورد نظر می تواند متغییر باشد . برای این منظور از سایت های معروف در این زمینه می توانید استعلام نمایید اما حداقل هزینه شارژ برای عمده فروشی حدودا ماهیانه 800 دلار تا 16 هزار دلار متغییر است.

اصولا هزینه بازاریابی در بخش بازاریابی تلفنی با بودجه ای معادل 3 هزار دلار در بازار جهانی باید اغاز شود. یک نرم بین المللی است.

هزینه طراحی سایت

یکی از هزینه بازاریابی  تهیه وب سایت و مدیریت آن است. به طور مثال هزینه طراحی یک سایت خوب مناسب از حداقل 6 میلیون تومان شروع می شود و تا 100 میلیون تومان افزایش پیدا می کند. البته بسیاری از کسب و کارها برای فروشگاه و اپیلیکیشن تا 50 میلیون تومان هزینه می کنند.

هزینه طراحی سایت در بازار بین المللی هم از 1000 دلار شروع می شود و تا 30 هزار دلار افزایش پیدا میکند.

هزینه پشتیبانی سایت می تواند از 200 هزار تومان آغاز شود و تا چند میلیون تومان در ماه افزایش یابد. این موضوع به نیاز شما و تغییراتی که باید در سایت انجام گیرد بستگی دارد. هزینه پشتیبانی سایت در بازار بین المللی هم از رقم 20 دلار در ماه شروع می شود و تا چند ده هزار دلار افزایش پیدا می کند.

توصیه ما برای کسب و کارهای کوچک و متوسط استفاده از وردپرس است. چرا که هزینه پشتیبانی و توسعه آن نسبت به تمام ابزار های دیگر بسیار ارزان تر است. بطور مثال طراحی یک سایت با وردپرس 6 میلیون تومان است اما اگر همان وب سایت با زبان لاورال طراحی شود هزینه آن حداقل 20 میلیون تومان است. هزینه پشتیبانی و توسعه نیز چند برابر وردپرس است.

به همین دلیل در دام طراحان سایت قرار نگیرید و بر اساس نیازتان سایت را طراحی کنید.

تعرفه سایت های عمده فروشی

هزینه بازاریابی در سایت های عمده فروشی در بازار ایران با هزینه ای معادل 5 میلیون تومان آغاز می شوند اما این موضوع را به یاد داشته باشید به هیچ عنوان برای صادرات از سایت های داخلی استفاده نکنید.

هزینه سایت های عمده فروشی بین المللی از سالیانه 2 هزار دلار شروع می شود . به یاد داشته باشید ثبت نام در سایت های عمده فروشی بسیار خوب است اما تنها برخی از آنها ارزش پرداخت مبلغ را دارند.

سایت های پلتفرم سفارش آنلاین

اگر دنبال سفارش آماده هستید بهتر است به دنبال سایتی باشید که اعتبار خوبی داشته باشد و سیاست های سخت گیرانه ای داشته باشد. هزینه ثبت نام در چنین پلتفرم هایی نباید کمتر از 500 دلار در ماه باشد چرا که کمتر از این قیمت نشان دهنده بی اعتبار بودن سایت دارد. چرا ؟ چون همانطور که در بالا دیدید هزینه تولید سرنخ فروش ارزان نیست چه برسد به یک سفارش واقعی!! یکی از سایت های معتبر پلتفرم Bulkdealsclub است.

پس پول خود را به درستی خرج کنید. در این زمینه از کارشناسان ماهان اطلاعات بیشتری دریافت کنید تا تصمیم بهتری بگیرید.