کندی سایت از کجاست؟ از سایت من یا اینترنت شما؟

کندی سایت

برای بسیاری از ما پیش امده است که هنگام استفاده از اینترنت و ورود به یک سایت با کندی و سرعت کم روبرو شده ایم. قسمت بد ماجرا اینجاست که نمی دانیم کدام عامل باعث این کندی است! کندی سایت یا اینترنت.

برای پیدا کردن علت مشکل و رفع آن این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

کندی اینترنت

کاربران در ایران همیشه با چالش کندی و قطعی اینترنت روبرو هستند و بهانه های همیشگی و دستورالعمل های تکراری و کسل کننده را از ارائه دهنده و ISP دریافت می کنند. اگر سرعت اینترنت شما همیشه در حال کند شدن است بهتر است سرویس دهنده را عوض کنید . بین باز شدن صفحه اینترنت و سرعت دانلود و آپولود تفاوت وجود دارد. بهترین کار این است که سرعت اینترنت خود را از طریق ابزار های تست سرعت ارزیابی کنید.

بیشتر ISP تعداد تقسیمات یک خط را بین 8 تا 16 نفر تقسیم می کنند به همین دلیل سرعت اینترنت شما کاهش پیدا می کند. بهترین کار این است که سراغ شرکت ارائه دهنده ای بروید که تراکم کمتری از مشتریان را در حوزه جغرافیایی شما دارد. و به یاد داشته باشید به هیچ عنوان قرار داد های بلند مدت امضاء نکنید.

کندی سایت

آیا برای شما این مشکل پیش آمده که وب سایت شما کند باشد و زمانی که به طراح سایت مراجعه می کنید با این پاسخ مواجه شده اید که مشکل از  اینترنت یا هاست شما است؟

در برخی از موارد این پاسخ درستی است اما برای شناسایی یا راستی آزمایی حرف طراح باید خودتان یک ارزیابی ساده اما دقیق انجام دهید. و صرفا حرف طراح را قبول نکنید. ابزارهایی در سطح اینترنت وجود دارد که مشکلات و کندی سایت را ارزیابی و تست می کنند . این ابزارهای تست سرعت سایت به شما کمک می کنند که بدون داشتن دانش تخصصی مشکلات را شناسایی کنید.

ابزارهای تست سرعت سایت

ابزارهای زیادی در سطح اینترنت وجود دارد که به تست سرعت سایت ها می پردازد. اما 3 ابزار در بازار وجود دارد که مورد تایید بسیاری از طراحان و متخصصان حوزه اینترنت است.

  1. سایت PINGDOM
  2. سایت GTMETRIX
  3. سایت گوگل اسپید

هر یک از این سایت ها شاخص های مختلفی دارند که به ما نشان می دهد هر یک از بخش های سایت چه عملکردی دارند. تعداد فایل ها و درخواست و نسبت آنها را نشان می دهند. زمان لود اولیه و ثانویه سایت را نشان می دهند. زمان بارگذاری کامل صفحه را نشان می دهند و مشکلات را در طبقه بندی های مختلف نشان می دهند. برای مطالعه هر یک از این شاخص ها و نحوه رفع مشکلات بر روی سایت ها کلیک کنید.

کندی هاست یا سرور

بسیاری از مشکلات کندی سایت ها به دلیل هاست اشتراکی و یا سرور های مجازی است. عدم تناسب تعداد کاربران ورودی به میزان رم و CPU هاست یا سرور  باعث کندی سایت می شود. ارائه دهندگان هاست منابع را بین تعداد زیادی از کاربران تقسیم می کنند و  همین عامل باعث از بین رفتن زمان و سرمایه شما می شود.بسیاری از سرور های مجازی در بازار ایران اشتراکی است. و  این باعث می شود همیشه شما به دنبال ارتقائ سرور مجازی باشید در حالی که مشکل از ساختار ارائه دهنده است نه سررو مجازی خریداری شده.

اگر تعداد کاربران شما کم است و طراحی سایت اصولی است و ارزیابی سایت های تست درست است باید به دنبال تغییر هاست یا سرور خودتان باشید.

بسیاری از ارائه دهندگان هاست با به اشتراک گذاشت منابع به جمعیت زیادی که خارج از ظرفیت سرور است باعث ناکارامدی هاست می شوند . اما از پذیرش حقیقت سرباز می زنند.و این بسیار آزار دهنده است.

سایت های ارائه دهنده بزرگ به دلیل تراکم بیشتر مشتری که دارند اهمیتی به خواسته های کاربران نمی دهند. سرعت پاسخ سرور به درخواست ها بسیار با اهمیت است . به همین دلیل شاخص TTFB بسیار مهم است.

TTFB چیست؟

TTFB مخفف Time To First Byte است و مدت زمانی که طول می‌کشد تا کاربر پس از ارسال درخواست HTTP اولین بایت داده را از وب سرور دریافت کند. در ابزار های تست سرعت در فایل HTML یک گزینه وجود دارد که با عبارت Waiting مشخص شده است. این همان زمان دریافت پاسخ است.

TTFB آیتم مهمی در بهینه سازی سرعت وب سایت است چون هر چه ttfb سریع‌تر باشد، منابع درخواست شده زودتر روی مرورگر دریافت می‌شوند. TTFB  زیاد گاهی به دلیل تعداد درخواست ها REQUST کاربر است و گاهی به دلیل تاخیر در  توانایی پاسخ سرور. به همین دلیل اگر متوجه شدید که پاسخ کند از سرور عامل کندی سایت است به دنبال تغییر هاست یا سرور مجازی خود باشید.

ttfb خوب چیست؟

مقدار ttfb بستگی به موارد زیادی دارد از جمله : نوع محتوایی که در سایت ارایه می‌دهید (استاتیک است یا داینامیک)، پیکربندی سرور. بنابراین پاسخ به این سوال که چه ttfb خوب است مشکل خواهد بود و پاسخ می تواند بسته به شرایط شما متفاوت باشد.

اما به طور کلی خوب بودن عدد ttfb در شرایط مختلف به شرح زیر است:

زیر ۱۰۰ ms خیلی عالی است.

۲۰۰-۵۰۰ ms متوسط است.

۵۰۰ ms – 1 s کمتر از حد نرمال است.

بیش از ۱ s باید مورد بررسی و بهبود قرار گیرد.

این زمان‌ها، مقدار متوسط بازار هستند و برای تمام وب سایت‌ها صدق نمی‌کنند. بسته به نوع محتوا و پیچیدگی اپلیکیشن، بالاتر از یک ثانیه بودن عدد ttfb اجتناب‌ناپذیر است. البته همانطور که گفته شد اگر بعد از تغییرات همچنان با کندی TTFB مواجه بودید بهتر است ارائه دهنده خود ار تغییر دهید.

چگونه سرعت سایت را افزایش دهم؟

ابزار ها و روش های زیادی برای افزایش سرعت سایت وجود دارد که شما می توانید از آنها برای افزایش سرعت سایت استفاده کنید. یا می توانید از سرویس افزایش سرعت سایت ماهان استفاده کنید.

9 اقدامی که باید برای افزایش سرعت سایت خود بکاربگیرید به شرح ذیل است.

  1. از هاست اشتراکی استفاده نکنید
  2. تعداد درخواست های بارگیری سایت را کاهش دهید
  3. از CDN استفاده کنید
  4. از ابزارهای کش مناسب استفاده کنید
  5. حجم و اندازه عکس ها را کاهش دهید
  6. از فرمت WEBP برای عکس ها کمک بگیرید.
  7. حجم JS ها را کاهش دهید و از تاخیر رندر استفاده کنید.
  8. از فونت های کمتری استفاده کنید.
  9. از بارگیری تنبل عکس بهره بگیرید.

بهترین CDN برای سایت ما کدام است؟

پاسخ به این سوال بستگی به منطقه جغرافیای کاربران شما و بودجه شما دارد. اگر بخش بزرگی از مشتریان شما در داخل ایران هستند. بهتر است از ابر اروان استفاده کنید و اگر  مشتریان شما در خارج از ایران هستند بهتر است از  Cloudflare استفاده کنید. آموزش تنظیمات آن در سایت وجود دارد. البته اگر می خواهید برای CDN هزینه کنید گزینه مناسب تر و مقرون به صرفه تر کلودفلیر است.

بهترین ابزار کش وب سایت کدام است؟

برای انتخاب بهترین ابزار کش ابتدا نوع قالب و کد نویسی سایت خود را بررسی کنید و بر اساس آن اقدام به انتخاب ابزار کنید. برای سایت های لاورال گزینه وارنیش گزینه مناسبی است. برای سایت های وردپرس گزینه راکت و W3 TOTAL CACHE گزینه های مناسبی هستند.