سئو داخلی سایت و سئو خارجی چه هستند و چه تفاوتی دارند؟

سئو داخلی

بسیاری از کسب و کارها تلاش می کنند سئو سایت خود را بهبود دهند و رتبه بهتری در موتور های جستجو کسب کنند. کسب دانش در زمینه سئو می تواند در موفقیت سئو سایت و افزایش فروش کسب  وکار شما نقش بسزایی داشته باشد. از همین رو طبقه بندی تکنیک ها و ابزار های سئو و نحوه کار با آنها اهمیت دارد. بخصوص وقتی صحبت از سئو داخلی سایت یا سئو خارجی به میان می آید.

در این مقاله ما به توضیح هر یک ازطبقه بندی های سئو پرداخته ایم لطفا تا پایان مقاله همراه ما باشید.

طبقه بندی سئو سایت

سئو سایت دارای ده ها عامل و فاکتور مهم است. طبقه بندی این فاکتور ها به ما کمک می کند که بتوانیم نقش هر یک را به درستی شناسایی کنیم و برای ان فاکتور هایی که اهمیت بیشتری دارند زمان بیشتری اختصاص بدهیم.

در گذشته موتور های جستجو از ابزار های ساده ای برای سئو  و شناسایی کلمات کلیدی استفاده می کردند اما با توسعه علم و به کارگیری هوش ماشینی الگو ها و الگوریتم های موتور های جستجو پیچیده تر و بروز تر شدند.

سایت های مختلفی در حوزه سئو فعالیت دارند اما بسیاری از آنها بر روی طبقه بندی زیر هم نظر هستند . ما در سئو سایت  فاکتور ها را به دو بخش سئو داخلی یا  On-page SEO  و سئو خارجی یا   Off-page SEO تقسیم بندی می کنیم.

در این تقسیم بندی ما صرفا تلاش می کنیم حوزه کار را بر روی قلمرو کاری تقسیم بندی کنیم. یعنی داخل یا بیرون سایت. اما در نهایت همه این تقسیم بندی ها به موضوع بهینه سازی برای موتور های جستجو تمرکز می کند.

سئو داخلی چیست؟ On-page SEO

سئو داخلی به زبان ساده یعنی کار کردن روی همه ی اصول, ابزار ها و تکنیک ها در وب سایت خودمان که اختیار و کنترل کامل بر روی انها را داریم.

بسیاری از کسب و کارها سئو داخلی را به زیربخش های زیادی تقسیم کرده اند . اما موضوعی که از اهمیت بیشتر برخوردار است تلاش برای انجام دادن آن است. بسیاری از افراد در انجام درست و متوالی سئو داخلی شکست می خورند. این موضوع به نظم و نوشتن گزارش کاری مربوط می شود.

اگر شما هر کاری را که می کنید در یک گزارش ثبت کنید. همیشه می توانید رویداد های ثبت شده را بررسی کنید و اگر با مشکل روبرو شدید منبع را به سرعت پیدا کنید.

قاکتورهای سئو داخلی

عوامل مهم سئو داخلی شامل موارد زیادی است که می توانیم آنها را به راحتی ویرایش و کنترل کنیم.

این موارد عبارتند از:

  1. عنوان اصلی مطلب
  2. عناوین فرعی
  3. کلمات کلیدی
  4. لینک سازی داخلی
  5. آدرس url
  6. ساختن محتوا سنگ زیر بنا
  7. افزایش سرعت سایت
  8. کاهش نرخ پرش یا بانس ریت

همه فاکتورهای بالا با هم مهم هستند و مکمل هم هستند اما مهمترین عوامل در بین موارد بالا تولید محتوا سنگ زیربنا و کلمات کلید است و لینک سازی داخلی است.

هر یک از موارد بالا نقش بسزایی در رشد سایت  و سئو سایت شما دارند. انتخاب کلمات کلیدی نامناسب باعث می شود زمان زیادی را صرف تولید محتواهایی کنید که ارزش چندانی ندارند. به همین دلییل تلاش کنید در ابتدا یک استراتزی تولید محتوا تهیه کنید. و بر اساس ان اقدام به تولید محتوا و سئو سایت کنید.

سئو خارجی چیست ؟ Off-page SEO

همانطور که از تعریف سئو داخلی برداشت می شود . سئو خارجی متضاد ان است . یعنی سئو خارجی  به معنی تلاش و تمرکز بر روی وضعیت محتوا و سایت ما از نگاه دیگران , جایی که اختیار و کنترل کامل روی آن نداریم.

الگوهای ترافیکی زیادی برای افزایش بازدید کننده وجود دارد. یکی از دلایل اهمیت ترافیک خارجی این است که کاربر به دنبال اطلاعاتی است که از یک منبع دیگر به او داده شده است. احتمال دارد این لینک یک توصیه باشد. نرخ  مشتریانی که از طریق توصیه وارد سایت می شوند بسیار زیاد است.

عملا کاربرانی که با ذهنیت از پیش تعیین شده وارد سایت می شوند . شانس بالایی برای تعامل با سایت شما دارند.

فاکتور های سئو خارجی

فاکتور های سئو خارجی کمتر از سئو داخلی است . اما این به معنای بی اهمیت بودن آنها نیست. حتی می توان گفت اهمیت بیشتری هم دارد چرا که این حوزه نیاز به تلاش بیشتری دارد و از سوی دیگر نحوه دید جامعه به سایت ما است. مهمترین عوامل سئو خارجی عبارتند از:

  1. محتوا شبکه اجتماعی
  2. لینک ها خارجی
  3. ترافیک از سایت خارجی
  4. کامنت ها در وبلاگ های دیگران
  5. ریپورتاژ اگهی
  6. نظرات در پایگاه های اجتماعی

در بین عوامل بالا نظرات کاربران در شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین لینک هایی که از سایت هایی با رتبه بالا به شما لینک داده اند سهم زیادی در  افزایش رتبه دامین اتوریتی سایت شما دارند. سعی کنید لینک هایی که در شبکه های خارجی ثبت می شود فالوو باشد.

آیا سئو داخلی مهمتر از سئو خارجی است؟

بله- اما این به معنی بی اهمیت بودن سئو خارجی نیست. هر دو مکمل هم هستند و به یکدیگر کمک می کنند که سریعتر و پایدارتر در صفحات اول موتور جستجو قرار بگیرید.

اولویت سئو سایت در کدام تکنیک است؟

اولویت اول سئو داخلی است که باید به صورت اصولی انجام شود.