سنگ زیربنا یا صفحات ریشه (Cornerstone)

Cornerstone

صفحات ریشه یا  Cornerstone  یکی از مهمترین موضوعات در زمینه تولید محتوا است. به بیان ساده محتوایی که شامل لینک های داخلی زیادی باشد که چهارچوب یک موضوع را به طور کامل پوشش می دهد را صفحات ریشه یا سنگ زیربنا می نماند.

سنگ زیربنا به مطلبی اشاره می کند که شما در ان به یک موضوع اصلی پرداخته اید و در آن به محتواهای مرتبط دیگر لینک داده اید تا مخاطب چهارچوب موضوع را به درستی یاد بگیرد. مانند صادرات زعفران

صفحات ریشه یا سنگ  زیربنا  یکی از ساختارهای مهم سئو و استراتژی تولید محتوا است. بسیاری از ما به طور ناخودآگاه این کار را انجام می دهیم . اما اگر با استراتژی این کار را انجام دهیم می توانیم نتایج بهتری را دریافت کنیم.

لینک سازی داخلی در تولید Cornerstone بسیار مشهود است و بهتر است آموزش لینک سازی داخلی را مطالعه کنید. لینک سازی داخلی به رتبه سئو سایت شما کمک می کند و به ربات گوگل در درک و شناسایی محتوا یاری می رساند.

هدف از تولید سنگ زیر بنا

هدف از تولید سنگ زیربنا این است که مخاطب را در وب سایت نگه دارید و این کار با ارائه محتواهای جذاب و مرتبط میسر می شود.

یکی دیگر از اهداف تولید صفحات ریشه این است که دانش مخاطب را در ان موضوع کامل تر کنید و دسترسی وی را برای رسیدن به دانش بیشتر تسهیل کنید.

به موتورهای جستجو از جمله گوگل و ربات کمک می کند ساختار درختی محتوا در وب سایت شما را بهتر درک کند و در رتبه گوگل شما بسیار موثر است.

سئو همیشه برای صاحبان کسب و کارها از اهمیت بالایی برخوردار است داشتن سنگ زیربنا با استفاده از لینک سازی داخلی می تواند نمره سئو را به طور قابل توجهی بالا ببرد و شانس دیده شدن محتوا را افزایش دهد

ترافیک وب سایت را به طور غیرمستقیم افزایش می دهد. اصولا کاربران در صفحات Cornerstone بیشتر وقت سپری می کنند و به صفحات دیگر مراجعه می کنند همین موضوع بانس ریت یا نرخ پرش را به طور محسوسی کم می کند و رتبه شما در گوگل افزایش پیدا می کند.

اگر قرار است به عنوان یک مرجع علمی و دانش در صنعت خودتان شناخته بشوید بهترین گزینه تولید صفحات ریشه یا سنگ زیربنا است.

چگونه محتوا بنیادی یا سنگ زیربنا تولید کنیم؟

به دو روش کلی می توان محتوا بنیادی تولید کرد. برای این موضوع نحوه کار شما از اهمیت زیادی برخوردار است.

  1. هرمی از بالا به پایین
  2. هرمی از پایین به بالا

در روش اول شما ابتدا یک موضوع اصلی را انتخاب می کنید و سپس محتوا اصلی را می نویسید و برای توضیح هر بخش از این محتوا یک محتوا کمکی می نویسید . این محتوا کناری به شما کمک می کند مبحث را به طور عمیق تری موشکافی کنید و اطلاعات بیشتری ارائه کنید و تنها لازم است خلاصه آن را در محتوا سنگ زیربنا بیاورید.

در روش دوم شما ابتدا چندین مقاله در مورد یک موضوع می نویسید یا قبلا نوشته اید و برای اینکه به این محتواها یک نظم و چهارچوب  بدهید یک مقاله مادر تولید می کنید که به تمام موضوعات اشاره کند و در ان لینک هایی برای ارجاع به محتواهای قبلی ایجاد می کنید.

آیا بین محتواهای هرم پایین باید لینک سازی انجام دهیم؟

بله این کار به شدت توصیه می شود به طور مثال به نمونه زیر توجه کنید . در این مثال محتوا مطلب ج به مطلب د لینک شده است و یا مطلب د به مطلب ه لینک شده است. این موضوع ساختار درختی را هر چه بیشتر عمیق می کند و تاثیر بسزایی در رتبه دارد. اما به یاد داشته باشید به هیچ عنوان لینک دهی زیاد و غیرمرتبط ایجاد نکنید. چون از نظر گوگل امتیاز منفی به همراه خواهد داشت.

چطور گوگل  امتیاز منفی می دهد؟

فرض کنید بین دو مطلب لینک دهی کرده اید اما تگ یا انکرتکست نوشته شده به موضوع ارتباطی ندارد در نتیجه کاربر بعد از ورود به صفحه و عدم درک ارتباط بین دو موضوع صفحه را به سرعت می بندد و این موضوع بر روی نرخ پرش تاثیر می گذارد . در نهایت گوگل این فرآیند را در صورت تکرار های مشابه ثبت و امتیاز منفی برای آن ثبت میک ند.

آیا صفحه فرود همان سنگ زیربنا است؟

الزاما اینطور نیست. چرا چون صفحه فرود در کمپین های تبلیغاتی هدفی را دنبال می کنند و در موارد بسیار زیادی باید کوتاه و کاربردی و دارای call action  باشند . اگر وب سایت فروشگاهی دارید از صفحه سنگ زیربنا برای صفحه فرود استفاده نکنید.

اما اگر سایتی دارید که تولید محتوا کمی در ان درج می شود و سایت استاتیکی است می توانید از صفحات Cornerstone استفاده کنید.

صفحه فرود چیست؟

صفحه فرود دروازه ورود کاربر به وب سایت شماست و به مخاطب می گوید که چه اقدامی را باید انجام دهید و چه چیزی دریافت می کند.

اصولا ما در صفحات فرود مخاطب را ترغیب می کنیم که اطلاعات تماس خود را به ما بدهد یا عملی را انجام دهد مثلا شرکت در قرعه کشی استفاده از کد تخفیف شرکت در یک همایش و …

و سعی می کنیم اطلاعاتی خلاصه به وی ارائه دهیم اما در صفحات سنگ زیربنا تلاش می کنیم اطلاعات بیشتری به مخاطب ارائه بدهیم و او را با نحوه کار یک موضوع آشنا کنیم.

تفاوت صفحه فرود و سنگ زیربنا در چیست؟

در سنگ زیربنا لینک سازی متنوعی انجام می شود و موضوعات مختلفی را پوشش می دهد اما در صفحه فرود ما یک هدف و یک عمل را مورد نظر داریم.

سنگ زیربنا سئو می شود اما صفحه فرود در بیشتر موارد سئو نمی شود خصوص رویداد های خاص

طول محتوا سنگ زیربنا زیر 2000 کارکتر نیست و طراحی گرافیکی خاصی ندارد. اما صفحه فرود کوتاه منسجم و دارای طراحی گرافیک منحصر به فردی است و می تواند خارج از چهارچوب وب سایت طراحی شود.

Cornerstone در  موتور های جستجو نمایش داده می شوند اما صفحات فرود صرفا از طریق تبلیغات و لینک ارجاعی معرفی می شود.

فایده محتوا سنگ زیربنا برای مخاطب چیست؟

تجربه لذت بخش برای مشتری همیشه مهم است و بر رفتار وی با شما تاثیر گذار است. برای اینکه مخاطب با محتوا ارتباط بگیرد باید راهبری یا navigation  خوبی در محتوا وجود داشته باشد. این راهبری در محتوا به واسطه لینک سازی داخلی انجام می گیرد.

محتوا سنگ زیربنا به مخاطب کمک می کند مطالب مورد علاقه خود را به سادگی پیدا کند و جایگاه پاسخ خود را در ساختار محتوا شما تشخیص دهد. همچنین به مخاطب کمک می کند ارزیابی بهتری از سایت و محتوا شما داشته باشد.

اگر مخاطب محتوا شما را بجای پراکنده بودن در یک ساختار منظم و ساده شناسایی کند ارزیابی وی این خواهد بود که شما ببه صورت تخصصی و گسترده به موضوع پرداخته است به همین دلیل نظر کارشناسی شما را ارجح تر از سایر رقبا در نظر خواهد گرفت.

توجه داشته باشید تولید محتوا Cornerstone باید با دقت و حوصله انجام شود چرا که اگر به درستی و با حوصله تهیه نشود مخاطب را مردد می کند. و  اگر به درستی و عمق مناسب محتوا تولید شود به مخاطب کمک می کند تا محتوا را در مراجعات بعدی پیگیری کند و تصمیم بهتری برای شروع همکاری با شما اخذ کند.

آیا استفاده از سنگ زیربنا به سئو سایت کمک می کند؟

بله. اصولا برای عنوان سنگ زیربنا از کلمات کلیدی دو عبارتی استفاده می شود . کلماتی که رقابت برای بدست آوردن آنها سخت است. به همین دلیل کلمات کلیدی سئو خود را که کوتاه هستند را با سنگ زیربنا و سایر محتوا ها را به صورت مقالات تخصصی و عادی تولید کنید. این شناس شما را برای افزایش ترافیک بیشتر می کند.

چگونه تعداد کلیک در سنگ زیربنا را افزایش دهیدم؟

اگر محتوا به درستی و بر اساس اصول و نیاز مشتری طراحی شود شانس اینکه مخاطب روی لینک های داخلی کلیک  کنید بیشتر می شود و با هر بار کلیک امتیاز صفحه افزایش می یابد. در نتیجه عمق کلیک بالا و نرخ بانس ریت یا نرخ پرش کاهش می یابد.

چه تعداد محتوا سنگ زیربنا تولید کنیم؟

به اندازه کافی باید محتوا تولید کنید و این موضوع به تعداد کلمات کلیدی , تعداد سیلاب ها و نوع موضوع و ترافیک کلمه کلیدی بستگی دار. عموما باید 15  درصد محتوا یک وب سایت از محتوا سنگ زیربنا تهیه شده باشد. هر چه سایت تخصصی تر باشد تعداد تمرکز این محتوا کمتر می شود. در سایت های که موضوعات متوعی را پوشش می دهند تعداد محتوا Cornerstone افزایش می یابد.

کارشناس سئو

همیشه داشتن یک کارشناس سئو به شما کمک می کند که زمان و هزینه خودتان را صرف چیزی کنید که ارزشش را دارد. بسیاری از افراد بدون داشتن استراتژی واحد و یا کارشناس سئو شروع به تولید محتوا می کنند و در نهایت با شکست مواجه می شوند . به همین دلیل استفاده از یک متخصص و استفاده از ابزار های سئو به شما کمک می کند که سریعتر به هدف برسید.

تعداد کلمات یک محتوا سنگ زیربنا

هر چند نمی توان یک قانون کلی برای این موضوع اتخاذ کرد اما بر اساس شواهد موجود می توان نرخ تقریبی برای آن در نظر گرفت. به همین دلیل رای همه تولید کنندگان محتوا مهم است که صفحه ریشه یا بنیادی ما دارای کارکتر بیشتری باشد در حقیق حداقل کلمه برای تولید یک محتوا سنگ زیربنا 2000 کلمه می باشد البته کیفیت این امر از همه مهمتر است. و در نهایت بیشترین کلمه مجاز 6000 کلمه می باشد.
سعی کنید اگر محتوا Cornerstone بیش از 6000 کلمه است موضوعات را تفکیک کنید تا دو محتوا از ان استخراج کنید. چون مخاطب تمایل به خواندن محتوا بسیار طولانی ندارد. و شانس کلیک بر روی لینک ها کاهش می یابد.
اما قانون اصلی برای تعیین کلمات نباید شما را دچار خطا کند. به همین دلیل سعی کنید از اصول اصلی و بنیادی سئو دور نشوید. به همین دلیل اول رضایت مشتری را تامین کنید سپس به موتور جستجو فکر کنید.

چگالی کلمات کلیدی محتوا چقدر باشد؟

یک قانون کلی وجود دارد آن هم اینکه بین 120 تا 150 کلمه یکبار کلمه کلیدی تکرار شده باشد. و از این نرخ نباید کمتر شود. استفاده از ابزار های کمکی به شما کمک می کند تا چگالی کلمه کلیدی را به درستی در محتوا تعیین کنید.
نکته حائز اهمیت این است که از گزافه گویی یا کم گویی یا گنگ گفتن در نوشته جلوگیری کنید چرا که اگر هر یک از این موارد پیش بیاید مخاطب احساس خوبی نخواهد داشت و آن را به شما نیز منتقل خواهد کرد.

عادت کنید به سنگ زیربنا لینک بدهید

یک نکته ساده است اما همیشه توسط تولید کنندگان محتوا به فراموشی سپرده می شود. اگر در محتوا های دیگر که مرتبط با کلمه کلیدی شما هستند برخورد کردید حتما آن را به Cornerstone خود لینک دهید به طور مثال اگر کلمه صادرات زعفران محتوا سنگ زیربنا شماست. بهتر است در سایر مقالاتی که به موضوع صادرات زعفران اشاره می شود لینک داخلی داده شود.

با این کار هم بازدیدهای صفحه را افزایش می‌دهید و به تدریج آن صفحه را به مخاطب خود به عنوان صفحه‌ای کلیدی می‌شناسانید و هم، موتورهای جستجو بر اساس بازدیدهای مخاطب و نیز لینک‌های شما متوجه می‌شوند که آن صفحه مهم است و وزن بیشتری برایش قائل می‌شوند.

دایرکتوری لینک سازی یا یک فهرست ساده

لینک سازی از اهمیت زیادی برخوردار است اما افراط در این زمینه هم مناسب نیست به همین دلیل محتوا سنگ زیربنا شما نباید یک دایرکتوری بی روح از لینک ها باشد یا صرفا یک فهرست از مقالاتی که در وب سایت دارید. به همین دلیل در محتوا بنیادی باید به سراغ نیاز مخاطب بروید و دانش و تخصص را برای وی تهیه کنید.

به روز رسانی سنگ زیرنا کار همیشگی

بسیاری از تولید کنندگان محتوا و صاحبان سایت ها بعد از تولید محتوا سنگ زیربنا دیگر به سراغ آن نمی روند و احساس می کنند کار را به اتمام رسانده اند در حالی که اینطور نیست. یادتان باشد رقبا شما همیشه محتوا جدید می نویسند و اگر غفلت کنید آنها جایگاه شما را خواهند گرفت. پس برای تولید محتوا یک چک لیست تهیه و طراحی کنید و در ان یک شراط قرار دهید که به قرار زیر است:

آیا بعد از انتشار مطلب جدید باید لینک ان به هرماه خلاصه اش را در محتوا Cornerstone مرتبط وارد کنم؟

مشکل سنگ زیربنا طولانی چیست؟

اصولا وقتی محتوا طولانی  تولید می کنید خوانایی ان کمرنگ تر می شود و مشتری را ترغیب به خروج می کند برای رفع این مشکل به سراغ عوامل بصری نظیر عکس ویدیو و صدا بروید از اینفوگرافیک استفاده کنید. تا مشتری با محتوا ارتباط بهتری برقرار کند.

تغییر رنگ فونت ,بولت گذاری یا هر روش دیگری می تواند در این زمینه کمک کند حتی ایکون گذاری

لینک سازی خارجی اری یا خیر؟

سعی کنید خساست به خرج ندهید بودن چند لینک خارجی می تواند موثر نیز باشد. بعضی از کسب و کار ها سعی می کنند چند وب سایت تولید کنند و آنها را به هم لینک دهند و این یک استراتژی خوب است اما کافی نیست. سعی کنید محتواهایی که تهیه می کنید را به وب سایت های معتبر دیگر لینک دهید . گوگل ارزش این کار را درک خواهد کرد. نگران این نباشید که مشتری از وب سایت شما خارج می شود.

در حقیق مشتری این درک را می کند که محتوا شما غنی است و با دقت زیادی تولید شده است.