مشکلات صادرات به عراق

مشکلات صادرات به عراق
مشکلات صادرات به عراق

مشکلات صادرات به عراق

یکی از مهمترین وظایف کسب و کار ها جهت صادرات, ارزیابی دقیق کشور هدف است. بسیاری از چالش ها و موانع باعث می شود تولید کننده و صادرکننده هزینه سنگینی را بپردازد و دلیل آن عدم توجه به مشکلات موجود در بازار هدف است. ما در این مقاله به بررسی مهمترین مشکلات صادرات به عراق می پردازیم.

با توجه به افزایش تقاضا در زمینه صادرات به عراق , مدیران کسب و کارها باید به موانع موجود به صورت جدی توجه کنند. برای بسیاری از افراد صادرات به عراق به عنوان جام طلایی توسعه کسب و کار تلقی می شود اما همه چیز اینگونه ساده و زیبا نیست.

مشکلات صادرات به عراق به 4 دسته کلی تقسیم می شود .

ارزیابی بازار و انتخاب بازار مناسب در عراق

بسیاری از کسب و کارها در شروع تجارت خود با عراق از امر ارزیابی بازار عراق به دلایل مختلف از جمله صرفه جویی در هزینه غافل می شوند. در حالی که این اشتباه در برخی از کسب و کارها به پاشنه آشیل شان تبدیل می شود و در نهایت به مسیر ورشکستگی منتهی می شود.

عراق بازاری بسیار سنتی است البته در بخش جنوبی این کشور این موضوع بیشتر خودنمایی می کند اما در بازار شمالی این کشور موضوع کاملا متفاوت تر است. یکی از مشکلات ارزیابی در بازار عراق عدم تمرکز جامعه تجاری آن است . کشوری که به دلیل تبدیل شدن به میدان جنگ سالها از پیشرفت و توسعه دور بوده است و ابزار های مدرن امروزی کمتر در این بازار موثر واقع می شود.

برای انتخاب بازار عراق به عنوان مقصد محصولات خود باید توجه ویژه ای داشته باشید در صورتی که محصولات شما همگن است مسیر ارزیابی بسیار هموار تر خواهد بود در غیر اینصورت برای محصولات ناهمگن بازار عراق باید تحقیقات جامع تری انجام دهید.

برای ارزیابی بازار حتما از رایزنان بازرگانی , سفارتخانه و یا شرکت های فعال در حوزه بازار عراق کمک بگیرید .

تعرفه صادرات به عراق

برای صادرات به عراق باید در زمینه گواهی های مورد تایید عراق بیشتر بدانید. هر چند هر ماه تصمیمات خلق الساعه در عراق رخ می دهد اما گواهی ها coc  جزء لاینفک صادرات به این کشور همسایه محسوب می شود.

یکی از مشکلات صادرات به عراق بازارچه های مرزی و گمرکات مرزی می باشد. قبل از ارسال بار حتما باید در زمینه مرزی که قرار است بار به آن ارسال شود تحقیق کنید . بسیاری از مرز ها توسط مدیران و مافیای شهری اداره می شود و گروه های ذی نفوذ بر سیاست های حاکم بر ان یکتازی می کنند و متاسفانه تا به امروز باز و بسته شدن این مرز ها نه در توان مدیران داخلی نه بر اساس برنامه زمان بندی شده بوده است.

در بسیاری از موارد وزارت بازرگانی عراق به صورت یکطرفه و بدون اطلاع قبلی تعرفه را افزایش یا به طور کلی واردات را ممنوع می کند. در این موارد حتما سعی کنید ریسک کار را با دریافت وجه به صورت پیش قسط یا استعلام از اتاق مشترک کاهش دهید.

ارسال بار به مرز بدون هماهنگی احتمال افزایش هزینه به دلیل بسته شدن ناگهانی را به دنبال دارد . سعی کنید از مرز های شمالی بیشتر استفاده کنید. سیاست و مدیریت کردستان عراق بسیار بهتر از مرز های جنوبی است.

ترخیص کار گمرکی برای صادرات به عراق

واردات کالا به عراق تنها توسط افراد مجوز دار عراقی صورت می گیرد و افراد ایرانی امکان واردات مستقیم به عراق را ندارند . قبل از ارائه مدارک به ترخیص کار عراقی حتما قرارداد محکم و مستدلی امضاء نمایید.

در بازارچه های مرزی ترخیص کاران ایرانی هم دارای مشکلات پیچیده ای هستند. قبل از اینکه بار و سرمایه خود را به یک ترخیص کار بسپارید حتما در این زمینه تحقیق کنید . بار را بدون تحقیق به بازارچه ارسال نکنید احتمال گم شدن بار زیاد است.

بازاریابی در عراق و پیدا کردن خریدار عراقی

مهمترین چالش در صادرات به عراق بازاریابی است. پیدا کردن خریدار عراقی بسیار دشوار است چند دلیل عمده در این زمینه وجود دارد که مهمترین آن دسترسی آسان خریدار عراقی برای خرید از داخل بازار ایران است.

بسیاری از تاجرین عراقی, مبدا کالاهای خود را در بازار ایران می شناسند و خود راسا به مانند خریداران اسپانیایی زعفران به ایران می آیند و خرید خود را انجام می دهند . در نتیجه  شما باید کالایی با کیفیت یا قیمت مناسب تر ارائه دهید تا انها از شما خرید نمایند و به یاد داشته باشید شما نمی توانید قیمت های بالا را به آنها پیشنهاد دهید. همچنین کیفیت کالای ایرانی در برابر کالاهای ترکی و غربی و چین کمتر است اما به دلیل نزدیکی ایران و قیمت پایین تر (در برخی محصولات) مورد استقبال خریداران عراقی قرار می گیرد.

حفظ و پیگیری مشتری عراقی

بسیاری از کسب و کارهای ایرانی با از دست دادن خریدار قبلی خود به طور کلی کسب وکارشان به مرز بحران می رسد چرا که پیدا کردن یک خریدار جدید,  بسیار پر چالش است. هر چند روش هایی برای پیدا کردن خریدار خارجی وجود دارد اما باید در انتخاب هر یک از روش ها بررسی دقیقی صورت بگیرد.

یکی از مشکلات تاثیر سیاست های داخلی و یا منطقه ای است که باعث می شود ریسک تجارت با ایران یا با طرف عراقی افزایش یابد. به طور مثال بعد از استقلال کردستان عراق طی یک همه پرسی روابط تهران و انکارا دستخوش تغییر شد و بایکوت اقتصادی توسط دو دولت صورت گرفت . این امر سبب جدایی خریداران کرد از تامین کنندگانشان شد . هر چند این مشکل در ماه های بعد رفع شد اما تولید کنندگان دیگر امکان فروش به خریدار قبلی خود را نداشتند چرا که خریدار , تامین کننده جدیدی را جایگزین کرده بود.

بسیاری از کسب و کارها در صادرات استاندارد پیگیری مشتری را اجرا نمی کنند و بعد از یک یا چندین فروش مشتری خود را از دست می دهند برای این منظور حتما برنامه ریزی دقیقی داشته باشید چرا که نگهداری و حفظ یک مشتری بسیار ارزان تر از پیدا کردن یک مشتری جدید است.

حمل بار به عراق و دریافت وجه از خریدار عراقی

یکی از مشکلات صادرات به عراق حمل بار و دریافت وجه است. بعد از فراز و فرود و مشکلات امنیتی فراوان برای کامیون داران ایرانی در عراق و حملات پی در پی به آنها مسئولان عراقی برای حمایت از کامیون داران عراقی ورود ماشین های ایرانی را محدود کردند. از نیمه سال 96 به بعد بارها به مرز ایران حمل می شود و سپس توسط ماشین های عراقی مجددا بار زده می شود . این محدودیت هزینه خرید و صادرات را بالا می برد.

این در حالی است که کامیون داران عراقی به راحتی به داخل ایران وارد می شوند و بار مورد نظر خود را تحویل و در نهایت به مقصد عراق حمل می کنند.

اما اگر از تمام این موارد صرف نظر کنیم , بزرگترین مشکل دریافت وجه از خریدار عراقی است. در بسیاری از موارد خریدار عراقی در هنگام تحویل کالا از پرداخت وجه به صورت کامل سرباز می زند و یا در قبال خرید کالا و یا به دلیل تحریم ها ملک و زمین ارائه می کند. البته نباید از این نکته غافل شد که خریداران مناسب نیز در بازار عراق کم نیستند .اما باید از قبل آگاه باشید و روش های مقابله با چنین ترفندی را از طرف خریدار عراقی در نظر بگیرید مانند اخذ پیش پرداخت و …

به منظور جلوگیری از مواجهه با چنین چالش هایی با رایزن بازرگانی یا کارشناس صادرات خود مذاکره کنید و راهنمایی لازم را اخذ کنید.