سرمایه اولیه برای صادرات زعفران

سرمایه اولیه برای صادرات زعفران

امروزه به دلیل جذابیت صادرات محصول بسیاری از افراد و شرکت ها تمایل دارند وارد حوزه صادرات شوند. زعفران به دلیل قیمت بالا علاقمندان زیادی را برای صادرات جذب کرده است. سرمایه اولیه برای صادرات زعفران به عوامل زیادی بستگی دارد. به همین دلیل ما در این مقاله به تمامی پارامترهای سرمایه گذاری زعفران اشاره می کنیم.

آیا تجارت صادرات زعفران در ایران سودآور است؟

این اولین سوالی است که ذهن هر شخصی را درگیر می کند. حس ریسک گریزی باعث می شود افراد ابتدا به دنبال تضمین ها باشند تا بتوانند اعتماد کنند سرمایه خود را وارد تجارت زعفران کنند. به طور خلاصه سود صادرات زعفران بین 30 تا 700 درصد است .

دلیل این اختلاف سود ارتباط مستقیمی به نحوه بازاریابی زعفران و استراتژی بازاریابی شما دارد. به طور مثال اگر شما زعفران فله ای را به یک دلال بفروشید سود 30 درصدی عایدتان می شود اما اگر همین زعفران را به واردکننده یا توزیع کننده خارجی بفروشید سود شما 3 رقمی می شود و اگر توانایی فروش زعفران در فروشگاه آنلاین را داشته باشید سود شما حداکثر می شود.

انتخاب کشور مناسب ،زمان فروش زعفران ، کانال بازاریابی، قیمت خرید زعفران شما ، اعتبار برند شما و ده ها مورد دیگر در میزان سود سازی صادرات زعفران تاثیر گذار است.

راهنمای اولیه برای شروع کسب و کار

همانطور که در مقاله راهنمای صادرات زعفران به بسیاری از سوالات پایه پاسخ دادیم برای شروع کسب و کارباید درباره مسائل پیرامون ایجاد یک کسب و کار یا استارتاپ آگاهی داشته باشید. مواردی که نباید فراموش کنید . به طور مثال باید به هزینه های ماهانه استخدام نیرو ،هزینه انبارداری ، مالیات ها و هزینه خواب سرمایه توجه کنید.

دانش کلید ورود به بازار بین المللی است

مهمترین عاملی که باعث عدم شروع کسب و کار صادرات یا هر شغلی می شود ترس است. منشا این ترس از نداشتن آگاهی درباره صادرات زعفران است. خواندن مطالب علمی درباره جزئیات صادرات زعفران موثرترین روش رفع ترس و نااگاهی است. ما در راهنمای صادرات زعفران به بسیاری از منابع اطلاعاتی اشاره کرده ایم.

بازار هدف را خوب مطالعه کنید

هزینه ها در هر کشوری بسیار متفاوت است . که ناشی از قدرت مالی مردم کشور هدف و تورم و سایر شاخص های اقتصادی است. به طور مثال برای بازاریابی در آلمان باید هزینه بیشتری نسبت به قزاقزستان بپردازید. چرا که هزینه های بازاریابی بخش مهمی از سرمایه شما را مصرف می کند و مخارج بازاریابی دیجیتال یا سنتی در هر کشور کاملا متفاوت است.به همین دلیل شرکت ها برای تضمین کردن موفقیت ، مشخص کردن استراتژی بازاریابی ،هزینه های بازاریابی و نوشتن طرح بازاریابی شروع به تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی می کنند.

به طور مثال وضعیت بازار زعفران هند ، اسپانیا بسیار مناسب تر از افریقای جنوبی است. چرا میزان حجم تجارت و تقاضا در این کشورها بیشتر است. بنابراین بهتر است تحقیقات بازار را انجام دهید تا بعدا پشیمان نشوید.

نحوه محاسبه سرمایه ها

در این بخش نشان می دهیم چه مواردی برای شما هزینه دارد و باید چقدر سرمایه برای این موارد در نظر بگیرید.شما برای هر کسب و کاری باید با هزینه های عملیاتی روبرو شوید و صورتحساب ها را پرداخت کنید. سرمایه اولیه شامل هزینه تامین یا خرید زعفران و همچنین هزینه بازاریابی می شود که خود هزینه بازاریابی به دو بخش سنتی و دیجیتال تقسیم بندی می شود .برای درک بهتر تا اخر با ما همراه باشید.

هزینه تامین زعفران

هزینه خرید زعفران یک بخش بسیار مهم است. در صورتی که شما تولید کننده زعفران باشید هزینه های شما از قبل برای صادرات زعفران پرداخت شده است و شما می توانید از این مرحله عبور کنید. اما اگر تولید کننده زعفران نباشید باید دو روش را در نظر داشته باشید. اگر بخواهید بصورت واسطه ای عمل کنید باید درصدی از هزینه خرید زعفران را ذخیره کنید. اما در روش دوم اگر بخواهید ابتدا زعفران را از بازار بخرید باید به اندازه ای که می خواهید تجارت را شروع کنید برای خرید زعفران سرمایه گذاری کنید.

روش واسطه ای

در روش واسطه ای  چون در بسیاری از خرید ها می توانید پیش پرداخت بگیرید در اولین تجربه های خود حداقل  50 درصد مبلغ سفارشات را ذخیره نگه دارید. بعد از چندین مرحله صادرات زعفران این درصد کاهش پیدا می کند. فقط در صورتی می توانید این مبلغ را از صورتحساب خود حذف کنید که هزینه بیشتری در بازاریابی کنید و مشتریان هدفمند تری را پیدا کنید.

تسهیم سرمایه

در روش دوم باید ابتدا به سرمایه خود توجه کنید . تقریبا 30 درصد بودجه را باید برای بازاریابی کنار بگذارید. بین 10 تا 15 درصد هم برای حمل و نقل و ترخیص در نظر بگیرید. بین 30 درصد را برای تامین کالا در نظر بگیرید.باقی مانده سرمایه را برای انبار دفتر  و موارد فورس ماژور کنار بگذارید.

به طور مثال برای 1 میلیارد تومان سرمایه باید 300 میلیون برای بازاریابی و 300 میلیون برای خرید محصول کنار بگذارید. سایر بودجه را باید برای اجاره دفتر ،پرداخت حقوق،انبار و سایر هزینه ها ذخیره کنید.

اگر مبلغ شما کمتر از این مقدار است پیشنهاد می کنم سرمایه خود را برای خرید محصول صرف نکنید. چرا که مهمترین عامل موفقیت در بازاریابی و پیدا کردن مشتری زعفران است. در صورتی که بودجه خود را برای خرید زعفران بلوکه کنید در صورتی که به سرمایه بیشتری برای بازاریابی نیاز داشته باشید کار شما متوقف می شود.

هزینه بازاریابی سنتی

یکی از مهمترین مولفه های سرمایه گذاری بودجه مورد نیاز برای بازاریابی است. در بازاریابی سنتی شما ابتدا باید کشور مد نظر خود را انتخاب کنید و سپس هر یک از هزینه های پایین را برای آن کشور محاسبه کنید. تا حداقل هزینه لازم را برای بازاریابی در آن کشور را ارزیابی کنید. در ادامه با انواع هزینه های ضروری برای صادرات زعفران آشنا می شویم.

هزینه اجاره دفتر در خارج از کشور

ذهن و قلب بسیاری از افراد هنوز با تجارت به صورت سنتی عجین است. باید بدانید اگر بخواهید به روش سنتی تجارت کنید هزینه ها را هم باید بپردازید. هزینه اجاره دفتر اولین بخشی است که باید بپردازید. به طور مثال هزینه دفتر در کشور ترکیه از 8 هزار لیر شروع می شود و هر چقدر دفتر در جای مناسب باشد تاثیر بیشتری در تجارت شما دارد.

برای اینکه مشخص کنید باید چند مدت برای اجاره دفتر باید سرمایه اولیه بگذارید باید به استراتژی بازاریابی خودتان نگاه کنید. اما به صورت کلی اگر روش بازاریابی قوی باشد و نوپا باشید باید بین 3 تا 5 ماه هزینه اجاره دفتر را ذخیره کنید. برای شناخت بهتر پیشنهاد می کنم مقاله اجاره دفتر در خارج از کشور را مطالعه کنید.

هزینه نیروی کار خارجی

برای مدیریت دفتر و ارتباط با تجار و پاسخگویی به مراجعه کنندگان نیاز به استخدام نیرو در کشور هدف دارید. این هزینه ها بخش بزرگی از سرمایه اولیه برای صادرات زعفران شما را مصرف می کنند. بنابراین بهتر است اگر بودجه خوبی دارید به فکر این کار باشید. برای اطلاعات بیشتر هزینه نیروی کار خارجی را مطالعه کنید.

به یاد داشته باشید که هزینه نیرو را باید بپردازید و قانون حمایت کاملی از کارگران و کارمندان می کند. ضمنا هزینه ها بر اساس تورم می تواند چندین بار در سال افزایش پیدا کند. و در صورتی که نیرو حرفه ای باشد باید مبلغ بیشتری از عرف بازار بپردازید تا انها را حفظ کنید. این هزینه ها برای مدیریت شرکت است پس لطفا هزینه های بازاریابی را با این موارد قاطی نکنید.

هزینه اجاره انبار

مشتریان سنتی علاقه زیادی به مشاهده محصول به صورت حضوری دارند. و مایلند محصول را به سرعت تحویل بگیرند. بنابراین بخشی از سرمایه اولیه صادرات زعفران شما خرج اجاره انبار یا خرید انبار می شود. البته زعفران اگر کمتر از یک تن باشد را می توان به صورت موقت در شرکت ذخیره کرد. اما بخاطر اینکه زعفران یک ادویه و ماده غذایی است باید در انبار در شرایط بهداشتی نگهداری شود . پس بهتر است با هزینه اجاره انبار در کشورهای مختلف بیشتر آشنا شوید.

بودجه بازاریابی سنتی

همانطور که می دانید بازاریابی سنتی شامل تبلیغات در تلویزیون،رادیو ، تبلیغ در بیلبورد های محیطی، پخش تراکت و بروشور و بازاریاب حضوری می شود. برای هر کدام این موارد بر اساس کشور هدف باید هزینه ها را بدانید و بتوانید مبلغ ان را پرداخت کنید. به یاد داشته باشید برای دریافت نتیجه باید استراتژی بازاریابی را کامل اجرا کنید.

هزینه بسته بندی

سلیقه مردم در هر کشور می تواند بسیار متفاوت باشد. شاید نیاز باشد اقدام به طراحی مجدد بسته بندی زعفران کنید. در اروپا طبیعتا از طراحی های مدرن و لاکچری استقبال بیشتری می شود. اما در ژاپن بر روی بسته بندی فانتزی و کارتونی می توانید حساب کنید. اما بهتر است هزینه بسته بندی را از قبل محاسبه کنید چون می تواند به شدت بر سرمایه شما تاثیر گذار باشد.

پیشنهاد ما این است که اگر بودجه کمی دارید حتما یک ارزیابی سریع بازار انجام دهید.و طراحی مجدد بسته بندی محصول را بعد از چندین مورد صادرات موفق زعفران انجام دهید.

هزینه تجهیز دفتر

انتظار ندارید که دفتر شما خالی باشد و کارمندانتان بر روی زمین بنشینند. خرید تلفن،خرید میز و صندلی و پر کردن اداره بسیار مهم است. طراحی دکوراسیون اداری باید در دستور کار شما باشد. چون مشتریان با حضور در شرکت شما می توانند برداشت های متنوعی داشته باشند. پس مراقب باشید.

هزینه انرژی

طبعا برای فعال نگه داشتن شرکت باید چراغ شرکت روشن باشد. شما باید در کشور هدفتان برای برق گاز تلفن و سایر حامل های انرژی هزینه پرداخت کنید. در برخی از کشورها سوبسید ها به شما به عنوان یک خارجی تعلق نمی گیرد. بنابراین ممکن است فشار سنگینی به بودجه شما بیاورد.

هزینه بازاریابی دیجیتال

هزینه های بازاریابی دیجیتال بستگی به ابزارهای بازاریابی دارد. هزینه کمپین های تبلیغاتی از 1000 دلار تا میلیون ها دلار می شود. اگر استراتژی بازاریابی مشخصی نداشته باشید یا هزینه کمی می کنید و نتیجه نمی گیرید و یا کمپین تبلیغاتی پرهزینه ای را شروع می کنید که roi شرکت منفی می شود. یعنی سرمایه گذاری ضررده می شود.

نتیجه گیری

شاید با خودتان بگویید هنوز دقیقا میزان سرمایه ای که برای شروع کار صادرات زعفران باید داشته باشید را بدست نیاورده اید. پاسخ به این سوال به مولفه های زیادی بستگی دارد. اگر به دنبال روش سنتی بروید باید بر اساس کشور مقصد هزینه ها را محاسبه کنید. که حداقل به نیم میلیون دلار سرمایه نیاز دارید. اما اگر از روش دیجیتال به دنبال بازاریابی هستید به بودجه 50 هزار دلاری نیاز دارید. مزیت استفاده از بازاریابی دیجیتال آن است که می توانید با مبالغ کمتری کار خود را آغاز کنید.

در کنار آن شما نیاز دارید که برای خرید حداقل 20 تن زعفران سرمایه کنار بگذارید مگر اینکه به صورت واسطه ای عمل کنید .