تجارت زعفران

تجارت زعفران

تجارت زعفران در دنیا بیش از یک میلیارد دلار است. البته میزان صادرات زعفران در سالهای مختلف بین 250 تا 400 میلیون دلار متفاوت بوده است. اما مجموع ارزش بازار عمده و خرده فروشی تقریب به یک میلیارد دلار است. برای تجارت زعفران باید ابتدا درک مناسبی از وضعیت بازار زعفران داشته باشید. چه بازار داخلی و چه بازارهای خارجی. برای کسب شناخت دقیق بازار می بایست شروع به ارزیابی سریع بازارهای هدف کنید و سپس تحقیقات بازاریابی را شروع کنید . اشتباه نکنید ارزیابی بازار با تحقیقات بازاریابی متفاوت است.

تفاوت تحقیقات بازاریابی با تحقیق بازار را می توانید مطالعه کنید. اما هدف ما از تحقیقات بازاریابی این است که بدانیم چه روش ها و استراتژی های بازاریابی در کشور هدف اجرا می شوند و کدام مناسبتر است. اما در تحقیقات بازار یا ارزیابی سریع بازار ما به دنبال پیدا کردن بازار مناسب محصول خود هستیم.

تجارت زعفران در بازار داخلی با توجه به وضعیت بازار بیشتر مناسب محصولات کیفیت متوسط است. چرا که زعفران با کیفیت نظیر زعفران سوپرنگین یا زعفران سرگل قیمت بالاتری نسبت به زعفران نگین یا پوشال دارد. بنابراین مشتریان ایرانی زعفران اغلب به دنبال قیمت های پایین تر هستند  با توجه به وضعیت درامدی تمایل بیشتری به خرید زعفران ارزان تر دارند.البته خرید محصولات با کیفیت در بازار انجام می شود اما حجم ان نسبت به سالهای قبل بسیار کمتر است.

اما تجارت زعفران در بازارهای خارجی بسیار متفاوت تر از بازار داخلی است.

تجارت زعفران در اسپانیا

اسپانیا خود یکی از تولید کنندگان زعفران به شمار می اید . اسپانیا همچنین به عنوان یکی از اعضا اتحادیه اروپا نقش یک دروازه برای صادرات زعفران به اروپا را ایفا می کند. بسیاری از شرکت ها برای برندسازی و استفاده از جایگاه اسپانیا به عنوان تولید کننده در این کشور شعبه خود را افتتاح کرده اند. و صادرات مجدد را از این کشور اغاز می کنند. البته برخی از دلالان به برند اسپانیا با زعفران تقلبی اسیب وارده کرده اند. اما به هر حال هنوز اسپانیا جایگاه خود را دارد. یکی از مزیت های اسپانیا این است که شما می توانید از معافیت های اتحادیه اروپا استفاده کنید. بنابراین بهتر است به دنبال خریدار اسپانیایی زعفران باشید .

تجارت زعفران در انگلستان

انگلستان و به خصوص لندن یکی از نقاط مورد علاقه ثروتمندان از سراسر جهان است. به همین دلیل می توانید بسیاری از شعبات هتل ها و رستوران های زنجیره ای را در این کشور و البته پایتخت ان پیدا کنید. اگر زعفران گران قیمت تری نسبت به قیمت میانگین بازار دارید می توانید در این کشور به دنبال بازار هدف خود باشید. به دلیل سرو غذاهای گران قیمت و سطح سرانه درامدی این منطقه می توانید بازاریابی زعفران در اروپا را جدی تر اجرا کنید و به اهداف خود برسید . پیشنهاد می کنیم ابتدا کشف قیمت زعفران خود را انجام دهید و بر اساس ان بودجه بازاریابی زعفران را مشخص کنید.

تجارت زعفران در آلمان

زعفران نه تنها یک ادویه گران قیمت است بلکه یک گیاه دارویی نیز به شمار می رود . آلمان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه طب گیاهی است. به همین دلیل مردم این کشور با داروهای گیاهی اشنا هستند. البته به هیچ عنوان نمی شود میزان سرانه درامدی المانی ها را نادیده گرفت. المان ثروتمندترین و پیشرو ترین کشور اتحادیه اروپا است که یک تریلیون دلار صادرات و واردات دارد. ایرانیان زیادی نیز در این کشور حضور دارند که وجه اشتراک بسیار مناسبی است که بتوانید محصول خود را در این کشور بازاریابی کنید. با استفاده از راه حل های سریع بازاریابی می توانید مشتری زعفران خود را پیدا کنید.

تجارت زعفران در امارات

امارات نه تنها یک کشور بلکه به عنوان یک هاب صادراتی برای ایران نقش افرینی می کند. امارات یکی از کشورهای مهم برای صادرکنندگان ایرانی و خارجی است. بنابراین اگر شما به دنبال صادرات زعفران خود هستید می توانید با واردکنندگان اماراتی زعفران ارتباط برقرار کنید و زعفران خود را بفروشید.امارات به دلیل دسترسی ازاد به بانک های بین المللی و همچنین پورت های دریایی و هوایی قوی مناسبترین گزینه برای صادرات زعفران ایرانی است.

بزرگترین کشورهای تولید کننده زعفران

کشور ایران با تولید بیش از 400 تن بزرگترین تولید کننده زعفران در جهان است. در مقام های بعدی هند افغانستان ترکیه اسپانیا قرار دارند. اغلب این کشورها پیاز زعفران را از کشور ایران وارد کرده اند و در حال تجارت زعفران هستند. البته کشور چین به واسطه نیاز بازار داخلی در حال تولید زعفران نیز هست.

بزرگترین کشورهای صادرکننده زعفران

ایران به دلیل تولید بیش از 90 درصد جهان بزرگترین صادرکننده زعفران در بین سایر کشور ها است. البته ایران از نظر حجم صادرات در مقام نخست قرار می گیرد. به دلیل مشکلات در بازار زعفران داخلی و مشکلات خارجی اغلب زعفران ایران با قیمت پایین به فروش می رود. یکی از مشکلات اصلی عدم برندسازی  زعفران و بازاریابی زعفران است. کشورهای امارات و اسپانیا با خرید زعفران ایرانی و برندسازی و بسته بندی زعفران این ادویه گران قیمت را به بازارهای سایر کشورها صادرات می کنند. هند کشور دیگری برای صادرات زعفران است. این کشور دسترسی مناسبی به بازار اروپا و امریکا دارد. با توجه به تولید کم اما توانسته است زعفران کشمیری خود را به خوبی برندسازی کند.

بزرگترین کشورهای واردکننده زعفران

امریکا در مقام نخست واردکننده زعفران قرار دارد. در مقام های بعدی اسپانیا المان و هنگ کنگ قرار دارند.

مقامات بریتانیا در یک تحقیق 2 ساله در سال 2019 موفق به کشف یک محموله زعفران تقلبی به ارزش 750 هزار پوند شدند که در جنوب شرقی اسپانیا بود.به دلیل تخلفاتی که در صادرات زعفران اسپانیا وجود داشت سازمان استاندارد جهانی محصولات زعفران را در 4 گرید بر اساس استاندارد 3632 تقسیم کرد. تا بتواند با خرید زعفران تقلبی مقابله کند و بازار زعفران را از طمع دلالان زعفران حفاظت کند.

تعرفه زعفران

میزان تعرفه و عوارض زعفران به صورت میانگین در کشورهای جهان 14.3 درصد است. البته برخی از کشورها به دلیل حضور در سازمان جهانی عوارضی دریافت نمی کنند. و برخی از کشورها نیز به دلیل سیاست حمایتی از افغانستان از تولید زعفران افغانستان با عدم دریافت تعرفه حمایت می کنند.

مشتریان زعفران

زعفران تنها یک ادویه نیست بلکه می تواند به عنوان رنگ دهنده و اسانس نیز استفاده شود بنابراین می توانید بازاریابی زعفران را بر روی صنایع دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی، متمرکز کنید. به طور مثال شربت ها و نوشیدنی هایی که با طعم زعفران تهیه می شوند. بازار استفاده از زعفران رو به رشد است. به همین دلیل باید به سرعت جایگاه برند خود را در بازار تثبیت کنید تا از منافع رشد بازار سود خوبی کسب کنید. البته احتمالا این سوال در ذهن شما وجود دارد که سود صادرات زعفران چقدر است که می توانید مقاله ان را مطالعه کنید.

رقبای بازار زعفران

طبعا هر کشور تولید کننده می تواند در اینده دور یا نزدیک رقیب ایران شود. در حال حاضر هند و افغانستان به عنوان تولید کننده و امارات و اسپانیا به عنوان صادرات مجدد رقیب ایران هستند. اما کشورهای چین و ترکیه نیز می توانند به زودی به صحنه رقابت وارد شوند. در صورتی که برندسازی زعفران خود را انجام دهید و شروع به بازاریابی زعفران صادراتی خود کنید می توانید از طبعات رقابت بازار زعفران در امان باشید و حتی شاهد توسعه بازار زعفران خود باشید.

کشورحجم تجارت (به هزار دلار)
پاکستان  502
ایران     452
ترکیه    451
امریکا   230
انگلیس   190
عربستان100