موتور جستجو یا Search Engines

موتور جستجو

موتور های جستجو بسیاری از فعالیت های روزانه ما را آسان تر کرده اند . آنها امده اند که به نیاز های ما پاسخ دهند. آنها به کسب و کارها کمک می کنند که در دید مشتریان خودشان قرار بگیرند. انتخاب موتور جستجو در هر کشوری متغییر است و نوع انتخاب ان برای کسب و کارهای B2B به جغرافیای فعالیت آنها بستگی دارد. برای اطلاعات بیشتر در زمینه موتور های جستجو این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

تعریف موتور جستجو

به مجموعه ای از ابزار های نرم افزاری و سخت افزاری که می تواند در یک فضای مشخص و از میان حجم گسترده ای از داده ها ع اطلاعات مورد نظر را کاربر  را جستجو و تحویل دهد موتور جستجو می گویند.

البته یک تعریف دیگر و جامع تر هم از موتور جستجو وجود دارد که به شرح ذیل است.

یک برنامه نرم افزاری که توانایی پالایش حجم عظیمی از داده ها را بر اساس الگوریتم و هوش مصنوعی دارد و می تواند مرتبط ترین داده مورد نیاز کاربر یا نرم افزار  را در کوتاه ترین زمان در اختیار آنها قرار دهد موتور جستجو می گویند.

این موتور جستجو می تواند مانند نوار جستجو در ویندوز 10 شما باشد یا یک موتور جستجو در موبایل که به دنبال داده ای در حافظه موبایل شماست.

اما اگر این موتور جستجو در فضای وب به دنبال داده و اطلاعات مورد نیاز شما بگردد و آن را تحویل دهد به ان موتور جستجو گر وب گفته می شود.

انواع موتور جستجو وب

گوگل

معروف ترین و پرطرفدارترین موتور جستجو دنیا گوگل است. بسیاری از وب مستر ها تلاش می کنند که با ارائه محتوا خوب و جامع و رعایت الگوریتم های گوگل رتبه اول در صفحه اول را از آن خود کنند. این موتور ماهیانه میلیارد ها کاربر و چند صد میلیارد جستجو در سراسر جهان را پوشش می دهد و دارای دیتا سنتر ها و مراکز داده در سراسر جهان است که فرآیند پردازش را سریعتر و جامع تر انجام دهد.

یاهو

یاهو به عنوان موتور جستجو نیز از معروفیت بسیار بالایی برخوردار است. هر چند در یک دهه اخیر از اعتبار و میزان کاربران آن کاسته شده اما همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد. یاهو به دلیل مسنجر و ابزار های چت خود بسیار معروف است . همچنین سرویس ایمیل ان جزء محبوب ترین سرویس ها است. الگوریتم های یاهو کمتر از گوگل بروزرسانی می شود. یاهو در اروپا طرفداران بیشتری دارد.

بینگ

بینگ یک موتور جستجو ویندوزی است و دفتر مرکزی ان در امریکا است . این موتور جستجو کاربران منحصر به فرد خود را دارد و البته در حوزه کاربران انگلیسی زبان بیشتر طرفدار دارد.

یاندکس

اگر به دنبال حضور در بازار روس زبانان هستید این موتور جستجو بسیار کاربردی است. یاندکس هم مانند سایر موتور های جستجو  سرویس های جانبی زیادی دارد از جمله ایمیل , کیف پول الکترونیک و …. که می تواند به کاربران در پیدا کردن راه حل های تجاری کمک کند.

بایدو

بایدو موتور جستجو چینی هاست. چین دارای داده های فراوانی است که کار تجزیه و تحلیل آن را برای کسب و کارهای غیر چینی دشوار می کند. همچنین سیاست های دولتی چین  بر اتکا به اطلاعات داخلی پیاده سازی شده است . یعنی اطلاعات باید در داخل مرزها نگهداری شود . و این سیاست سفت سخت باعث پدیدار شدن بایدو شده است.

وظایف موتور جستجو

کراول یا خزیدن

کراول یا خزیدن میان اطلاعات به این معنا است که موتور جستجو باید داده ها را از سایت های مختلف گرد اوری کند و آن را به پایگاه داده خود وصل کند. و در صورت بروزرسانی داده در سطح اینترنت آنها را جمع آوری کند و تغییرات را در پایگاه داده ثبت کند.

Index یا فهرست کردن اطلاعات

هر موتور جستجو برای نمایش داده ها ابتدا باید داده ها را بر اساس الگوریتم های خود مور ارزیابی قرار دهد و به برررسی  و طبقه بندی آن  اقدام کند. سپس این اطلاعات را در جدول های مخصوص ثبت کند تا بتواند در کوتاه ترین زمان به جستجو کاربران پاسخ دهد.

جستجو یا search

وقتی کاربران از موتور جستجو سوال می کنند , موتور پاسخ می دهند که این داده و اطلاعات در کدام سایت قرار دارد. یا به بیان دیگر موتور جستجو می گوید که اطلاعات مد نظر کاربر در کجا و چگونه در دسترس است.

ساخت موتور جستجو

ساخت موتور جستجو نیازمند دانش فراوانی است. چرا که به متخصصین زیادی در حوزه نرم افزار از جمله هوش مصنوعی , متخصص برنامه نویسی ,  متخصص داده , مهندس سخت افزار و شبکه و ….نیاز دارد. همچنین نیاز به بودجه اولیه زیادی برای ایجاد زیر ساخت های شبکه و سرور نیاز دارد چرا که باید داده ها در یک مرکز داده ثبت شود.

یادگیری زبان ماشینی در موتور جستجو بسیار با اهمیت است . عملا پیاده سازی یک موتور جستجو وب نیاز به نیرو و متخصص دارد و برای این کار باید یک ایده منحصر به فرد داشته باشید در غیر اینصورت نمی توانید با رقبای خود رقابت کنید.

الگوریتم موتور جستجو

الگوریتم ها فرآیند پاسخ به سوالات کاربران را بهینه می کنند. این فرآیند به واسطه ارائه راه حل ها متنوع که توسط برنامه نویشان طراحی می شود پیاده سازی می شود.

در هر سال هزاران تغییر در الگوریتم های موتور جستجو رخ می دهد و این تغییرات جزئی هستند. اما به طور کلی این الگوریتم های جزئی تصویر کوچکی از یک تصویر بزرگتر هستند. در هر چند سال یک الگوریتم بنیادی و اصلی منتشر می شود و زیر ساخت جستجو را متحول میکند. همراه شدن با الگوریتم های بنیادی ضروری است و اگر بعد از انتشار این الگوریتم ها شما نسبت به بروزرسانی بی تفاوت باشید اسیب شدیدی می خورید.

برای شناسایی الگوریتم ها بهتر است به متخصصان سئو مراجعه کنید آنها با تحقیقات فراوان می دانند که چه کاری باید انجام شود تا نام وب سایت شما در رتبه اول موتور جستجو قرار بگیرد.

بهترین موتور جستجو کدام است؟

بستگی به کشور شما دارد اگر در کشور چین هستید بایدو و اگر در روسیه کار می کنید یاندکس و  برای سایر کشور ها رو گوگل حساب باز کنید.

آیا یادگیری نحوه کار الگوریتم موتور جستجو اهمیت دارد؟

برای یک کاربر عادی نیازی به یادگیری نیست. اما اگر صاحب یک وب سایت هستید و وظیفه سئو بر دوش خودتان است . بله باید نحوه کار الگوریتم ها را به خوبی یاد بگیرید و آن را در سایت خود به کار بگیرید.به یاد داشته باشید وب سایت هایی که به این الگوریتم ها به توجه بوده اند هرگز به روزهای اوج خود بر نگشته اند.