بانس ریت (Bounce Rate) یا نرخ پرش چیست؟

بانس ریت
نرخ پرش

در دنیای واقعی وقتی فردی وارد مغازه شما می شود و به محصولات نگاهی می اندازد و بدون اینکه خریدی انجام دهد یا سوالی بپرسد از مغازه خارج می شود. ان وقت شما می گویید مشتری پرید!

خوب این نشانه ای از وجود یک مشکل است که نیاز به بررسی دارد. در دنیای اینترنت هم همین اتفاق می افتد. مشتری وارد وب سایت می شود و محصولات را می بیند و بدون اینکه با شما تماس بگیرید یا فرمی را پر کند از سایت خارج می شود.

این پرش زمانی دردسر ساز می شود که هزینه زیادی برای تبلیغات و سرور و تولید محتوا داده باشید . و تمام محاسبات شما بهم خواهد ریخت . پس بهتر است به پیدا کردن مشکلی روی بیاورید و قبل از اجرا کمپین سیستم و محتوا و محصولات را بازبینی و ارزیابی کنید.

اما معنی بانس ریت Bounce Rate به زبان تخصصی یعنی چی؟

معنا ساده ان این است که وقتی کاربر وارد وب سایت شما می شود و بدون اینکه تعاملی داشته باشد از وب سایت خارج شود. در گذشته صرفا باز  و بسته شدن سایت اهمیت داشت اما از اواسط سال 2022 و با حضور نسخه 4 گوگل انالیز سیستم بر روی تعامل و رویداد بیشتر متمرکز شده است.

بیشتر ما  با اینستاگرام کار کرده ایم و با تعامل یا انگیجمنت آشنا هستیم . یعنی عکس العمل کاربر  با محتوا (به زبان ساده)

وقتی صحبت از نرخ می کنیم یعنی اینکه دو چیز یا دو عامل را نسبت به هم می سنجیم. وقتی می گوییم بانس ریت سایت 20 درصد است یعنی نسبت کل کاربرانی که از سایت شما پریدند نسبت به کاربرانی که  وارد سایت شما شده اند 20 درصد است یعنی اگر 100 نفر وارد وب سایت شده اند و 20 نفر آنها از سایت خارج شده اند می شود نرخ پرش سایت را  20 درصد در نظر گرفت.

پرش یا بانس ریت چیست؟

وقتی یک کاربر وارد وب سایت ما می شود ما انتظاری از او داریم. بیشتر این انتظارات به فروش ختم می شود اما واقعیت این است که کاربر باید با سایت آشنا شود و اعتماد کسب کند در نتیجه به عنوان یک وبمستر تلاش می کنیم قیف فروش را بهتر پیاده سازی کنیم. به همین دلیل انتظار داریم کاربر کارهایی انجام دهد مثل

  1. بازدید از صفحه‌های مختلفbounce یا پرش
  2. کلیک روی تبلیغات
  3. خرید
  4. نوشتن نظر زیر مقالات
  5. عضویت در سایت
  6. ارسال پیام یا درخواست پشتیبانی و مشاوره
  7. تماشای ویدیو
  8. دانلود فایل
  9. مشاهده و پر کردن فرم پاپ آپ

خوب اگر کاربر ما وارد سایت شود و هیچ تعاملی با ما نداشته باشد عملا یک پرش رخ داده است.  ما از کجا می توانیم بفهمیم چند درصد کاربران ما پرش داشته اند؟ و از کجا پرش اتفاق افتاده است.

نرخ پرش Bounce Rate چطور محاسبه می شود؟

ابزار های متنوعی در بازار وجود دارند که می تواند به شما در شناسایی پرش و نقطه پرش کمک کنند اما ابزار رایگان و بسیار کاربردی در بازار گوگل آنالیتیکس است.

شما بعد از ساخت سایت باید گوگل انالیتیکس را به سایت متصل کنید و اطلاعات و رویداد های وب سایت را زیر نظر بگیرید.

گوگل برای محاسبه بانس ریت از دو مفهوم سشن session  یا نشست و هیت Hit استفاده می کند. این دو عامل نقش اصلی در تعیین نرخ پرش را بازی می کنند. بیایید یک توضیح مختصر در این رابطه داشته باشیم.

سشن (session) چیست؟

در گوگل انالیتیکس فعالیت کاربران در یک بازه زمانی کوتاه را سشن می گویند. و برای وب سایت و اپلیکیشن ها ثبت می شود.

هر کاربری که از هر طریقی وارد وب سایت می شود توسط گوگل انالیتیکس شناسایی می شود و یک تایمر برای وی تنظیم می شود. این تایمر به طور پیش فرض 30 دقیقه است که شما می توانید آن را در بخش تنظیمات تغییر دهید.

هر وقت کاربر یک رویداد را فرخوانی می کند یا اقدامی می کند مثل رفتن به یک صفحه , پر کردن فرم و خرید یا …. تایمر تمدید یا ریست می شود . و وقتی این فرآیند اتفاق می افتد زمان ای سپری شده در هر یک از محتوا ها ثبت می شود.

گاهی اوقات ورود کاربر به سایت به سشن تبدیل نمی شود و اختلاف عددی در این مور شکل می گیرد. که باید بررسی صورت بگیرد اصولا بین 10 تا 30 درصد ورودی ها در یک وب سایت ثبت نمی شود.

در تصویر زیر می توانید نمونه یک سشن را برای یک کاربر مشاهده کنید. تا زمانی که شما وب سایت را نبسته اید یا از ان خارج نشده اید سشن پایان نمی یابد.

عکس

اگر مجددا کاربر دوباره وارد سایت شود سشن جدید برای وی ایجاد می شود.

هیت (Hit) چیست؟

هیت یعنی هر درخواستی که کاربر به سمت سرور ارسال می شود. یا به بیان ساده تر هر کاری که کاربر در سایت انجام می دهد یک هیت است . مثل کلیک کردن اسکرول کردن دانلود کردن و … همه این کارها توسط گوگل انالیتیکس ثبت می شود.

برخی از کارهای به صورت اتوماتیک توسط گوگل به عنوان هیت شناسایی می شود و برخی کار ها نه مثل کلیک کردن روی یک دکمه در نتیجه روی زمان سشن و ریست کردن تاثیری ندارند. (نیاز به تعریف گذاری در گوگل دارد.)

با این حساب دو گروه درخواست از طرف کاربر داریم:

  1. درخواست‌هایی که به عنوان تعامل کاربر حساب می‌شوند و سشن را تمدید می‌کنند (Interaction Hit)
  2. درخواست‌های غیرتعاملی که تأثیری روی سشن ندارند (Non-Interaction Hit)

در خواست های تعاملی تسط گوگل شناسایی و خودکار باعث تمدید می شود . و برای اینکه سایر درخواست ها در وب سیات به عنوان هیت شناسایی شود نیاز است که توسط گوگل تگ منیجر  (Google Tag Manager) تعیین شوند.

چرا باید از گوگل تگ منیجر استفاده کنیم؟

دیدن رفتار کاربر در وب سایت شما می تواند به شما کمک کند که مشکلات را به درستی تشخیص دهید نرخ پرش و نقطه پرش را شناسایی کنید نیاز کاربر را مشخص کنید و با حدس گمان کار نکنید. تگ منیجر مثل یک چشم برای شما رفتار کاربران را ثبت و مشاهده می کند . به همین دلیل استفاده از این ابزار به شما کمک می کند عکس العملل بهتری داشته باشید. و بانس ریت واقعی تری را ثبت کنید.

برای نمونه تعیین کنید که پر کردن فرم عضویت، ثبت‌ ایمیل در خبرنامه یا کلیک روی عکس محصول به عنوان تعامل ثبت شود. از آن مهم‌تر، با ثبت چنین تعامل‌هایی در تگ منیجر می‌توانید رصد کنید چه نوع تعامل‌هایی بیشتر یا کمتر اتفاق می‌افتد.

با کسب این اطلاعات می‌توانید نقاط ضعف و قوت سایت یا محتوای خود را پیدا کنید.

فرمول محاسبه پرش

بعد از تعریف سشن  و هیت بریم سراغ فرمول محاسبه نرخ پرش که برای ما اهمیت دارد.

نسبت سشن تک هیت به کل سشن وب سایت در یک دوره زمانی می شود نرخ پرش یا به بیان دیگر سشن تک هیت تقسیم بر کل سش ها ضرب در 100 می شود نرخ پرش صفحه مورد نظر ما

نکته: یادتون باشه که هر هیت یک سشن ایجاد می کند

براساس این تعریف تمام مثال‌های زیر پرش حساب می‌شود:

باز کردن سایت از نتایج جستجو در گوگل و بازگشت به نتایج جستجو بعد از چند ثانیه

باز کردن یک صفحه از سایتی با وارد کردن مستقیم آدرس و بستن آن بعد از چند دقیقه

باز کردن سایت از نتایج جستجو در گوگل و ماندن در همان صفحه تا 2۵ دقیقه (با فرض این که زمان سشن روی 2۰ دقیقه تنظیم شده است)

نرخ خروج  Exit Rate چیست؟

نرخ خروج نشان دهنده آخرین صفحه ای است که کاربر به آن سر زده است و بدون هیت یا تعامل از آن خارج شده است.

برای محاسبه این نرخ هم بازدید هایی که در سشن آخرین هستند را بر کل بازدید های ان صفحه تقسیم می کنیم و در 100 ضرب می کنیم و این نرخ خروج هر صفحه می شود.

نرخ خروج به ما می گوید که کدام صفحه باعث خروج کاربر می شود و  نیاز دارد که تغییراتی در آن انجام دهیم.

اگر دو کاربر وارد سایت شوند و یکی از همان صفحه اصلی سایت را ترک کند اما دیگری به بازدیدش از بقیه بخش‌های سایت ادامه دهد؛ یعنی نرخ خروج و پرش صفحه اصلی ۵۰ درصد است. چون آخرین بازدید کاربر از صفحه اصلی بود و در سشن ایجاد شده هم فقط یک هیت یعنی همان بازدید وجود داشت.

آیا تغییر زمان تایمر سشن لازم است؟

این موضوع بستگی به سیاست های شما دارد . بجای تغییر سشن روی هیت تمرکز کنید و با اجرا کارهای اصولی هیت های مهم را نشانه گذاری کنید. سعی کنید شاخص را اصولی بهینه سازی کنید تا ارزش شاخص در محاسبات شما کم نشود.

آیا نرخ پرش تاثیری بر روی سئو دارد؟

برخلاف بسیاری از وب سایت ها که اعلام کردند نرخ پرش تاثیر ندارد باید بگوییم این نرخ به صورت غیرمستقیم روی رتبه سایت تاثیر گذار است. درست است که گوگل از ابزار های مختلفی برای ارزیابی صفحه استفاده می کند. رویدادی شدن پنل گوگل انالیتیکس نشان می دهد برای گوگل مهم است که کاربر وقتی وارد وب سایت می شود چه اقدامی انجام می دهد. به بیان ساده این شاخص برای وبمستر اهمیت فراوانی دارد و می تواند با آن نحوه تعامل کاربر را شناسایی کند. و میزان تعامل را بالا ببرد و مشکلات را رفع کند در نتیجه روی سئو تاثیر گذار باشد.
اما این موضوع هم بدین معنی نیست که  این شاخص همه چیز است. بجای بازی کردن با اعداد این شاخص بهتر است روی تولید محتوا کاربر پسند تمرکز کنید و به سوالات مشتریانتان پاسخی مناسب ارائه دهید.

آیا نرخ پرش قابل دستکاری است؟

بله این کار امکان پذیر است بخصوص وقتی که کاربرها سراغ تکنیک های کلاه سیاه می روند تا بازدید ها و تعاملات مصنوعی تولید کنند. به همین دلیل در الگوریتم های گوگل چنین فاکتوری منظور نخواهد شد .

آیا بالابودن نرخ پرش نگران کننده است؟

در برخی از سایت ها مثل سایت هایی که اطلاعات تماس و آدرس ها را ارائه می دهند نرخ بالا نگران کننده نیست چون مشتری به هدف خود رسیده است اما در فروشگاه ها سایت های نیازمندی یا سایت های اشتراک محتوا این نرخ باید پایین تر از 50 درصد باشد تا مناسب تشخیص داده شود.