انکر تکست چیست؟ اهمیت انکر تکست در سئو

انکر تکست

انکر تکست (Anchor Text)  یک مفهوم ساده اما مهم در سئو است و نقش مهمی در اثربخشی لینک سازی داخلی دارد. اما برخی از آموزشگه های سئو و متخصصان سئو انچنان این موضوع را پیچیده نشان می دهند که مخاطب یا دانشجو حوزه سئو  از موضوع هراس پیدا میک ند. و ناخودآگاه دچار مشکل در درک موضوع می شود. ما در این مقاله صفر تا صد موضوع انکر تکست را برای شما موشکافی می کنیم.

انکر تکست (Anchor Text)  چیست؟

انکر تکست یعنی متنی که دارای لینک است و شما بر روی کلیک بر روی متن به یک صفحه جدید ارجاع داده می شوید. شاید دیگران مفاهیم پیچیده برای این موضوع بکارببرند در حالی که تمام مفهم همین است که به آن اشاره کردم.

مثلا در همین مقاله عبارت های سئو و لینک سازی داخلی و ….. را می بینید که نمونه هایی از انکر تکست است و حتی برچسب ها هم که روی آنها هم لینک است یک نوع انکر تکست است.

یک راه حل ساده برای شناسایی انکر تکست این است که در یک مقاله یا متن اگر نوشته ای داخل متن بود که اصولا یا دارای یک رنگ متفاوت است یا یک خط زیر نوشته وجود دارد مشاهده کردید و آن متن شما را به یک صفحه با url دیگر ببرد آن متن یک انکر تکست است.

حالا چرا انکر تکست مهم است؟

فرض کنید مقاله ای دارید با عنوان روش های مدرن بازاریابی اما می دانید اگر همین عنوان را بکار بگیرید و در متن بنویسید شانس کلیک کمتری دریافت می کند به همین دلیل از انکر تکست یا متن جایگزین استفاده می کنید و  از عنوان 7 روش جدید بازاریابی استفاده می کنید و به مقاله لینک می کنید.  با تست و بازبینی می توانید بهترین انکر تکست ها را بنویسید و بیشترین نرخ تعامل مشتری را رقم بزنید.

به یاد داشته باشید که از عبارت ها ارزشمند برای انکر تکست استفاده کنید. اصولا لینک سازی داخلی مهم است اما استفاده بیش از اندازه از لینک سازی و انکر تکست های بی ارزش می تواند به سئو سایت لطمه وارد کند.

اهمیت انکر تکست | چرا باید به انتخاب انکر تکست دقت کنیم؟

بخش بزرگی از تلاش ما در سئو سایت این است که موتور های جستجو و در راش همه آنها گوگل بتواند ارزیابی و رتبه بندی خووبی از ما داشته باشد. و یکی از عواملی که در این موضوع نقش دارد انکر تکست است.

وقتی یک صفحه توسط شما در یک مقاله لینک داده می شود گوگل متن انکر تکست را به عنوان محتوای صفحه لینک شده تلقی می کند. و موتور جستجو بر اساس همین انکر تکست محتوا را به مخاطب نشان می دهد.

فرض کنید از عبارت دانلود طرح صادرات به عنوان انکر تکست استفاده کرده اید. و به صفحه طرح صادرات لینک کرده اید. گوگل در جستجو های کاربرانی که به دنبال دانلود طرح صادرات هستند صفحه طرح صادرات را نمایش می دهد.

حالا اگر در صفحه طرح صادرات هیچ فایل دانلودی نباشد یا دکمه ای برای ارجاع کاربر برای دانلود یا خرید وجود نداشته باشد و کاربر صفحه را به سرعت ببندد و از سایت خارج شود موتور جستجو به شما امتیاز منفی می دهد. چون شما حقیقت را نگفته اید.

الگوریتم های گوگل برای انکر تکست

این اتفاق در گذشته بیشتر رخ می داد و وبمستر ها از انکرتکست به طور وحشتناکی استفاده می کردند. و نتایج خوبی دریافت می کردند اما امروزه موتور های جستجو به خصوص گوگل ابزارها و متد های خود را بروزرسانی کرده اند. و به خوبی می فهمند که شما از انرتکست درست استفاده می کنید یا خیر. با حضور الگوریتم mum که ر آینده رخ خواهد داد تمام وب سایت هایی که از انکر تست و سایر روش ها به درستی استفاده نکنند از صحنه موتور های جستجو حذف خواهند شد. پس برای آینده سرمایه گذاری درست کنید.

پس به یاد داشته باشید از انکر تکست درست استفاده کنید و ببینید با انکر تکست چه پیامی به گوگل می دهید.

بیایید یک مثال ساده بزنیم و دو  عبارت را با هم مقایسه کنیم:

در این فایل می توانید نمونه طرح صادرات را دانلود کنید.

در این فایل می توانید نمونه طرح صادرات را دانلود کنید.

شاید گزینه اول منطقی باشد اما از لحاظ سئو گزینه دوم مناسب تر و منطقی تر است و اثر بهتری دارد. در گزینه اول ما عملا هیچ پیام مشخصی برای موتور جستو و گوگل نداریم در حالی که با انتخاب نمونه طرح صادرات موضوع مشخصی را برای گوگل ارائه مید هیم.

انواع انکر تکست (Anchor Text)  

شیوه های مختلفی برای دسته بندی انکر تکست وجود دارد اما کاربردی ترین تقسیم بندی به شرح زیر است

•       انکر تکست مطابق با عنوان صفحه: در این روش دقیقاً عنوان کامل صفحه را به عنوان انکر انتخاب می‌کنید

•       انکر تکست مطابق با کلمه کلیدی: در هر مقاله یک یا چند کلمه کلیدی برای سئو و چند عبارت کلیدی برای متن استفاده شده است.به طور مثال انتظار دارید محتوا شما با جستجو عبارت صادرات زعفران نمایش داده شود . در این حالت عیناً همین عبارت کلیدی را انکر می‌کنید

•       انکر تکست با تطبیق جزئی: وقتی بخشی از عبارت کلیدی را پوشش می‌دهید

•       انکر تکست با عبارات مرتبط: استفاده از عبارتی که شباهت زیادی به کلمه کلیدی دارد. که در بالا به ان اشاره کرده ایم. (بجای عبارت صادرات زعفران از عبارت 7 روش صادرات زعفران استفاده می کنید.)

•       انکر تکست غیرمرتبط: به جای استفاده از عبارت کلیدی از کلماتی غیر مرتبط مانند (اینجا , باتوم , همین حالا و…. ) استفاده می کنید.

کدام نوع انکر تکست بر سئو اثر بدی می گذارد؟

انکر تکست غیر مرتبط می تواند تاثیر بدی بر روی سئو سایت داشته باشد. به همین دلیل سعی کنید از عبارت های غیر مرتبط کمتر استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید انکر غیر مرتبط صرفا برای لینک سازی داخلی مناسب نیست . اما برای لینک دادن به سایت های خارجی هیچ محدودیتی ندارید.

کدام نوع انکر تکست بر سئو اثر بدی می گذارد؟

در تمام وبلاگ ها و وب سایت ها ابزاری وجود دارد که پست های مرتبط را در پایین یا کنار محتوا نمایش می دهد. به همین دلیل چون تکرار این لینک سازی تا حدودی مناسب نیست به همین دلیل سعی کنید از این روش کمتر استفاده کنید.

ایا مجاز به استفاده از چند انکر تکست به یک صفحه هستیم؟

خیر. اگر از چند انکر تکست برای ارجاع به یک صفحه استفاده کنید احتمال اینکه از موتور جستجو گوگل امتیاز منفی دریافت کنید بسیار زیاد است. چون کاربر بعد از اینکه روی لینک کلیک می کند و محتوا مشابه مواجه می شود صفحه را به سرعت می بنند و این موضوع روی بانس ریت تاثیر منفی می گذارد در نتیجه گوگل امتیاز منفی برای شما قائل می شود و رتبه گوگل شما کاهش پیدا می کند.