ترافیک سایت چیست؟

ترافیک سایت

به طور عمومی هر فردی که از هر طریقی به وب سایت شما مراجعه می کند یک بازدیدکننده شناخته می شود و به کل تعداد بازدیدکنندگانی که به وب سایت شما مراجعه می کنند ترافیک سایت گفته می شود.

3 نوع بازدید کننده اهمیت دارد که ما می توانیم برای ارزیابی و سئو از آن بهره ببریم.

  1. کل بازدید (Total visits)
  2. بازدید های منحصر به فرد (Unique visits)
  3. بازدید از کلمه کلیدی (صفحه) (Page visit)

در مورد ترافیک سایت که به یک صفحه اشاره می کند می توان برداشت های متفاوتی داشت اما مهمترین برداشت تعداد بازدیدی است که به واسطه یک یا چند کلمه کلیدی اشاره می کند.

اهمیت ترافیک سایت

به طور کلی هر وب سایتی که تعداد ترافیک بیشتری داشته باشد شانس دیده شدن بیشتری دارد و می تواند صدای خود را به افراد بیشتری برساند در نتیجه محصولات و خدمات بیشتری را خواهد فروخت

معنی ترافیک سایت در سئو چیست؟

وقتی متخصصان در زمینه ترافیک سایت در سئو صحبت می کنند تعداد کاربران یا بازدیدکنندگانی است که از روش های مختلف به وب سایت شما مراجعه کرده اند.

تقسیم بندی میزان ترافیک سایت

وقتی صحبت از میزان بازدید یا ترافیک سایت به میان می آید  منشاء آن مورد سوال است. یعنی ترافیک سایت از کجا منشاء می گیرد.3 منشاء اصلی برای ترافیک وب سایت مد نظر است که به شرح ذیل است.

  1. ترافیک ارجاعی
  2. ترافیک مستقیم
  3. ترافیک موتور جستجو

ترافیک مستقیم (Direct Traffic)

ترافیک  مستقیم به معنای این است که کاربر بدون هیچ رد پایی و بدون مسیر قبلی وارد وب سایت شده است. یا به علت مشاهده‌ی آدرس وب‌سایت در یک روزنامه یا مجله یا تبلیغ محیطی، آدرس سایت را تایپ می‌کنند و وارد آن می‌شوند.یعنی کاربر ادرس وب سایت را در مرورگر نوشته است و وارد وب سایت شده است یا از فردی یا برنامه تلویزیونی یا یک  پیامک ادرس وب سایت را دیده است و به وب سایت شما مراجعه کرده است. به همین دلیل به آن ترافیک مستقیم گفته می شود. ترافیک مستقیم همچنین نشانه وفاداری مخاطبان شما است و خرید خدمات و محصولات توسط این گروه از سایر گروه ها بیشتر است.

ترافیک ارجاعی  (Referral)

ترافیک ارجاعی یا ریفرال یعنی با کلیک کردن بر روی لینک وب سایت شما در یک فضای دیگر روی می دهد. نمونه های ترافیک رفرال کمپین های تبلیغاتی مثل مدیا اد,علی بابا یا یکتانت و … است که کاربران را به سایت شما هدایت می کند.  نمونه دیگر لینک هایی که از طریق ایمیل یا اپلیکیشن برای کلیک کردن به مخاطبان نمایش داده می شود . و در نهایت نمونه آخر ترافیک از طریق لینک های شبکه های اجتماعی است که کاربران را به وب سایت شما هدایت می کند.

در برخی از پلتفرم های سئو هر کدام  از این گروه های ریفرال تقسیم بندی شده است. . و شما می توانید تفکیک هر یک از این گروه ها را مشاهده کنید.

ترافیک موتورهای جستجو (Search Traffic)

موتورهای جستجو منبع اصلی ترافیک سایت ها است و نقش تعیین کننده ای در ایجاد ترافیک مستقیم دارد. بسیاری از افرادی که از طریق موتور های جستجو وارد وب سایت می شوند ارتباط بهتری با شما برقرار می کنند. موتور های جستجو از دو طریق لینک شما را در اختیار کاربر قار می دهند.

  1. لینک سایت و مطالب  و عنوان سئو شده را در نتایج جستجو نشان می دهند و کاربر با مطالعه آن روی آن کلیک می کند.
  2. لینک شما به واسطه کمپین تبلیغاتی گوگل ادز به کاربر نمایش داده می شود و کاربر با مطالعه عنوان تبلیغاتی روی آن کلیک می کند.

باید توجه داشته باشید که کاربرانی که از روش اول وارد وب سایت شما می شوند نرخ خرید بیشتری دارند و وفادار تر هستند . برای رسیدن به این جایگاه باید روی سئو سایت خود متمرکز شوید.

کسب رتبه اول گوگل می تواند بیش از 80 درصد ترافیک سایت شما را تشکیل دهد. چرا که بسیاری از کاربران به همان صفحه اول گوگل اکتفا می کنند و در صورتی که جواب خود را در صفحه اول بیابند دیگر به صفحات دیگر مراجعه نمی کنند به همین دلیل حضور شما در این صفحه اهمیت زیادی دارد.

چگونه در صفحه اول گوگل دیده شویم؟

این سوال همیشه در ذهن صاحبان کسب و کارها است. برای دیده شدن باید محتواهایی را تولید کنید که مشتریان به دنبال ان هستند. و نحوه نگارش محتوا را به شکلی پیاده سازی کنید که مخاطب از خواندن مطلب خسته نشود و اطلاعات خوبی دریافت کند.
داشتن استراتژی محتوا بسیار مهم است . برای داشتن استراتژی محتوا باید بدانید کدام بخش از بازار را می خواهید هدف قرار دهید چرا که تولید انبوه محتوا بدون توجه به نوع مخاطب اتلاف هزینه است.

ترافیک سایت از طریق کلاه سیاه باعث پنالتی شدن می شود؟

اگر ترافیک وب سایت را از طریق شیوه های کلاه سیاه انجام دهید و به امر تولید محتوا و سئو توجه نکنید به سرعت پنالتی می شوید. چرا که هجوم انبوهی از مخاطب بدون داشتن سابقه می تواند به گوگل هشدار دهد و همین امر باعث از بین رفتن وب سایت شود.
اگر نسبت به استفاده از روش کلاه سیاه مصمم هستید حتما در کنار آن از تبلیغات گوگل استفاده کنید و در ابتدا از تعداد کلیک کمتر کار را آغاز کنید.

آیا ترافیک سایت منجر به فروش می شود؟

بسیاری از افراد در حوزه بازاریابی بر این باور هستند که ترافیک منجر به فروش می شود و ما هم بر همین عقیده هستیم اما نرخ فروش به عوامل زیادی بستگی دارد که اگر شما قیف فروش خودتان را به درستی طراحی کرده باشید می توانید نرخ بهتری را بدست بیاورید.

 چطور ترافیک وب سایت را افزایش دهم؟

بهترین و کم هزینه ترین شیوه تولید محتوا مناسب به همراه سئو است. اگر  محتواهایی خوب و کاربردی تولید کنید می توانید تعداد مخاطبان خود را افزایش دهید . اما در کنار آن باید به crm و اجرا کمپین های تبلیغاتی توجه کنید .برای برند سازی از تبلیغات انبوه استفاده کنید اما قبل از آن حتما تولید محتوا را انجام دهید تا اثر بیشتری داشته باشد.

آیا تبلیغات گوگل ادز بر روی سئو تاثیر دارد؟

گوگل اعلام کرده است که تبلیغات اثری روی سئو  و جایگاه شما در صفحه اول گوگل ندارد اما این فقط یک بیانیه غیر شفاف است در حقیقت شما با اجرا کمپین تبلیغاتی تعداد مخاطبان خود را افزایش می دهید و این بر روی الگوریتم های گوگل تاثیر می گذارد. هر چند این تاثیر بسیار بزرگ نیست اما موثر است.

کدام نوع ترافیک سایت مهم تر است؟

ترافیک از طریق موتور های جستجو از همه مهم تر است چرا که پایدار تر و موثر تر است. در گام دوم ترافیک مستقیم نقش دارد که به مشتریان وفادار اشاره می کند. و ترافیک نهایی هم از طریق ارجاع است .