چک لیست سئو : مهمترین گام‌های لازم برای ارتقا رتبه سایت در گوگل

چک لیست سئو
چک لیست سئو

بیشتر کسب و کارها برای ارتقاء سئو سایت خود نمی دانند از کجا شروع کنند و چطور این کار را به درستی انجام دهند. دلیل این ترس عدم آگاهی و دانش است و با مرور این مقاله می توانید در پایان رتبه سئو سایت خود را بالا ببرید.

برای شروع باید مولفه های مهم که به ما کمک می کند رتبه سایت در گوگل افزایش پیدا کند را لیست کنیم. برای این کار نیاز به یک چک لیست سئو داریم. در ادامه به موارد اصلی و اساسی برای ارتقا< سئو می پردازیم.

قابلیت خزیدن (Crawlability): امکان دیده شدن صفحات توسط گوگل

وقتی یک صفحه جدید یا یک مقاله منتشر یا بروزرسانی می شود باید این  موضوع توسط گوگل شناسایی شود. خوب همانطور که در مقالات سئو به ان اشاره کردیم خزنده گوگل که یک ربات شبیه سازی شده است و مانند یک کاربر وارد وب سایت می شود و در آن چرخ می زند و تمام اطلاعات و لینک ها را ثبت می کند. ربات با خزیدن در سایت تمام اطلاعات را به سرور های گوگل می فرستند و گزارش کاملی از وب سایت شما را ارائه می کند.

گوگل بر اساس رفتار ربات امتیاز هایی را ثبت می کند و بر اساس این رفتار محتوا شما را ارزیابی و در اختیاز کاربران دیگر قرار می دهد. به همین دلیل باید اطمینان حاصل کنید که صفحات شما قابل خزیدن و دیده شدن توسط ربات گوگل است و مهم هست که معماری و دیزان سایت شما باید پیمایش را برای ربات در تمام صفحات مهیا کند. تسهیل چنین کاری با لینک سازی داخلی راحت تر می شود هر چند هر چه میزان دانش خود را افزایش دهید می توانید این کار را بهتر و بهتر انجام دهید. لینک داخلی ,لینکی هست که از سایر مقالات وب سایت خود به یک مقاله دیگر ارجاع می دهید.

شاید براتون سوال باشه که آیا ابزاری وجود دارد که به ما کمک کنه که بفهمیم سایتمان خزش شده است ؟ و یا کدام صفحات ما خزش شده است؟

بله شما می می توانید از ابزاری نظیر سایت ScreamingFrog به راحتی مقالات و صفحاتی که در گوگل خزش شده است را پیدا کنید. همچنین می توانید با نوشتن عبارت site:yourdomain.com در موتور جستجو گوگل صفحات خزش شده را پیدا کنید به یاد داشته باشید به جای عنوان :yourdomain.com نام وب سایت خود را بنویسید.

عکس

اما اگر به دنبال یک ابزار دقیق تر هستید بهتر است به گوگل سرچ کنسول مراجعه کنید در بخش Index Coverage  می توانید  به بررسی دقیق تر از صفحات ایندکس شده توسط گوگل دسترسی داشته باشید.

به کمک کنسول گوگل می توانید تعداد صفحات ایندکش شده توسط گوگل را به همراه لینک های ورودی به سایت و عملکرد کلید واژه های مختلف را بررسی و ارزیابی کنید و برای رشد و ارتقاء سئو سایت برنامه ریزی بهتری انجام دهید

عکس

مشکلی که خیلی از افراد با ان روبرو هستند این است که وقتی به کنسول نگاه می کنن متوجه می شوند که گوگل مقالات آنها را ایندکس نکرده است. اگر شما هم جزء این افراد هستید بهتر است زود عصبانی نشوید دلایل مختلفی وجود دارد که این اتفاق می افتد مثل

سایت شما جدید و تازه تاسیس است و هنوز توسط ربات گوگل دیده نشده است.

تعداد لینک دهی داخلی به سایت شما کمتر از انتظار است.

مقالات لینک دهی درستی نشده اند و ربات گوگل توانایی شناسایی و پیدا کردن محتوا را ندارد به همین دلیل هیچکدام از محتوا شما ایندکس نمی شود.

تنظیمات اشتباه در وب سایت باعث شده است که محتوا شما با تگ NO-INDEX  ست شده باشد و ربات موتور های جستجو اجازه ایندکس را ندارند.

تنظیمات فایل ربات ROBOT.TXT  که یک فایل متنی است که توسط گوگل اماده و ارائه می شود ناقص است و اجازه دستسی به برخی از بخش های وب سایت شما را ندارد.

سازگاری با موبایل

امروزه در سراسر دنیا استفاده از گوشی های هوشمند راج دارد و عملا بیش از 65 درصد از کاربران وب سایت شما از طریق جستجو در مرورگر گوگل موبایل با شما آشنا می شوند. بعد از 2019 گوگل ایندکس کردن وب سایت را بر اساس دیوایس موبایل هم مورد بررسی قرار می دهد. یعی ربات گوگل هم نسخه دسکتاپ و هم نسخه موبایل را جداگانه مورد بررسی قرار می دهد. اگر در وب سایت پیج اسپید گوگل آزمایش کنید رنک و رتبه شما از لحاظ سرعت هم بر اساس دیوایس نمایش داده می شود.

برای بررسی اینکه ایا وب سایت شما نسخه موبایل مناسب دارد باید از ابزار های مختلفی استفاده کنید هر یک از این ابزار ها امکانات و شاخص های مختلفی دارند که دو وب سایت زیر می تواند به شما کمک کند

Pagespeed.com

 Mobile Friendly Testing Tool

موبایل فرندلی بودن یا سازگاری با موبایل امروزه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است به همین دلیل گوگل بر اساس ویژگی موبایل فرندلی و سرعت آن به شما رتبه بهتر ارائه می دهد بعضی از عوامل زیر به شما کمک می کند وب سایت بهتری داشته باشید و سئو بهتری داشته باشید.

  • واکنش گرا بودن صفحه نمایش در دستگاه های مختلف
  • منو و دسترسی آسان در موبایل
  • استفاده از تصاویر کم حجم و webp
  • انتخاب فونت مناسب همراه با سایز مناسب

وقتی با یک شرکت طراح سایت تماس می گیرید یکی از مهمترین مواردی که به شما پیشنهاد می دهند واکنشگرا بودن وب سایت است. یادتون نره که طراحی سایت با وردپرس به شما کمک می کند که چالش موبایل فرندلی بودن را به طور آشکاری حل کنید. چرا که توسعه دهندگان قالب و پلاگین های وردپرس این موارد را در طراحی در نظر گرفته اندو  کار شما راحت شده است.

اما مهمترین عامل در سئو موبایل سرعت بارگذاری وب سایت است. چرا که بسیاری از کاربرانی که از دستگاه موبایل استفاده می کنند سرعت کمتری دارند و سرعت بارگذاری برای آنها بسیار با اهمیت تر است. در نتیجه کاربری که از طریق جستجو به وب سایت شما مراجعه می کند و دستگاه وی موبایل است تمایل دارد سایت در کمتر از 3 ثانیه یا حداکثر 6 ثانیه برای وی لود شود. گزارش ها نشان می دهد که اگر وب سایت در 3 ثانیه لود نشود 60 درصد مشتریان خود را از دست می دهید.

سرعت سایت

خوب بریم سراغ یکی از مهمترین فاکتور ها در رنکینگ سایت در گوگل که همه صاحبان کسب و کارها با ان مشکل دارند.

همه ما تجربه بدی از سایت های که کند لود می شوند داشتیم. کاری که از ما در ان لحضه بر می اومد این است که سایت را می بستیم. وقتی کاربر یا مشتری فرصت کافی نداشته باشد که با وب سایت تعامل داشته باشد واکنش بدتری دارند. فاکتوری که امروزه از طرف گوگل به عنوان پاشنه آشیل کسب و کارها عنوان شده همین سرعت سایت هست.

در سئو سایت مقوله سرعت سایت بسیار حیاتی است. اگر در تولید محتوا و استفاده از کمات کلیدی و لینک سازی عالی کار کرده باشید اما به سرعت توجه نکرده باشید عملا تمام زحمات شما به هدر می رود و رتبه یک گوگل را از دست خواهید داد.

ابزار های تست سرعت وب سایت

برای بررسی سرعت وب سایت ابزار های زیادی در بازار وجود دارد که شما می توانید از آن استفاده کنید و تنها کافی است ادرس سایت خود را در داخل مرورگر های این وب سایت ها درج کنید.

GTmetrix

Pingdom

Google Page Speed Insights

در سایت پیج  اسپید پیشنهاداتی ارائه می شود که بر اساس طبقه بندی هایی که دارد می توانید بفهمید کدام یک از بخش های وب سایت را باید تغییر دهید. به یاد داشته باشید حتما از لحاظ فنی وب سایت را چک کنید تا دچار خطا در لود نشوید به زبان ساده فقط عدد نمایش داده شده در سایت معیار نیست.

ترفند های افزایش سرعت سایت

وقتی صحبت از بهبود سرعت سایت به میان میاد افراد فکر می کنند یک موضوع سطحی و غیر فنی است در حالی که این موضوع نیاز به دناش فنی و عمیقی دارد. به همین دلیل بدون داشتن ابزار مناسب و متناسب امکان بهبود سرعت وبسایت امری سخت و دشوار است. امروزه بیشتر وب سایت ها از wp rocket  به همراه یک پلاگین مدیریت استفاده می کنند که تا حدودی قابل قبول است  اما اگر بعد از استفاده از این ابزار ها نتوانستید وب سایت را بهبود دهید از سرویس افزایش سرعت سایت ماهان استفادده کنید.

چند عامل مهم در افزایش سرعت سایت به شرح زیر است.

انتخاب هاست مناسب: اگر از یک هاست سریع که کانفینگ مناسبی دارد استفاده کنید و به همراه آن از لایت اسپید استفاده کنید می توانید اثر بسیار خوبی دریافت کنید. به دنبال سرویس دهنده هایی نباشید که با عنوان هاست ارزان قیمت به دنبال جیب بری شما هستند چون زمان و پول شما ارزش دارد و با تکیه کردن به این سرویس دهنده ها ان را به هدر خواهید داد. هاست های اشتراکی بسیار پردردسر هستند به همین دلیل اصلا مناسب یک کسبو کار نیستند.

اگر مشترکان زیادی ندارید به سراغ سرور مجازی نروید اما اگر تعداد مخاطبانتان زیاد است یا قصد تبلیغات انبود دارید و یا از اسکریپت استفاده می کنید بهتر است بر اساس نیازتان یک سرور مجازی تهیه کنید در غیر اینصورت هاست می تواند مناسب شما باشد. در این زمینه از کارشناسان ماهان مشاوره بگیرید.

استفاده از شبکه توزیع محتوا cdn : خوب شبکه توزیع محتوا یعنی سرور هایی که در سراسر جهان آماده هستند یک نسخه به روز از وب سایت شما را در کمترین زمان در دسترس مخاطبان شما در هر نقطه از جهان قرار دهند بدون آنکه هزینه اضافه بپردازید.

اینکه اثر این ابزار چقدر بر سرعت سایت شما موثر است اصلا بحثی نیست . صرفا انتخاب کدام شبکه توزیع محتوا مهم است. اگر اکثر مخاطبان شما در داخل ایران هستند بهتر است از cdn های داخلی نظیر ایران سرور و ابر اروان استفاده کنید. اما اگر به دنبال صادرات به بازار بین المللی هستید دو گزینه کلودفلیر و آمازون گزینه های پیشنهادی ما هستند.

کاهش حجم تصاویر: عکس ها به طور معمول تاثیر بسزایی در سرعت سایت دارند چرا که به دلیل حجم بالا و نوع فایل و ابعاد می توانند سرعت سایت را افزایش یا کاهش بدهند.

فراموش نکنید سئو تصاویر و alt زدن تصویر می تواند بسیار بر روی سئو سایت تاثیر گذار باشد. برای بهینه سازی سایت بهتر است از افزونه مناسب با وب سایت خود استفاده کنید.

این ابزار کار شما را راحتر می کند و نیاز نیست همیشه نگران ویرایش عکس ها باشید. خودکار همه کارها انجام می شود. همچنین از مبدل عکس به فرمت webp استفاده نمایید .

همیشه استفاده از ویزگی لیزی لود میتواند به سرعت سایت و سئو سایت کمک شایانی کند. این ویژگی با تاخیر در بارگذاری عکس ها می تواند نرخ و امتیاز سرعت را بالا ببرد.

بهینه سازی تصاویر در سئو

همیشه خواندن یک محتوا که دارای تصاویر و نمودار یا حتی بهتر ویدیو هست دلچسب تر است. به همین دلیل وقتی محتوایی تولید می شود سعی کنید عکس برای ان تهیه کنید تا مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید. چرا که محتوا گرافیکی می تواند فهم موضوع را برای مشتری راحت تر کند و یا اگر موضوع اموزشی باشد می تواند دغدغه مشتری را که دانش فنی کمتری دارد را برطرف کند.

تصاویر اگر هماه با توضیح و alt  باشند می تواند در جستجو گوگل نمایش داده شوند و این باعث افزایش تافیک سایت و بهبود سئو می شود.

انتخاب فرمت مناسب:  فرمت های مختلفی در دنیای گرافیکی وجود دارد اما پر مخاطب ترین انها jepg &png  است . عکس هایی با فرمت jepg حجم کمتر و وضوح کمتری دارند  ماا طرح های png  حجم و وضوع بالا دارند و برای طراحی مناسب هستند.

برای ترسیم آیکون ها و لوگو ها می توانید از svg  استفاده کنید که مناسب خطوط برداری است.

از فرمت gif  برای نمایش بنر های متحرک استفاده کنید در غیر اینصورت بنر های html مناسب تر هستند.

اصولا برای طراحی سایت و سرعت بیشتر به سراغ jpg بروید و اگر نیاز به کار گرافیکی بالا دارید به سراغ png  بروید. اما اگر هر دو مورد را می خواهید به سراغ webp بروید.

حجم تصاویر و ابعاد عکس سایت: انتخاب ابعاد بستگی به نوع قالب شما دارد و نمی شود برای همه از یک نسخه واحد استفاده کرد. به دلیل طراحی و چیدمان بهترین کار استفاده از سورس خود قالب است. و سعی کنید از این موضوع پیروی کنید اما نرخ تبدیل 2:3 , 1:1 , 3:4  پرکاربردترین ابعاد موجود در بازار است.هر چه ابعاد کوچک تر باشد حجم عکس کاهش می یابد. پلاگین هایی که در بالا اشاره کردم در این موضوع به شما کمک می کند.

یکی از مولفه ها در تعیین سرعت سایت که بر سئو سایت هم تاثیر گذار است همین ابعاد و حجم تصاویر است پس فراموش نکنید

ساختار اطلاعاتی سایت و لینک های داخلی در سئو

وقتی وارد یک صفحه از یک وب سایت می شوید و مطالب آن را مطالعه می کنید متوجه لینک هایی می شوید که به مقالات دیگری اشاره می کنند. و به زبان عمومی لینک دهی شده اند. لینک های داخلی و ساختار آن نقش بسیار موثری بر روی سئو دارد.

 در هر بخشی که مشتری نیاز به اطلاعات بیشتر و یا دسترسی سریعتر به یک محتوا یا محصول دارد این لینکدهی ها و ساختار اطلاعاتی وب سایت است که به کمک شما می آید. پس وقتی یک صفحه جدید تولید می کنید یا یک مقاله منتشر میکنید باید از یک سری اصول پیروی کنید این نکات به شرح زیر طبقه بندی می شود

ساختار وبسایت خود را مشخص کنید: اصولا  هر  سایتی برای پاسخ به یک یا چند نیاز طراحی شده است بنابراین برای اینکه مشتری به درستی به پاسخ نیاز های خود برسد باید چهارچوب سایت و محتوا را بر اساس یک کانال یا هرم تصور کنید و بر اساس آن ساختار منوها و محتوا ها را ارائه دهید.

لینک های داخلی با معنا ایجاد کنید: اشتباه نکنید قرار نیست در محتوا خودتان تا می توانید لینک سازی کنید بلکه باید لینک هایی را قرار دهید که با لایف سایکل یا چرخه نیاز مشتری هماهنگ باشد. نه شور شور نه بی نمک. یک ارتباط منظم از مقالات به یکدیگر به افزایش رتبه سئو و درک گوگل از آن محتوا کمک بهتری می کند.

توجه به متن لینک یا ا اَنکِر تِکست (Anchor Text) : در آموزش افزونه رنک مث به این موضوع بیشتر پرداخته ایم اما به طور خلاصه اگر می خواهید در نتایج جستجو های گوگل لینک های شما به نمایش در بیاید بهتر است متنی که می خواهید به مقاله لینک داده شود را بر اساس تکنیک های سئو پیاده سازی کنید تا نرخ کلیک را افزایش دهد.

تناسب در تعداد لینک دهی در صفحه: اگر نوع نوشته شما سنگ بنا یا کرون استون است عملا محدودیتی در لینک دهی ندارید اما اگر این نوشته یکمقاله عادی است بهتر است بین لینک دهی ها در منو و مقاله و فوتر یک تناسب باشد. انتخاب این تناسب به تعداد کارکتر های مقاله و پاراگراف های آن است اما سعی کنید لینک دهی داخلی بین 10 تا 20 عدد بیشتر نباشد.

تحقیق کلمات کلیدی

همیشه تحقیق کاری اصولی و زیر بنایی در هر رشته ایست. اگر گام های سریع و شتابزده داشته باشید در نهایت از نتیجه خوشحال و راضی نخواهید بود. اولین قدم در سئو سایت انتخاب کلمات کلیدی است و این کار تنها و تنها از طریق تحقیق انجام می شود؟

سوالی که هر کسب و کار و وب مستری از خود می پرسد این است که مخاطبان من به دنبال چه کلماتی هستند؟ چه چیزی جستجو می کنند . باید کلید واژه هایی را انتخاب کنید و متناسب با آن محتوا تولید کنید که مشتری پسند باشد. بله کار آسانی نیست اما با کمی ممارست امکان پذیر است. در واقع کلمه ای که مخاطبان شما به دنبال ان می گردند نیاز های اصلی انها است و اگر سرویس و خدمات شما می تواند به آن پاسخ دهد باید خودتان را آماده کنید برای آن کلمه جانفشانی کنید.

پس وقتی بحث کلید واژه یا کلمه کلیی به میان میاد و یک متخصص از این عبارت ها استفاده می کند منظورش این است که مخاطبان در اینترنت به دنبال چه اطلاعاتی هستند و چه چیزی را در موتورهای جستجو رهگیری می کنند. گوگل و باقی برادران و خواهرنش بر اساس یک سری الگوریتم گزینه هایی را در اختیاز مشتری قرار می دهند و هر وب سایتی که سئو بهتری داشته باشد رتبه اول گوگل یا هر موتور دیگری را بدست می اورد. پس باید بدانید بازار دنبال چیست.

عنصر اصلی در تحقیق کلمات کلیدی اگاهی نسبت به حوزه کاری خودتان است. و در ادامه اینکه چگونه می توانید این کلمات را گسترش دهید. مثلا وقتی کلمه موبایل را جستجو می کنید در پایین صفحه در گوگل پیشنهادات متعددی ارائه می شود که نشان می دهد بازار به دنبال چیست.

اما عنصر دوم استفاده از ابزار های سئو و بخصوص ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است که باید یاد بگیرید از این ابزار ها استفاده کنید. تا بتوانید سهم بیشتری از مخاطبان را جذب کنید.

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی در سئو

ابزارهای سئو کار را برای ما امروزه راحت تر کرده اند و می توانید تنها با چند کلیک و کمی تلاش کلمات کلیدی و بنیادی را پیدا کنید که می تواند شما را به عرش برساند. این ابزارهای پایگاه داده های عالی دارند که می تواند به سرعت بهترین تحلیل را در اختیار شما قرار دهد.

ابزار های پولی خیلی بهتر از ابزارهای رایگان بازار است عملا هر چقدر هزینه کنید نتایج بهتری دریافت می کنید. چند وب سایت مهم که ابزارهای بروزی در زمینه سئو سایت ارائه می کنند به شرح زیر هستند.

گوگل ترندز

Answerthepublic

Keyword Surfer:

گوگل سرچ کنسول

ابزارهای غیر رایگان برای سئو سایت

SEMrush ,Ahref ,KWfinder moz ,

عوامل موثر بر انتخاب کلمات کلیدی

تعداد جستجو (Keyword Volume):  اولین و مهمترین عامل برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب تعداد جستجو ها است. هر چه یک کلمه کلیدی تعداد بیشتری جستجو شود شانس شما برای دیده شدن بیشتر خواهد بود و اگر در رقابت برنده شوید درآمد شما افزایش خواهد یافت. نکته مهم آن است که کلمات کلیدی پر جستجو در سئو سایت بسیار مناسب است.

دشواری کلیدواژه (Keyword Difficulty): وقتی یک کلمه رتبه دشاری بالای 50 دارد عملا کار برای دریافت رتبه اول گوگل ان سخت تر می شود ر نتیجه سعی کنید کلمات چند سیلابی را ابتدا مورد توجه قرار دهید و سپس به سراغ کلمات دو سیلابی بروید.

نیت کاربر از جستجو (User Intent): اینجاست که انتخاب کلمه کلیدی برای شما اهمیت فراوانی دارد چرا که اگر شما تولید کننده مبل هستید نیاز نیست در مورد تجهیزات پزشکی مطلب بنویسید . چرا که هزینه سئو سایت شما بر اساس کلمات کلیدی سنجیده می شود و می تواند سرمایه شما را به هدر بدهد. به همین دلیل تحقیق کلمات کلیدی بسیار با اهمیت تر می شود.

بک لینک (Backlink): نمایش اعتبار سایت به گوگل

اگر آدرس وب سایت شما در یک سایت دیگر نمایش داده شود امتیاز بسیار خوبی است و این به مخاطبان آن وب سایت اعلام می کند که کسب و کار شما معتبر است. به باور بسیاری از توسعه دهندگان بک لینک یا ارجاع از  یک سایت ثالث نقش بسزایی در سئو سایت و افزایش اعتبار دامنه و کسب و کار شما دارد. همچنین استفاده از بک لینک هایی که از سایت ها معتبر گرفته می شود می تواند رتبه گوگل شما را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

هر چه تعداد بک لینک از سایت های معتبر با امتیاز اسپم کمتر به شما ارجاع داده شود موقعیت شما در صفحه نتایج گوگل بهتر و بالاتر می رود. اینکه بک لینک چقدر بر سئو سایت مهم است حرفی نیست اما نوع استفاده و زمان ان بسیار با اهمیت است.

به یاد داشته باشید رقبا شما سعی می کنند با استفاده از بک لینک سیاه رتبه شما را نزد موتور های جستجو تخریب کنند پس همیشه به بک لینک ها توجه کنید.

لینک پروفایل  در سایت های معتبر می تواند تاثیر بسزایی در سئو داشته باشد مانند سایت های لینکدین و… به همین دلیل از کارمندان خود بخواهید که در پروفایل خود نام شرکت و آدرس وب سایت را درج کنند.

خرید انبوه بک لینک می تواند به کسب و کار شما و لینک سازی در سئو سایت آسیب جدی وارد کند به همین دلیل سراغ استفاده مداوم از این روش نباشید و روش کلاه سیاه را در پیش نگیرید. چرا که احتمال جریمه شدن از سوی گوگل و سایر موتور های جستجو افزایش می یابد.

در صورتی که محتواهای ارزشمندی تولید می کنید ان را در صفحات اجتماعی خود منتشر کنید و از انتشار آن توسط سایر کاربران حمایت کنید.

انواع لینک:

لینک ها بر اساس اهداف می توانند طبقه بندی و دسته بندی مخصوص به خود را داشته باشند. که در ادامه به پرکاربرد ترین آنها اشاره می کنم.

لینک‌های داخلی (Internal Links)

ارجاع صفحات داخلی یک سایت از طریق محتواها در همان سایت را لینک سازی داخلی می گویند.

 لینک‌های خارجی (External Link)

در مقابل لینک سازی داخلی دریافت یا ارجاع لینک از یک منبع خارجی را لینک سازی خارجی می گویند.

لینک نوفالو (Nofollow link)

لینک نوفالو در واقع لینکی است که دارای خصیصه rel=”nofollow” در کد html خود است. این یک خصیصه معرفی شده توسط گوگل در سال ۲۰۰۵ می‌باشد و هدف آن اطلاع به ربات گوگل برای عدم دنبال کردن لینک در صفحه بود. همانطور که پیش از این گفتیم ربات خزنده گوگل لینک‌های موجود در صفحات را دنبال می‌کند. این خصیصه در واقع یک راهنما برای ربات گوگل برای دنبال نکردن لینک‌های نامربوط و غیر قابل تایید در صفحه است.

لینک فالو (Follow Link)

از نظر فنی چیزی به اسم لینک فالو وجود ندارد زیرا خصیصه‌ای تحت عنوان “dofollow” وجود ندارد. این عبارت صرفا برای تمیز دادن لینک‌های معمولی از لینک‌های نوفالو ابداع شد.

لینک UGC

UGC مخفف User Generated Content به معنی محتوای تولید شده توسط کاربر است. استفاده از خصیصه “rel=”ugc در کد html یک لینک به ربات گوگل اطلاع می‌دهد که این لینک توسط کاربر سایت در سایت قرار داده شده‌است. از مواردی که میتوان از این خصیصه استفاده کرد قسمت کامنت سایت و لینک‌های موجود در تالارهای گفتگو هستند.

لینک اسپانسر

در برخی از قالب ها از خصیصه “rel=”sponsored برای لینک‌هایی که با هدف تبلیغات و اسپانسرینگ داخل سایت قرار داده شده اند استفاده می‌شود.

استفاده از گواهینامه اس اس ال (SSL): HTTPS

امروزه لایه های امنیتی در حال افزایش است تا از سرقت اطلاعات جلوگیری شود. اصولا وقتی اطلاعات بین مشتری و سرور در حال تبادل است احتمال دارد یک هکر منتظر باشد به همین دلیل استفاده از گواهی اس اس ال می تواند این مسیر را مسدود کند و امنیت وب سایت و مشتری را به طور قابل توجهی افزایش دهد. گوگل از سال 2014  به وب سایت هایی که نصب گواهی ssl را جدی گرفته اند حمایت کرده است و به آنها رتبه بهتری نسبت به رقبایشان داده است. پس وقتی وب سایت راه اندازی می شود گواهی امنیتی ssl را فراموش نکنید.

استفاده از نقشه سایت یا سایت مپ

هیچ چیزی بهتر از یک نقشه به گوگل کمک نمی کند که وب سایت شما را بهتر بشناسد. خیلی از صاحبان کسب  وکارها این موضوع را نادیده می گیرند و به همین دلیل بعد از ثبت محتوا و گذشت زمان ناراضی می شوند. چرا گوگل مرا ایندکس نمی کند؟ به همین دلیل سایت مپ که یک فایل متنی با فرمت xml است می تواند تمام اطلاعاتی که گوگل و ربات گول نیاز دارد را در اختیارش قرار می دهد.

برای اینکه مطمئن شوید سایت مپ دارید ادرس زیر را وارد کنید و اگر اطلاعات نمایش داده شد یعنی وب سایت شما یکی از مهمترین عوامل چک لیست سئو را دارد.

https://www.yourdomain.com/sitemap_index.xml

هر چقدر تنظیمات سایت مپ صحیح و دقیق باشد سرعت ایندکس بالاتر خواهد بود. بهتر است از افزونه های سئو رنک مث و یوست استفاده کنید.

بهینه سازی محتوای سایت در سئو

امروزه هر جا می رویم با جمله محتوا پادشاه است مواجه می شویم اما این اصطلاح امروزه کمی تغییر کرده است محتوا با کیفیت پادشاه است. خیلی از کسب و کارها با کپی و یا عدم نگارش دقیق محتوا تلاش می کنند تا صرفا محتوایی تولید کنند و این بار را از دوش خود بردارند. اما آنها با این کار مشتری را از خود دور می کنند چون مشتری به دنبال کار بهتر است.

گوگل همیشه تلاش کرده به محتواهای با کیفیت امتیاز بیشتری دهد و کسب رتبه اول گوگل از طریق تولید محتوا با کیفیت آسان تر شده است. باید به زبان مشتری با او حرف بزنید و از نوشتن پاراگراف های طولانی پرهیز کنید. پاراگراف ها را با تصویر مسلح کنید و به سایر نکات سئو توجه کنید. مهمترین عامل در چک لیست سئو همین بهینه سازی محتوا است. این یک کار مداوم است

یعنی بعد از تولید محتوا سعی کنید عنوان و توضیحات متا و حتی خود مقاله را بروزرسانی کنید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

بهینه سازی عنوان و توضیحات متا در صفحات سایت

عنوان صفحه (Title): عنوان صفحه یکی از مهمترین نکات در سئو سایت است و انتخاب درست آن تاثیر مهمی در میزان کلیک دارد. عنوان صفحه باید حاوی کلیدواژه هدف باشد و طول آن از ۷۰ کاراکتر بیشتر نباشد.

توضیحات متا (Meta Description): توضیحات متا یا متادیسکریپشن در واقع خلاصه‌ای از محتویات هر صفحه است و اطلاعات بیشتری در مورد صفحه در اختیار کاربر و موتورهای جستجو قرار می‌دهد. طول توضیحات متا نهایتا ۱۵۵ کاراکتر می‌تواند باشد.

بهینه سازی URL: آدرس صفحه بایستی کوتاه و خلاصه باشد. در انتخاب آدرس می‌توانید از متن فارسی یا انگلیسی استفاده کنید. بعنوان مثال آدرس مقاله کنونی به شرح زیر است:

https://www. mahancompany.com/blog/سئو-چیست/

بهینه سازی هدینگ‌ها و ساب هدینگ‌ها: هدینگ‌ها در واقع h1,h2,h3,h4,h5 هایی هستند که برای بخش بندی متن از آن‌ها استفاده می‌کنید. قراردادن کلمه کلیدی در هدینگ‌ها تاثیر مثبت در بهینه سازی صفحه برای کلمه کلیدی هدف دارد.

طول محتوا: طول محتوا یا تعداد کلمات متن به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی مقالات شناخته می‌شود. طبق مطالعه انجام شده توسط ماهان پست‌های با حداقل ۲۰۰۰ کلمه رتبه بهتری در نتایج گوگل کسب کرده‌اند. البته تنها تعداد کلمه متن باعث برتری مقالات طولانی‌تر نشده است، و آنچه باعث این برتری شده است پوشش کامل‌تر و جامع‌تر موضوع مورد بحث بوده است. پس با تعداد کلمات بازی نکنید، محتوای با کیفیت‌‌تری تولید کنید.

پرسش‌های متداول درباره سئو

سئو چیست؟

سئو  یا همان بهینه سازی موتورهای جستجو فرآیند و اقداماتی است که جایگاه سایت و محتواها را برای یک یا چند کلمه کلیدی در موتور جستجو ارتقاء می دهد و ترافیک بیشتری ایجاد می کند.

تفاوت سئو و تبلیغات در گوگل چیست؟

در تبلیغات گوگل شما به ازای نمایش یا کلیک بر روی یک کلمه کلیدی هزینه می پردازید و در ابتدا یا انتها صفحه گوگل نمایش داده می شود نرخ کلیک در این روش کمتر از جستجو ارگانیک است. برای تبلیغات و رسیدن به هدف نیاز به بودجه زیادی هستید. در حالی که با سئو سایت می توانید در طول یک سال هزینه بسیار کمتری بپردازید اما نتایج پایدارتر و بهتری دریافت کنید.

رسیدن به رتبه یک گوگل چقدر زمان می برد؟

پاسخ به این سوال کمی دشوار است چرا که به عواملی همچون نوع کلمه کلیدی و رقابت و تعداد سیلاب های آن دارد. اما به طور کلی برای کلمات 3 یا 4 سیلابی حداقل 2 ماه طول خواهد کشید تا رتبه اول را کسب کنید.

قیمت خدمات سئو چگونه تعیین می شود؟

خدمات سئو بر اساس نوع پروژه می تواند هزینه های مختلفی داشته باشد اگر نیاز به رفع مشکلات فنی باشد این هزینه حداقل از 200 هزار تومان شروع می شود . اما اگر کل پروژه سئو بر عهده یک تیم باشد حداقل از 5 میلیون تومان شروع می شود. ما در ماهان سرویس سئو را بر اساس نیاز های شما تهیه کرده ایم.

چطور می توانیم سئو یاد بگیریم؟

فرآیند یادگیری سئو زمان بر است و نیاز به تجربه دارد. اما برای یادگیری حداقل 3 ماه نیاز است اما برای اینکه حرفه ای شوید حداقل یکسال زمان نیاز است.

آیا یادگیری سئو مشکل است؟

این موضوع بسته به سطح دانش فعلی شما و انگیزه شما دارد. اما هیچ کاری سخت نیست اگر تلاش کنید و علاقه داشته باشید.