بازاریابی خدمات حمل و نقل

بازاریابی خدمات حمل و نقل

اگر شما هم شرکت حمل و نقل دارید احتمالا با افزایش هزینه و تورم با مشکل فروش روبرو شده اید و به شدت به دنبال راه های جایگزین یا کمکی برای بهبود روند فروش خدمات خود هستید در این مقاله ما به روش های بازاریابی خدمات حمل و نقل می پردازیم و بصورت کاربردی و خودمانی این راه ها را توضیح میدهیم.

روش های بازاریابی خدمات حمل و نقل ما بیشتر برای شرکت های حمل و نقل بین المللی مناسب است اما به شدت به شرکت های داخلی نیز کمک می کند. پس تا اخر این مقاله را دنبال کنید.

سریعترین روش بازاریابی خدمات حمل و نقل چیست؟

بهترین روش برای کاهش هزینه های بازاریابی و دستیابی به مشتریان جدی تر و با کیفیت تر باید با صادرکنندگان ایرانی ارتباط برقرار کنید. در ادامه این مقاله درباره لیستی از صادرکنندگان صحبت می کنیم.

دوره آموزشی صادرات

تماس مستقیم با صادرکنندگان و واردکنندگان

بازاریابی مستقیم یکی از روش های سرراست برای دستیابی به مشتریان بالقوه هست. برخی از شرکت ها از تماس هایی که تنها به استعلام قیمت ختم می شوند شاکی هستند. از آن بدتر اینکه بسیاری از شرکت ها تماس روزانه مناسبی ندارند و به دلیل کاهش تماس ورودی نمی توانند فروش مناسبی داشته باشند. بهترین درمان برای چنین شرکت هایی ارتباط مستقیم با تجار است.

مشتریان اصلی شرکت های حمل و نقل بین المللی و حتی داخلی ، صادرکنندگان و واردکنندگان هستند. بنابراین اگر شما لیست صادرکنندگان ایرانی را تهیه کنید می دانید که انها روزانه یا بصورت پارت تایم نیاز به حمل محموله های خود به بندرها و گمرگ های ایران و سپس به مقصد کشور خارجی دارند.

پس اگر بتوانید لیست مشتریان خود را کوچکتر کنید و به افرادی که نیازمند واقعی خدمات شما هستند شرکت خود را معرفی کنید فروش بیشتری خواهید داشت. اگر استراتژی بازاریابی برای شرکت حمل و نقل خود داشته باشید به سرعت می توانید نظر انها را به خدمات شرکت خود جلب کنید و سفارش را از انها دریافت کنید.

بازاریابی خدمات حمل و نقل با صادرکنندگان ایرانی راحت تر است. چرا که آنها زبان شما را می فهمند پس نیازی به مترجم و تیم مذاکره کننده ندارید. همچنین می توانید حضوری به دفتر انها بروید یا انها را به دفتر خود دعوت کنید. هزینه تبدیل به شدت کم می شود و به صورت بلند مدت سفارش دریافت می کنید.

پس اولویت اولتان باشد که لیستی از صادرکنندگان ایرانی را تهیه کنید و با انها تماس بگیرید.

چطور اعتماد مشتریان را به خدمات جلب کنیم؟

اثرگذاری تبلیغات دهان به دهان به شدت بالا است. اگر سایت های تخصصی را برای اینکه شما را به عنوان شرکت مطرح معرفی کنند شانس موفقیت شما بسیار بالاست. در ادامه به یکی از بهترین روش ها اشاره می کنیم.

برندسازی به کمک پست مهمان

حتما شهرت بازاریابی ارجاعی به گوشتان خورده و به احتمال زیاد می دانید که تبلیغات دهان به دهان چقدر نرخ تبدیل بالایی دارد و کم هزینه تر از سایر روش های بازاریابی است. اگر کسی خدمات شما را به مشتریان بالقوه معرفی کند شانس دریافت سفارش شما بسیار بیشتر است. به همین دلیل بهترین کار این است که سایت ها و شرکت هایی که ارتباط مستقیمی با خدمات شما دارند تبلیغ خدمات حمل و نقل شما را انجام دهند. پست مهمان بسیار شبیه ریپورتاژ آگهی است اما در این نوع پست ها شما کمتر اثری از تبلیغات در محتوا می بینید و به همین دلیل اثر این نوع محتوا بسیار مناسب است.

بازاریابی پست مهمان

شرکت ها و سایت هایی که می توانند برای بازاریابی خدمات حمل و نقل بین المللی مناسب باشند شامل ،شرکت های مدیریت صادرات،شرکت های خدمات بازاریابی ،شرکت های واسطه صادراتی و سایت هایی که در حوزه صادرات فعالیت می کنند میشود که گزینه اول و بسیار مناسبی هستند.

برای بازاریابی خدمات حمل و نقل داخلی نیز بعلاوه گزینه های بالا شما می توانید از سایت هایی که در زمینه انتشار آگهی هستند استفاده کنید یا شرکت های تخصصی مثلا در سایت های ملکی می توانید خدمات حمل اسباب اثاثیه را تبلیغ کنید . یا در سایت های فروش میوه می توانید تبلیغ خدمات باربری تره بار و میوه را انجام دهید.

البته بسیاری از وب سایت شرکت ها سرویسی برای پست مهمان ندارند و به همین دلیل ارزش شرکت هایی که چنین خدماتی ارائه می کنند بسیار زیاد است.

بازاریابی در اتاق های بازرگانی

همانطور که می دانید اتاق های بازرگانی مجموعه ای غیرانتفاعی است که متشکل از واردکنندگان و صادرکنندگان است. بنابراین مخزن اصلی ارتباط با تجار یک کشور به شمار می آید. معرفی خدمات به اعضاء اتاق ها می تواند به سرعت به رشد نمودار فروش شرکت شما کمک کند. برای دریافت نتیجه باید بتوانید خدمات خود را در قالب یک کمپین ایمیل مارکتینگ و سپس هدف گیری مشتریان بالقوه با بازاریابی تلفنی پیاده کنید.

ارتباط با افراد فعال در اتاق های بازرگانی که به اطلاعات سایر اعضا دسترسی دارند یا خدمات را می توانند به سایر اعضا پیشنهاد دهند رکن اصلی موفقیت طرح بازاریابی شما خواهد بود. بنابراین بازاریابی در اتاق های بازرگانی را به هیچ عنوان از دستور کار خارج نکنید.

بیشتر بدانید: طرح بازاریابی آپولو مخصوص اتاق های بازرگانی

 تبلیغات در انتشارات تخصصی

در دنیا بسیاری از حوزه های تخصصی دارای مجلات اینترنتی و افلاین هستند. همچنین هفته نامه ها و روزنامه های تخصصی نیز گزینه مناسبی برای معرفی بازاریابی خدمات حمل و نقل است. مجلات و روزنامه های تخصصی در جهان میلیون ها و صد ها هزار مخاطب دارند که به ان حوزه علاقه دارند این مجلات را دنبال می کنند. بنابراین حضور تبلیغات در این نشریه ها به برندسازی و فروش شما کمک می کند.

به طور مثال شرکت مرسک برای بازاریابی خدمات حمل و نقل محصولات ماهی افریقای جنوبی از بروشور های آبی رنگ استفاده کرد . این تبلیغات در بروشور و مجلات دریایی و شیلات پخش شد که باعث رشد قابل توجه درخواست خدمات شرکت مرسک در افریقای جنوبی شد.

در زیر نمونه ای از تبلیغات چاپ شده توسط Maersk و CMA-CGM آمده است:

بازاریابی محیطی در شهرک های صنعتی

امروزه بسیاری از شرکت ها به دلیل مزایای بیشمار در شهرک های صنعتی تاسیس می شوند. و محصولات خود را در این شهرک ها تولید می کنند. مدیران و صاحبان این شرکت ها به صورت روزانه یا هفتگی به کارخانجات خود سر می زنند. این شرکت ها برای حمل و نقل تولیدات خود با شرکت های ترابری قرارداد می بندند و همکاری می کنند.

در بسیاری از ورودی های این شهرک ها بیلبوردهای تبلیغاتی حضور دارند که شرکت های حمل و نقل می توانند این ویترین های بزرگ را برای معرفی خدمات خود اجاره کنند.

در انتخاب این بیلبورد ها حتما به میزان شرکت های فعال و میزان ورود و خروج کامیون ها و سطح فعالیت و ارتباطات روسای شرکت و قراردادها توجه کنید تا هزینه اشتباهی پرداخت نکنید. چرا که هزینه اجاره بیلبورد ها در حال حاضر صد ها و ده ها میلیون تومان به صورت ماهانه است و می تواند هزینه سنگینی به دوش شرکت های حمل و نقل اضافه کند.

به همین دلیل قبل از استفاده از این روش از راهکارهای بالا استفاه کنید. یا قبل از پرداخت هزینه تحقیقات میدانی قوی انجام دهید.

بازاریابی انبوه

اجرای بازاریابی انبوه نرخ تبدیل پایینی دارد و برای شرکت هایی که اولین بار از این روش ها استفاده می کنند بیشتر مناسب برندسازی است تا فروش محصول. به همین دلیل تکنیک های انبوه را بیشتر برای برندسازی استفاده کنید. چرا که این روش ها در کنار نرخ پایین تبدیل هزینه بازاریابی بالایی دارند.

به طور مثال برای بازاریابی انبوه به وسیله تبلیغات تلویزیونی باید ثانیه ای ده ها میلیون تومان در بازار داخل هزینه کنید. که این هزینه در کشورهای خارجی ده ها برابر می شود. این هزینه ها نیز بجز هزینه تولید ویدیو تبلیغاتی است. بنابراین اگر به فکر برندسازی نیستید روش های بازاریابی مستقیم گزینه مناسبتری برای محصول شما است.

یا روش تبلیغ در گوگل نیز اگر به صورت کلمات کلیدی عمومی استفاده شود و بخش بندی بازار در ان لحاظ نشود بازاریابی شما شکل انبوه به خود می گیرد. این روش در بازاریابی خدمات حمل و نقل مناسب برندسازی است تا فروش. اما اگر کلمات کلیدی را تخصصی بر روی کمپین اجرا کنید میزان ورودی کاهش پیدا می کند اما هزینه هر کلیک افزایش چشمگیری خواهد داشت. برای موفقیت یک کمپین حداقل 5 هزار دلار کنار بگذارید.

روش های انبوه دیگری نیز وجود دارد که مجموعا مناسب خرده فروشی خدمات و محصول است و برای بازاریابی خدمات شرکت حمل و نقل بین المللی زیاد مناسب نیست. ضمنا کامنت مارکتینگ یک ابزار مکمل  است و زیاد نتیجه بخش نیست.