کامنت مارکتینگ

کامنت مارکتینگ
کامنت مارکتینگ

کامنت مارکتینگ (Comment Marketing)  یکی از روش های بازاریابی است که اگر به همراه یک استراتژی بازاریابی اجرا شود می تواند به عنوان یک ابزار بازاریابی مکمل نتایج خوبی برای کسب و کار ها به همراه داشته باشد در مطلب کامنت مارکتینگ صادراتی ما درباره نحوه استفاده از این ابزار و اشتباهات عمومی که باعث شکست پروژه ها می شود صحبت کردیم .در این مقاله ما به عوامل مهم و تاثیرگذار و نحوه اجرای کامنت مارکتینگ می پردازیم.

روش کامنت مارکتینگ 

کامنت مارکتینگ  (Comment Marketing) یکی از روش های با سابقه در بازاریابی است که هنوز هم قدرت خود را ااز دست نداده است. قبل از ظهور شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک و اینستاگرام شرکت ها از کامنت مارکتینگ برای ساخت بک لینک استفاده می کردند و سهم بازاریابی به نسبت کمتر بود. البته ماهیت بک لینک سازی نیز همان بازاریابی است اما هدف فرق می کرد.

هدف از بک لینک سازی افزایش دامین اتوریتی یا پیچ اتوریتی سایت بود تا در سایت های نظیر الکسا یا سایر سرویس ها رنک سایت را افزایش دهد . اما در حال حاضر سهم بازاریابی کامنتی کمی افزایش یافته است.

البته در حوزه بازاریابی دیجیتال اثرات و کاربرد کامنت مارکتینگ کاهش داشته است اما به هر حال هنوز سهمی در بازار یابی دارد که نمی توان ان را نادیده گرفت.

اهداف کامنت مارکتینگ

ساخت بک لینک

ایجاد نظرات مثبت برای کمک به تصمیم سازی مشتری

معرفی محصول در بستری های مختلف

ایجاد چالش نظرات به منظور برندسازی

فایده کامنت مارکتینگ چیست؟

همیشه انسان ها برای شروع هر کاری ابتدا ارزیابی می کنند ایا این کار فایده ای برای آنها و یا اهدافشان دارد یا خیر. کامنت مارکتینگ این پتانسیل را دارد که به کارت بیزینس شما در هر سایت یا وبلاگ تبدیل شود. اگر به صورت مناسبی کامنت گذاری کنید طبیعتا افراد نوشته کامنت شما را به خاطر خواهند سپرد به این دلیل که محتوای کامنت شما خاص بوده است.

حالا می تواند این خاص بودن از نظر هر فرد فرق کند. یکی ان را جسورانه تلقی می کند و یک شخص دیگر ان را اموزشی یا اشتراک گذاری اطلاعاتی می داند و از ان برای مقاصد خود استفاده می کند. در دوره های آموزشی تولید محتوا اینستاگرام می توانید با تکنیک های کامنت مارکتینگ بیشتر آشنا شوید.

کیفیت کامنت های شما باعث می شود سایت های دیگر با شما تبادل لینک کنند و عملا کامنت مارکتینگ شما باعث می شود شاهد افزایش بک لینک برای سایت خود باشید و اعتبار سایتتان را افزایش دهید. پس حس و اطلاعاتی که در کامنت ها به مخاطبانتان منتقل می کنید بسیار مهم است.

در کامنت مارکتینگ زمانی که شما مطالبی منتشر می کنید هدفتان این است که محصول جدیدی را به مخاطبان ان پیچ یا سایت معرفی کنید. پس اگر محتوای کامنت مارکتینگ شما مطابق با نوشته های سایت باشد نتایج بیشتری دریافت می کنید. چرا که نظرتان را در سایتی منتشر می کنید که مخاطبان ان دقیقا به دنبال محصولات مشابه هستند. و شما به آنها کمک می کنید شما را پیدا کنند.

کامنت مارکتینگ هوشمندانه و کاربردی

البته کامنت مارکتینگ با هدف معرفی محصول باید هوشمندانه باشد. اگر محتوا ها ساده و بدون عوامل جذاب ارائه شود شانس افزایش فروش را می توانید از دست بدهید یا بدتر از ان مدیر سایت ها را مجبور کنید که کامنت شما را مسدود کنند.

زمانی که کامنتی با محتوای خاص و کاربردی دارید بهتر است برای ان منبع ارائه کنید و از نام خودتان هم استفاده کنید البته همه اینها بهتر است در سایت ها به درخواستی محترمانه فرستاده شوند تا مدیران سایت ها تمایل داشته باشند کامنت شما را منتشر کنند.

مثلا کامنت می تواند با این عناصر استفاده شوند.

من مطمئن نبودن که باید از ویتامین ها استفاده کنم اما زمانی که این خبر را خواندم نظرم کاملا تغییر کرد . طبق نظر fda استفاده از ویتامین های مکمل 17 درصد در افزایش طول عمر تاثیر مستقیم دارد به همین دلیل استفاده از مکمل های ویتامینی در افزایش کیفیت زندگی موثر است به نظر من مکمل های شرکت ایکس بسیار خوب است

در اینجا شما به ارگانی مهم اشاره کردید که می تواند در جلب اعتماد مخاطب تاثیر گذر باشد. و زمان تصمیم گیری خریدار را کاهش دهد.

اما اگر بخواهید از لحن دوستانه استفاده کنید تا مدیران سایت های دیگر به شما اجازه بدهند کامنت خود را منتشر کنید می توانید از این عبارت استفاده کنید.

سلام، به نظرم اومد بهتره تجربه خودم درباره استفاده از مکمل ها را اینجا با مخاطبان شما به اشتراک بگذارم تا اونها هم بتوانند از گزینه های مناسب استفاده کنند . نمی‌دونم که آیا اجازه لینک گذاشتن در قسمت نظرات رو دارم یا نه، اما احساس کردم که لازمه به سایت X لینک بدم. ویراستار محترم، اگر که گذاشتن لینک مجاز نیست لطفاً لینک رو بنا به صلاحدید خودتون حذف کنید.

در مطلب بالا شما سطح همدلی و رضایت خاطر خود از اقدام مسئول سایت را نشان می دهید و تقریبا با استفاده از جمله اول به انها حسن نیت خود را نشان می دهید. البته قرار نیست همه قبول کنند بلکه شما شانس دریافت بک لینک و تایید کامنت خود را بالا می برید.

در کامنت مارکتینگ اگر می خواهید سایت ها و وبلاگ ها لینک شما را به عنوان یک دسترسی سریع در بخش لینکستانشان قرار دهند می توانید از چنین الگوهایی استفاده کنید البته این روش بیشتر مناسب وبلاگ ها هستند و برای سایت ها بهتر است از تولید محتوای الگویی یا از روش ریپورتاژ آگهی یا خبری استفاده کنید.

«ما هم دقیقاً از همین روش در سایتمان استفاده کرده‌ایم. لینک سایت رو در پروفایلم گذاشتم.» در این نمونه شما به خواننده نه تنها حسن نیت خود را نشان می دهید بلکه او را ترغیب می کنید مستقیما وارد پنل شود و مطالب سایت شما را بررسی کند . سپس از ان به عنوان راهنمایی برای مخاطبان خود استفاده کند. در برخی مواقع پیش می اید نویسندگان سایت ها لینک شما را در مقالات خود به عنوان نمونه کاربردی یا اطلاعات بیشتر به مخاطبان خودشان پیشنهاد کنند.


در کامنت مارکتینگ شما می توانید با ارائه کامنت های سودمند و با کیفیت و کاربردی به تدریج در بین مخاطبان سایت ها شناخته و معروف شوید. در چنین شرایطی شما به عنوان امضای کسب و کار خود در سایت های دیگر فعالیت می کنید و افراد با مشاهده عکس پروفایل یا نام شما در نظرات توجه بیشتری به محتوای کامنت شما می کنند. که این در نرخ تبدیل و افزایش شانس تعامل شما با مخاطبان به شدت اثرگذار است.

اگر کامنت های شما فوق العاده باشد بسیاری از افراد برای شناخت کسب و کار شما یا شخص شما ( اگر پرسونال برندیگ می کنید ) وارد پروفایل شما شوند و با مشاهده اطلاعات تماس مثل سایر شبکه های اجتماعی یا سایت های دیگرتان با شما ارتباط بگیرند. به همین دلیل باید یک استراتژی کامنت مارکتینگ داشته باشید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

چه نوع کامنتی برای کامنت مارکتینگ مناسب تر است؟

به نظرتان هر نوع کامنتی می تواند اثربخش باشد؟ آیا باید بروی تعداد کامنت ها تمرکز کرد و سایت ها و پیج ها را بمباران کنیم؟ جواب کاملا مشخص است خیر . نباید سایت ها و پیج ها  را بمباران کرد و هر کامنتی را منتشر کنیم. چرا که اساسا هدف کامنت مارکتینگ ارسال پیام های بی فایده به مخاطبان و اذیت و آزار مدیران سایت ها و پیج ها نیست. هدف از بازاریابی کامنتی این است که با انتشار کامنت های با کیفیت و مناسب ارتباط دوستانه ای با مخاطبان برقرار کنیم. برای اینکه بتوانید کامنت مناسب منتشر کنید باید موارد زیر را رعایت کنید:

کامنت مرتبط با موضوع مطلب شما باشد.

زمانی که مخاطبان وارد پیج یا صفحه ای از یک سایت می شوند به دنبال کامنت شما نیستند. اغلب آنها به دنبال دریافت اطلاعات هستند. بنابراین اگر محتوای کامنت شما متناسب با موضوع نباشد از ان به سرعت می گذرند و توجه ای به ان نمی کنند. از ارائه محتواهای شلوغ و تکراری بپرهیزید. حتی اگر کامنت شما محتوای خلاقانه و کاربردی و جذابی داشتی باشد اما با موضوع مرتبط نباشد یا توسط مدیران سایت منتشر نمی شود یا اینکه مخاطبان به ان توجه ای نمی کنند. اینجاست که اگر استراتژی کامنت گذاری داشته باشید می دانید باید چه کار کنید.

به سایر نویسندگان کامنت ها احترام بگذارید و درگیر نشوید.

انسان ها بر اساس غرایز خود از افراد بی ادب دوری می کنند. پس اگر محتوای کامنت شما محترمانه نباشد به ضد برند تبدیل می شود. منظورم این است اگر می خواهید با کامنت شخص دیگری مخالفت کنید هیچ ایرادی ندارد حتی می تواند مفید هم باشد اما اگر با لحن بی ادبانه پاسخ دهید به شدت به شما ضربه می زند. سعی کنید در مطالب محتواهای انتقادی یکی به نعل بزنید یکی به میخ . به طور مثال

من نظر / پست شما را خواندم به نظرم بسیار عالی بود و به نکات جالبی اشاره کرده بود اما درباره پارگراف دوم و نکته 3 که به ان اشاره کردید تجربه من نشان می دهد که اینطور نیست به این دلیل که …  اگر مایل باشید می توانید این محتوا را مطالعه کنید

نظر بالا هم تشویق است هم انتقاد . این گونه نظرات باعث می شود از مدیران سایت ها تایید کامنتتان را سریع بگیرید و لینک خود را منتشر کنید .شما به انها القا می کنید که در واقع نظر مخالف شما به سایت آنهاا ارزش بیشتری می دهد و چیزی به مطالب انها اضافه می کند که برای مخاطبانشان سودمند هست.

کامنت باید ارزش آفرین باشد

سودمندی کامنت و ارزش آفرینی آن برای سایت ها و مخاطبان بسیار مهم است. باید تلاش کنیم که دیدگاه های ما برای خواننده منحصربفرد باشد. بنابراین باید مطالبی را به نظرات اضافه کنیم که برای مخاطب ارزشمند یا کاربردی باشد.مثلا اگر سایت موزیک دارید زمانی که می خواهید کامنت مارکتینگ کنید می توانید در پست های سایر سایت ها از این تکنیک استفاده کنید.

ریتم این اهنگ خیلی خوب است و من از اهنگ های هم ریتم و شبیه این را در پلی لیستم قرار دادم که با انها می توانم تا صبح رانندگی کنم بدون اینکه خسته بشم . شما هم می توانید پلی لیست من را مشاهده کنید و اهنگ های مشابه این موزیک را گوش کنید.

در این نظر شما افرادی که از این اهنگ خوششان امده است را با یک هدیه غافلگیر می کنید. اغلب افراد دوست دارند اهنگ های مشابه را پیدا کنند و سریعا دکمه دانلود موزیک را کلیک کنند و انها را گوش کنند. بنابراین شما این کیک خوشکل را به راحتی در اختیار انها قرار می دهید. مخاطبان نظر شما دیگر دلیلی ندارند که به کامنت شما توجه نکنند و این باعث می شود ارتباط قوی با مخاطبان سایت های دیگر برقرار کنید.

نظرتان را خوشکل بنویسید.

منظور از خوشکل نوشتن همان خوش نگاشت است. اشتباهات املایی نداشته باشید چرا که اعتبار نظر را کاهش می دهد. ضمنا به قواعد دستوری و نگارشی زبان توجه کنید. طوری مطلب را بنویسید که مخاطب نظرتان را راحت درک کند. از کلمه های پیچیده استفاده نکنید تا مخاطبان به دردسر نیافتند.

کامنت ها را در قالب بندی درست ارسال کنید

کامنت ها باید به راحتی قابل خواندن باشد و درک محتوا برای مخاطب آسان باشد. به همین دلیل پارگراف بندی و استفاده از علائم نوشتاری در کامنت ها بسیار مهم است. مثلا کامنت ها بیشتر از یک پارگراف نباشد چون بسیاری از مخاطبان حوصله مطالب طولانی را ندارند. در کامنت مارکتینگ شبکه های اجتماعی از هشتک ها و استیکرها استفاده کنید تا محتوای شما منحصربفرد و چشم نواز تر باشد.

البته در هشتگ گذاری و استیکر و اسمایل ها زیاده روشی نکنید.

در کامنت مارکتینگ صادق باشید

هدف از کامنت مارکتینگ کمک به مخاطب و ایجاد حس اعتماد در انها است. اما اگر با مخاطب خود روراست نباشید انها می فهمند و این صادق نبودن شما در نهایت به ضرر کسب و کارتان تمام می شود.به خاطر داشته باشید اگر هدف کامنت مارکتینگ شما بک لینک سازی است. با این همه حال با آنها صادق باشید. به طور مثال

اجازه بدهید شفاف سازی کنم این لینک شرکت ما است و به نظرم  محتوای ما می تواند به شما در درک بهتر فرایند بسته بندی محصولات شیمیایی کمک شایانی می کند. به نظرم این لینک منافع مخاطبان شما را حفظ می کند. لطفا بررسی بفرمایید.

حالا که در نظر بالا شفاف سازی کردید و انگیزه و نیت خود را صادقانه بیان کردی مسئولین سایت راحتتر با محتوای شما برخورد می کنند و احساس فریب خوردگی یا احساس منفی به شما نخواهند داشت.

چگونه یک استراتژی کامنت مارکتینگ تدوین کنیم؟

حالا که تصمیم گرفتید از کامنت مارکتینگ به عنوان یک ابزار بازاریابی مکمل برای معرفی و فروش محصول استفاده کنید. بهتر است به فکر تدوین استراتژی کامنت مارکتینگ خود باشید. چرا که نمی توانید با ارسال جسته و گریخته و بی نظم کامنت در سایت ها به جایی برسید. منطق حکم می کند در کامنت مارکتینگ برنامه ریزی کنید تا نتیجه بگیرید. فرایند تدوین استراتژی کامنت مارکتینگ به این شکل است:

اهداف کامنت مارکتینگ خود را کامل مشخص کنید.

شاید می خواهید بیشتر دیده شوید. شاید هم می خواهید با استفاده از روشی های درگیر شدن در کامنت ها نظرات بیشتری را به خود جلب کنید. البته برخی از افراد تمایل دارند با ارائه نظرات تخصصی برای خود پرسونال برندینگ کنند .

بعضی از افراد هم به دنبال افزایش فالوور در شبکه های اجتماعی هستند یا برنامه دارند با ایجاد تعامل بین سایر اینفلوئنسر ها انها را به حامیان برند خود تبدیل کنند. در هر صورت باید اول اهدافتان مشخص شود. در غیر اینصورت کامنت مارکتینگ شما اتلاف وقت است.

معیار سنجش برای محقق شدن اهدافتان را مشخص کنید

هر کاری نیاز به یک معیار دارد تا مشخص شود اقداماتی که انجام داده اید موفق بوده است یا خیر. مثلا برای اینکه بدانید کمپین تبلیغاتی شما موفق بوده است از گوگل انالیز و میزان ترافیک ورودی استفاده می کنید. برای اینکه از سئو خود و موفقیت در سئو سایت خود مطمئن شوید از میزان ctr و میزان افزایش ترافیک ارگانیک خود می توانید نتیجه بگیرید که موفقیت حاصل شده است یا خیر.

در کامنت مارکتینگ شما نمی توانید مشخص کنید که دقیقا چه کسانی دیدگاه شما را مشاهده کرده اند . اما از روش های مختلف دیگری می توانید نتیجه نهایی کامنت مارکتینگ را محاسبه کنید. در کامنت مارکتینگ صادراتی توضیحاتی داده شده است که اینجا به برخ از انها اشاره می کنیم.

فهرستی از پیج ها و سایت های هدف تعیین کنید

پس از اینکه هدف های خود را تعیین کردید و معیارهای خود را برای سنجش موفقیت مشخص کردید وقت ان رسیده است که فهرستی تهیه کنید. این فهرست باید لیستی از سایت ها و پیج های شبکه های اجتماعی و جوامع اینترنتی مختلف باشد که در راستای اهداف کامنت مارکتینگ شما هستند. بهتر است وقتی می خواهید شروع به کامنت مارکتینگ چنین ایده ای نداشته باشید. ” تا اخر امسال به 500 سایت پیام می دهم” این عدد برای شروع زیاد است و ضمنا در کامنت مارکتینگ باید بهترین گزینه ها را انتخاب کنید. گزینه های خوب عموما بین 10 تا 20 سایت می شوند که باید برای هر کدام در طول فصل حداکثر 20 کامنت مربوط بفرستید.

به یاد داشته باشید در این سایت ها شما به دنبال برند سازی و ایجاد ارتباط هستید . پس وقت خود را با یک برنامه ریزی منسجم برای کسب شهرت و اعتبار سرمایه گذاری کنید . مثلا اینفلوئنسرها دیدگاه های جذاب یا اول را بیشتر مورد توجه قرار می دهند . اگر بیشتر و بهتر دیده شوید انها با شما احساس راحتی خواهند داشت و ارتباطات دوستانه شکل می گیرد. که باعث می شود معرفی محصول شما و جایگاه برند شما بیشتر تقویت شود.

تحقیق کنید

تحقیقات در هر موضوع و کسب و کاری رکن اساسی ایفا می کند. اگر با چشمان بسته وارد یک اتاق شوید بعید است بتوانید گاو صندوق را پیدا کنید. در ابتدا وارد سایت های مشخص شده شوید و مطالب و کامنت ها را بررسی کنید. به این شکل می توانید متوجه شوید چه کامنت های بیشترین بازخورد را دارند. و چه محتواهای با کار شما ارتباط دارد و باید در انها کامنت بگذارید. ضمنا نشان می دهد مدیران سایت ها و پیج ها از چه نوع کامنتی حمایت می کنند و چه نحوه کامنت گذاری بیشتر مخاطبان را درگیر می کند.

از سیستم هشدار برای پیدا کردن پست های جدید استفاده کنید

روازنه سایت ها و پیج ها پست ها و مطالب جدیدی منتشر می کنند. بنابراین اگر می خواهید جایگاه اول را داشته باشید باید زودتر با خبر شوید. برای سایت ها می توانید از rss ها استفاده کنید . که این سرویس ها بعد از تنظیمات محتواهای تازه سایت ها را برای شما ایمیل می کنند. برای شبکه های اجتماعی نیز می توانید از نوتفیکشن ها استفاده کنید تا به شما سریع خبر دهند تا شما به سرعت دست بکار شوید.

کامنت مارکتینگ خود در شبکه های اجتماعی را تقویت کنید

در حال حاضر شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایران بسیار مشهور و پرکاربرد است. میلیون ها ایرانی و خارجی با تولید محتوا در اینستاگرام در این شبکه فعالیت می کنند. بنابراین  کامنت مارکتینگ در اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی نظیر توییتر و فیسبوک به برندسازی و فروش شما کمک می کند.

در شبکه های اجتماعی می توانید سطح تعامل را بالا ببرید . به طور مثال در اینستاگرام یا توییتر یا سایر شبکه های اجتماعی می توانید از اعتبار پیج اول در پیج دوم استفاده کنید و همزمان تبلیغ محصول خود را در پیج دوم انجام دهید و سطح تعامل با پیج اول را بیشتر کنید.

مثلا در کامنت مارکتینگ خود این عبارت را بنویسید.

همانطور که @zoomit گفته تراشه های کوالکام بهتر از ای ام دی است ضمنا می توانید از تراشه ها را از فروشگاه ایکس ( اسم فروشگاه خودتان ) تهیه کنید راستی به تازگی نسخه جدیدشان را نیز تامین کرده اند که برای گیمر ها بهترین گزینه است

در اینجا تعامل با زومیت را افزایش می دهید و تبلیغ فروشگاه خود را در پیج دوم انجام می دهید.

نتیجه گیری

همانطور که قبلا گفتم کامنت مارکتینگ یک ابزار بازاریابی قدیمی است که با ظهور شبکه های اجتماعی توجه بیشتری به ان می شود. اما برا موفقیت حتما در کنار کامنت مارکتینگ از روش های اصلی بازاریابی استفاده کنید تا فرصت های پر سود را دست ندهید. ضمنا به یاد داشته باشید کامنت مارکتینگ بیشتر برای بک لینک سازی استفاده می شود و در صورتی که اقدامی برای تدوین استراتژی کامنت مارکتینگ نکرده باشید نتیجه ای از کامنت ها در شبکه های اجتماعی نخواهید گرفت.