بازاریابی زعفران

بازاریابی زعفران

بسیاری از تولید کنندگان و افراد علاقمند به صادرات زعفران یا فروش داخلی یک سوال را همیشه تکرار می کنند و به مهمترین دغدغه انها تبدیل شده است. چطور بازاریابی زعفران انجام دهیم و نتیجه بگیرم؟ رقبای ما چه مسیرهایی را برای بازاریابی زعفران انجام داده اند و ایا در صادرات زعفران و فروش زعفران موفق بوده اند یا خیر. در این مقاله ما به پرکاربردترین روش ها اشاره می کنیم و در نهایت راهکارهای سریعتر را معرفی می کنیم.

درباره بازاریابی زعفران

همانطور که می دانید برای صادرات زعفران و حتی فروش زعفران در بازار داخل باید با استفاده از بازاریابی زعفران محصولتان را به مشتریان در بازار معرفی کنید. صرفا داشتن زعفران تضمینی برای فروش زعفران نیست. بازاریابی زعفران با توجه به شرایط کسب و کار هر شخص می تواند متفاوت باشد. بسیاری از افرادی که علاقمند به حضور در این بازار پرسود هستند تقریبا تحت تاثیر شرایط اجتماعی به دنبال راه های سریعتر و میانبر هستند تا سریع کسب و کارشان سکه شود و فروش های زیادی داشته باشند. در اینجا ما برخی از راه های میانبر را معرفی می کنیم و دیدگاه شما را درباره بازاریابی زعفران روشن تر می کنیم.

بازاریابی چگونه به من کمک می کند؟

بازاریابی یعنی اطلاع رسانی و معرفی محصول به مشتریان بالقوه که می توانند زعفران شما را بخرند. بازاریابی به شما کمک می کند

زعفران انبار شده را زودتر بفروشید و نگران خراب شدن ان نباشید.

مشتریان وفادار بیشتری پیدا کنید که در دوره های زمانی مشخصی از شما خرید می کنند

میزان زمان قفل شدن سرمایه شما کوتاه می شود و زودتر زعفران به پول تبدیل می شود

بازاریابی زعفران به این بستگی دارد که شما می خواهید محصول را b2b بفروشید (فروش به سایر شرکت ها ) یا می خواهید b2c بفروشید (فروش محصول به مصرف کننده نهایی). بعد از اینکه تصمیم گرفتید کدام یک از این دو مدل فروش مد نظرتان است باید مشخص کنید هدفتان فروش در بازار داخلی است یا صادرات زعفران. بعد از این مرحله باید مشخص با کدام شیوه های بازاریابی جلو می روید و چگونه برندسازی می کنید.

با ما همراه باشید که تا این موضوعات را پاسخ دهیم.

چگونه برند سازی زعفران را انجام دهیم؟

برندسازی زعفران ابتدا نیاز به درک بهتر شما از موضوع برندسازی دارد. برندسازی تنها با تبلیغات نتیجه نمی دهد. در برندسازی زعفران باید هدف شما این باشد که مشتریان ارزش های خاصی از محصول شما را درک کنند. مثلا کیفیت ،طعم خوبی که به غذا می دهد. بسیاری از افراد گوشی اپل را می خرند تا احساس ثروتمند بودن و لوکس بودن را داشته باشند و به دیگران ان را نشان دهند. در زعفران شما می توانید ارزش های دیگری منتقل کنید مثل اینکه کسی که زعفران در غذایش استفاده می کند به عنوان یک آشپز حرفه ای و خلاق و پیشرو دیده شود.

باید درباره اینکه چه ارزشی را به مشتری می خواهید منتقل کنید فکر کنید. زمانی که ارزش خود را پیدا کردید باید ان را تبلیغ کنید تا در ذهن مشتری برند شما شکل بگیرد. در حال حاضر زعفران مصطفوی و زعفران بهرامن و زعفران سحرخیز در ایران جای خود را باز کرده اند اما در بازار خارجی انچنان موفق نبوده اند. بجز زعفران بهرامن که در ترکیه توانسته جایگاه مناسب تری بدست بیاورد.

به همین دلیل قبل از بازاریابی زعفران باید با استراتژی برندسازی و مدل های برندسازی و تکنیک های ان اشنا شوید.ضمنا در آینده مقاله ای با موضوع برندسازی زعفران منتشر می کنیم تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

کدام شیوه تبلیغات زعفران بهتر جواب می دهد؟

جواب این سوال بستگی به عوامل زیادی دارد مثل اهداف شما و بودجه شما . اگر برای خرده فروشی b2c تلاش می کنید باید از تبلیغ در گوگل و ابزارهای تبلیغاتی ppc استفاده کنید. اما اگر به دنبال عمده فروشی زعفران هستید بهترین گزینه نیچ مارکتینگ و دایرکت مارکتینگ است.

استراتژی قیمت گذاری زعفران چگونه است؟

تکنیک های قیمت گذاری زعفران ارتباط زیادی به اهداف تجاری دارد .به طور مثال در صورتی که تولید کننده هستید یا با قیمت بسیار پایینی محصول را تهیه کرده اید می توانید از استراتژی قیمت پایین استفاده کنید . اگر محصول در انبار شما ذخیره شده است و زمان زیادی تا فصل جدید برداشت ندارید باید به دلیل نزدیک شدن اتمام زمان چرخه عمر محصول می توانید از سیستم تخفیف گذاری سریع استفاده کنید و محصول را بفروشید. بهتر است بعد از کشف قیمت و بر اساس استراتژی قیمت گذاری مناسب به کمک یک کارشناس صادرات اقدام به قیمت گذاری محصول کنید.

انتخاب قیمت به وضعیت کانال بازاریابی و تعداد مشتریان بالقوه و مخاطبان روزانه شما و بودجه بازاریابی بستگی دارد. به طور مثال اگر وب سایت خوب با سئو قوی دارید که روازنه هزاران مخاطب و صد ها مشتری بالقوه دارید به راحتی می توانید قیمت بیشتری برای محصول لحاظ کنید. اما اگر مخاطب زیادی نداشته باشید مجبورید قیمت کمتری بر روی محصول بگذارید.

انواع روش های بازاریابی زعفران

روش پورسانتی

اولین روشی که در ذهم بسیاری از کسب و کارها نقش می بندد همکاری کمیسیونی است. در این روش افراد تمایل زیادی دارند یک شخص یا شرکتی ، بازاریابی محصول را انجام دهد و در نهایت تامین محصول بر عهده انها باشد. زمانی شما می توانید انتظار داشته باشید که شرکت ها با شما به صورت کمیسیونی همکاری کنند که یا محصول شما بسیار خاص باشد یا برند شناخته شده ای در بازار باشید. که تجار و شرکت ها علاقه مند به همکاری با شما باشند.

در غیر اینصورت تنها دلال ها و واسطه های ضعیف حاضر به همکاری با شما هستند ان هم به شرطی که سود کار برای انها باشد. و شما مجبورید زعفران را تنها به قیمت تولید به انها بفروشید. در مقاله مزایا و معایب روش کمیسیونی به  ریسک ها و مشکلات این روش اشاره کردیم.

این روش معمولا بیشتر توسط مدیران و صاحبان کسب و کارهایی خواسته می شود که بیشتر سود را از دست می دهند و آینده ای در تجارت زعفران ندارند. اغلب این افراد سود اصلی را از دست می دهند و هیچ وقت اقدام به بازاریابی زعفران به صورت حرفه ای نکرده اند. به همین دلیل شکار دلال ها می شوند و هر زمان که دلال ها بخواهند زعفران را می خرند و هر وقت که تصمیم بگیرند می توانند فروش این دست افراد را صفر کنند.

شمار تولیدکنندگان زعفران بسیار زیاد است بنابراین کسی که به فکر کسب سود خوب است باید محصولش را قبل از اینکه دلال ها ان را به قیمت پایین بخرند بازاریابی کنند. اگر کانال بازاریابی قوی مثل سایت درست کنید و ان را با سئو تقویت کنید برنده رقابت در بین سایر تولیدکنندگان خواهید بود.

روش حضور در نمایشگاه ها

دومین روش بازاریابی زعفران که یکی از مطرح ترین روش های سنتی است حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی است. اگر در هنگام حضور در نمایشگاه ها ، برندسازی زعفران خود را تکمیل کرده باشید و به عنوان یک برند مطرح زعفران شناخته می شوید بهترین نتیجه را می توانید دریافت کنید در غیر اینصورت باید کمپین های تبلیغاتی قدرتمندی را با هزینه های بیشتری اجرا کنید تا نتیجه دریافت کنید. بهتر است قبل از شروع با هزینه های حضور در نمایشگاه ها  آشنا شوید تا متوجه شوید ایا توان پرداخت را دارید یا خیر.

شاید بپرسید چرا؟ به این دلیل که بر اساس تحقیقات اغلب شرکت های تازه کار و برند های نوپا در 3 مرتبه اولی که در نمایشگاه ها حضور پیدا می کنند بیشتر تجربه کسب می کنند و حداکثر شانسی که برای دریافت سفارش دارند 10 درصد است. این اطلاعات اغلب به شرکت ها داده نمی شود تا با حضور در نمایشگاه ها به شرکتت های اجرا کننده سود قابل توجهی برسانند.

به طور تقریبی هزینه حضور در یک نمایشگاه متوسط از یک میلیارد شروع می شود. بهتر است مقاله مراحل حضور در نمایشگاه را مطالعه کنید تا برایتان مشخص شود چرا این مبالغ را باید بپردازید.

در صورتی که بودجه محدودی دارید حضور در نمایشگاه ریسک بالایی دارد. بسیاری از افرادی که در 3 مرتبه  اول حضور شما در نمایشگاه به شما درخواست می دهند دیگر تماس نمی گیرند و تصمیم جدی برای خرید ندارند.بنابراین برای بازارایابی زعفران بهتر است شرکت های متوسط و بزرگ از این روش استفاده کنند. حضور در نمایشگاه ها برای دو روش عمده فروشی و خرده فروشی کاربرد دارد اما بیشتر مناسب عمده فروشی است.

روش دیجیتال مارکتینگ

سومین روش بازاریابی زعفران استفاده از دیجیتال مارکتینگ بر پایه کانال های بازاریابی پایدار مثل وب سایت است. این روش اگر طبق اصول انجام شود بسیار خوب جواب می دهد. اجازه دهید با مثال این روش را توضیح دهیم. ابتدا یک وب سایت زعفران زیبا طراحی میکنید سپس اقدام به سئو و تولید محتوا می کنید. و در نهایت کمپین های تبلیغاتی زعفران هوشمندانه طراحی و اجرا می کنید. در یک برهه شش تا یکساله بر اساس میزان تقاضا بازار ، شما روزانه بین 3 تا 6 هزار مخاطب خواهید داشت که از این تعداد حدودا بین 90 تا 250 نفر روزانه با شما تماس خواهند گرفت و تقاضای خرید از شما خواهند داشت .

بر اساس اصول فروش b2b شما بین 2 تا 8 سفارش قطعی خواهید داشت. این رقم روزانه است. و برای فروش عمده یک رقم فوق العاده خواهد بود. اما اغلب شرکت ها بخاطر نداشتن مولفه های اصلی بازاریابی نظیر برنامه ریزی و عجول بودن این روش را ناقص اجرا می کنند و به همین دلیل نسبت به این روش خوش بین نیستند. نمونه موفق این روش شرکت بهرامن است که در بازارهای کشورهای زیادی نفوذ کرده است و در حال کسب درامد عالی است.

  متاسفانه برخی از شرکت ها برای بازاریابی زعفران اقدام به طراحی وب سایت زعفران ضعیفی می کنند و در نهایت با اجرای کمپین تبلیغاتی گوگل با بودجه کم به نتیجه نمی رسند و نا امید می شوند. در صورتی که این روش یک راه قوی و بسیار نتیجه بخش است . در این روش باید طراحی سایت زعفران بر مبنای اصول صادرات باشد و حتما حتما اصول سئو اجرا شود.

مزیت این روش این است که کسب و کار شما به دلال و واسطه ها وابسته نیست و ماکزیمم سود فروش نصیب شما می شود و برندسازی محصول به خوبی انجام می شود. اگر به دنبال یک روش پایدار با سود خوب هستید این یکی از بهترین گزینه ها است. اما اگر هنوز هم عجول هستید روش های دیگر را نیز مطالعه کنید

در بازاریابی خرده فروشی این روش به کرات استفاده می شود و راهی برای دستیابی به مشتریان در سراسر کشور است. اما اگر اولین بار است به دنبال راه اندازی خرده فروشی زعفران هستید باید هزینه اولیه بیشتری بپردازید. تا بین مشتریان جا باز کنید. اما مزیت خرده فروشی زعفران این است فروش راحت تر انجام می شود. اما نیاز به تعداد مشتریان زیادتری دارید.

راه حل های بازاریابی زعفران

روش های بازاریابی به شدت متنوع است. انتخاب روش ها بستگی به کیفیت زعفران، امکانات فعلی شما و بودجه دارد. به طور مثال برای کسانی که بودجه بزرگ دارند تاسیس انبار و دفتر در کشور هدف یک مزیت عالی است. توانمندی در ارائه بسته بندی های متنوع زعفران به تامین خواسته های مشتریان کمک می کند و می توانید به بازاریابی زعفران خود قدرت بیشتری بدهید.

بازاریابی زعفران در شبکه های اجتماعی نیز روشی نوین برای بسیاری از کسب و کارهاست . اما برای اینکه نتیجه بگیرید باید هر روز فعال باشید و پست های جذاب و خلاقنه منتشر کنید. در ابتدا ، رشد در این شبکه ها سخت است اما بعد از فعالیت مداوم میزان رشد شما نیز افزایش پیدا  میکند.بهتر است مقاله فعالیت کسب و کارها در شبکه های اجتماعی را مطالعه کنید.

نیچ مارکتینگ زعفران

نیچ مارکتینگ زعفران یعنی سراغ گوشه های جدیدی از بازار زعفران برویم. همانطور که در تعریف نیچ مارکتینگ امده است باید بخش های از بازار را هدف قرار دهیم که کمتر کسی در انجا فعال است یا رقابت در ان کمتر است یا اینکه بخشی از مشتریان را هدف قرار دهیم که کسی به انها توجه ویژه نمی کند.برای نیچ مارکتینگ زعفران باید تحقیقات بازار انجام شود تا نقطه مناسب را پیدا کنید.

به طور مثال همه افراد به صادرات زعفران به عراق یا امارات علاقه دارند اما رقابت در این کشورها سخت تر است. اما بعد از تحقیقات بازار در کشور های مختلف می توانید این گزینه ها را جایگزین کنید. مثلا بازاریابی زعفران بر روی هتل های ارزان قیمت که جوجه کباب در منو انها وجود دارد گزینه مناسبی است. یا هتل های لاکچری در این کشورها که مخاطبان انها از کشورهای شمال اروپا هستند. یا انتخاب کشور دیگر با سطح رقابت کمتر مثلا به جای انتخاب امارات به فکر مراکش باشید.

سریعترین روشهای بازاریابی زعفران

امروزه بسیاری از جوانان دیگر علاقه ای ندارند زیاد تلاش کنند و صبر پیشه کنند تا موفق شوند. با توجه به تبلیغات های گمراه کننده افراد زیادی دنبال زودپز هستند. بازاریابی زعفران نیز از این قاعده مستثی نیست. ما در مقاله روش های سریع بازاریابی به بهترین ،ارزان ترین و سریعترین روش بازاریابی اشاره کردیم. اگر مقاله هزینه های بازاریابی و هزینه جذب مشتری b2b را مطالعه کرده باشید متوجه می شوید که روش های گفته شده در این مقاله چقدر هزینه بازاریابی زعفران شما را کاهش می دهد.

همکاری در فروش زعفران (افیلیت مارکتینگ )

همکاری در فروش زعفران می تواند به روش های مختلفی صورت بگیرد. چیزی که در بسیاری از کسب و کارها معمول است روش پورسانتی با همان کمیسیونی است. اما روش دیگری که گستردگی بیشتری دارد و می تواند به برندسازی نیز کمک کند روش افیلیت مارکتینگ است.

در این روش شما از هر شخصی که کانالی برای بازاریابی دارد برای معرفی محصولتان استفاده می کنید. به طور مثال شما از بسیاری از محصولات تولید شده دنیا خبر ندارید بنابراین اگر یک دوست به شما محصولی را معرفی کند شما از وجود ان با خبر می شوید و مهمتر از ان توصیه یک دوست برای خرید یک محصول اعتماد شما را به ان شرکت و محصولش بیشتر می کند.

یکپارچگی بازاریابی زعفران

اگر بازاریابی زعفران به صورت پیوسته و ادامه دار نباشد یا بدتر از ان بین روش ها هماهنگی وجود نداشته باشد نتیجه لازم را دریافت نمی کنید. به طور مثال اگر محصولتان را به مدیران بازرگانی شرکت ها معرفی می کنید باید در کنار ان بازاریابی در اتاق های بازرگانی را انجام دهید تا بتوانید همزمان که با مدیران ارتباط برقرار می کنید اعتماد انها را از طریق اتاق های بازرگانی جلب کنید.

حتما وب سایت داشته باشید و در ان از ابزارهای ارتباطی و crm استفاده کنید. فروش زعفران به صورت عمده نیاز به پیگیری مشتری دارد و اگر این کار را نکنید مشتریانتان از رقبای شما خرید می کنند. بنابراین داشتن ابزارهای پیگیری و رصد مشتریان بسیار اهمیت دارد. این اقدامات با کمک سایت و دنیای دیجیتال بسیار ارزان تر از روش های سنتی است.

بازاریابی مدرن زعفران

بازاریابی مدرن زعفران به معنی استفاده از ابزارهای عجیب غریب نیست. بلکه استفاده از خلاقیت و ارائه نواوری در تبلیغات با هدف ایجاد حس شور و شعف در مشتریان را می توان بازاریابی مدرن نامید. به طور مثال تولید محتوا در شبکه های اجتماعی به خودی خود شاید روش مدرنی برای بازاریابی یک شرکت پیشرو نباشد اما همین شرکت می تواند با ساخت نوع جدیدی از تولید محتوا می تواند بازاریابی مدرنی را اغاز کند که به افزایش فروش و مشتریانش منجر شود. برای اطلاعات بیشتر مقاله بازاریابی مدرن را مطالعه کنید.

اما اگر تا به امروز تنها از روش های بازاریابی سنتی استفاده کردید یا ایده مناسبی برای کار در رسانه های دیجیتال نداشته اید استفاده از ابزارهای به روز می تواند شروع خوبی برای شما باشد.مثلا  اگر تا به امروز برای بازاریابی زعفران از اینستاگرام یا لینکدین استفاده نکردید این ابزارها برای شروع کار برای شما یک روش مدرن است.

داستان موفقیت

شرکت ها و افراد زیادی هستند که تا به امروز موفق به صادرات زعفران خود شده اند. هر کدام از این تجار بر اساس میزان تلاش و بودجه بازاریابی و خلاقیت و پشتکاری که در کار داشته اند داستان های مختلفی برای پیروزی خود روایت می کنند. اگر شما به دنبال انگیزه برای شروع کار هستید پیشنهاد می کنم داستانهای موفقیت را که روزانه منتشر می شوند را مطالعه کنید. بنابراین تصمیم شروع کار خود را قبل از اینکه فرصت ها از دست بروند را بگیرید.

فروش زعفران صادراتی

برای اینکه بتوانید زعفران صادراتی خود را بفروشید باید بازاریابی زعفران را جدی بگیرید. اگر زعفران را تولید کردید یا از بازار خریدید ولی تلاشی برای معرفی ان به بازار نمی کنید انتظار نتیجه گرفتن رویایی بیش نیست. یک بدن ساز با رفتن به باشگاه بدون اینکه وزنه ای بزند نمی تواند به بدنش ان فرمی که دوست دارد را بدهد. اگر شما هم آرزوی داشتن فروش زعفران صادراتی و یک کسب و کار پررونق را دارید دست از تلاش نکردن بردارید و گام های خود را شروع کنید.

مطمئن باشید با استفاده از ابزارهای بازاریابی و روش های سریع بازاریابی می توانید موفقیت خود را لمس کنید. هیچگاه اثر مرکب در زندگی و کسب و کار خود را فراموش نکنید.

شما می توانید برای صادرات زعفران هم به دنبال مشتری خارجی باشید هم مشتری داخلی . این بستگی به بازاریابی زعفران شما دارد که برای چه کسانی می خواهید محصولتان را تبلیغ کنید. یک راه ساده با سود کم تهیه لیستی از صادرکنندگان ایرانی است. مزایای ان کاملا مشخص است. اما اگر عجله ای در فروش زعفران ندارید می توانید واردکنندگان و تجار خارجی را هدف قرار دهید و با یک سایت قوی که سئو خوبی دارد روزانه مشتریان زیادی را جذب کسب و کارتان کنید.

ابتدا به یاد داشته باشید بازاریابی زعفران اگر همراه با برنامه بازاریابی و یک استراتژی درست همراه باشد سود شما مداوم و میزان فروش شما گسترده و زیاد خواهد بود . اما اگر این ملزومات را نداشته باشید می توانید بر روی فروش های مقطعی و کوچک حساب باز کنید.

بازاریابی زعفران چگونه انجام می شود؟

ابتدا کانال های بازاریابی (سایت،شبکه اجتماعی،دفترو ..) را انتخاب کنید این کار باید بر اساس برنامه بازاریابی و استراتژی باشد. سپس می توانید ابزارهای بازاریابی را انتخاب کنید. در این مقاله و مقاله روش های سریع بازاریابی به بهترین گزینه ها اشاره کردیم.

چه راه و روشهایی برای بازاریابی زعفران وجود دارد ؟

روش های بازاریابی زعفران بسیار متنوع است و انتخاب ابزارهای مناسب ارتباط مستقیمی به اهداف شما دارد. مثلا می خواهید زعفران را به صورت b2b یا b2c بفروشید. هر کدام را که انتخاب کنید روش های متنوعی برای بازاریابی ان وجود دارد که در این مقاله به ان اشاره کردیم.

کدام روش های بازاریابی زعفران پربازده تر هستند؟

همانطور که در مقاله روش های سریع بازاریابی و این مقاله اشاره کردیم پربازده برای هر شرکتی می تواند متفاوت باشد. اما استفاده از پلتفرم های سفارش خرید و ارتباط مستقیم با تجار و مدیران بازرگانی شرکت های خارجی بسیار پربازده و سود ده است.

چه استراتژی بازاریابی برای کسب و کار و شرایط من مناسب است؟

تا زمانی که شرایط شما توسط کارشناس بازاریابی یا صادرات بررسی نشود نمی توان نظر قطعی دارد. اگر شرکت و دفتر خارجی دارید می توانید همزمان با تبلیغات دیجیتال از نمایشگاه ها خارجی استفاده کنید. در غیر اینصورت روش های دیجیتال بخصوص بازاریابی مستقیم به شدت توصیه می شود.