کامنت مارکتینگ صادراتی

کامنت مارکتینگ صادراتی

ایا تا به حال برای افزایش فروش و پیدا کردن مشتری خارجی یا داخلی در شبکه های اجتماعی یا سایت ها و وبلاگ ها کامنت گذاشتید و نتیجه ای دریافت نکردید؟ از ربات های اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی استفاده کرده اید و افراد را به همکاری یا خرید محصول خود معرفی کرده اید و پاسخی نگرفته اید؟  در این مقاله ما بررسی می کنیم چرا کامنت مارکتینگ صادراتی یا داخلی شما نتیجه دلخواه ندارد.

دلایل شکست کامنت مارکتینگ صادراتی چیست؟

اگر برای صادرات محصول خود در سایت ها و پیچ های مختلف رسانه های اجتماعی کامنت و نظر می گذارید اما نتیجه نمی گیرید من به شما می گویم چرا جواب نمی گیرید. دلایل می تواند برای هر کسب و کاری متفاوت باشد اما بری سهولت در شناخت مشکل اصلی به 6 دلیل اصلی ناکارامد بودن کامنت مارکتینگ صادراتی اشاره می کنیم.

بودجه کم بازاریابی

بی شک بسیاری از مدیران شرکت ها و مدیران بازاریابی سهوا یا عمدا به دنبال کاهش بودجه بازاریابی هستند. اغلب افراد تمایل زیادی برای سرمایه گذاری بر روی استراتژی بازاریابی ندارند. به همین دلیل از روش های بازاریابی مکمل و ارزان  قیمت برای صادرات یا فروش داخلی خود استفاده می کنند. یکی از این روش ها کامنت مارکتینگ صادراتی است. و امیدوارند با چنین روش بازاریابی ارجاعی نتیجه بگیرند.

اشتباه مرگبار در کامنت مارکتینگ صادراتی

متاسفانه افزایش تورم، بالارفتن هزینه تولید باعث کاهش فروش و کسادی کسب و کارها می شود به همین دلیل شرکت ها اشتباه مرگباری را اتخاد می کنند. آنها به سرعت بودجه بازاریابی خود را کاهش می دهند. و از روش های بازاریابی ارزان قیمت تر و زمانبر استفاده می کنند. این قبیل شرکت ها همانطور که با کاهش فروش مواجه هستند تنها عاملی که می تواند انها را به وضعیت قبل برگرداند را اعدام می کنند.

آنها تصمیم می گیرند که با استفاده از کامنت مارکتینگ در شبکه های اجتماعی ،سایت های داخلی و خارجی و وبلاگ ها محصول خود را معرفی کنند و از دیالوگ هایی در کامنت ها استفاده می کنند که بازخورد مناسبی برای اکثر آنها ندارد.

برای اینکه درباره کامنت مارکتینگ صادراتی یا داخلی اطلاعات پایه دریافت کنید مقاله ای با همین نام را مطالعه کنید. اما در اینجا ما به بررسی کامنت مارکتینگ صادراتی شرکت ها می پردازیم و دلایل نتایج ضعیف و بعضا صفر آن را بررسی می کنیم. سوالات زیادی می تواند مطرح شود اما ما به دلایل اصلی عدم دریافت نتیجه می پردازیم.

عدم برندسازی و ساخت نیاز

متاسفانه تفکر قالب و اشتباهی هنگام کامنت مارکتینگ صادراتی در بازار بین افراد تازه کار و مدیران قدیمی که اغلب بخاطر همین دیدگاه با مشکلات توسعه و فروش روبرو هستند وجود دارد. در این دیدگاه آنها پیامی مشخص را با الگوهای مختلفی ارسال می کنند و منتظر پاسخ هستند. پیام این است:

ما این طیف محصولات را داریم اگر مایل به همکاری و خرید از ما هستید تماس بگیرید.

من به شما می گویم اغلب این پیام ها اشتباه است و نتیجه نمی دهد. احتمالا شما قبول دارید که نتیجه نمی دهد اما در اشتباه بودن آن دو دل هستید و شک و تردید دارید. حالا به شما اولین دلیل را با سوال می پرسم.

چرا باید با شما همکاری کنند و چه دلیلی دارد به شما پاسخ دهند؟

طبیعتا شما لیستی از مزایای خودتان را از همین حالا دارید زمزمه می کنید و مطمئنید که پاسخ درستی می دهید. اما مشکل اینجاست اولا بسیاری از شما به طرف مقابل نیاز دارید نه آنها به شما و ضمنا آنها پاسخی برای شما نمی فرستند چون اصلا شناختی نسبت به شما ندارند.

بنابراین کامنت گذاری صادراتی شما بی نتیجه است. پس تا حالا دو دلیل اول را آوردیم. یک شما را نمی شناسند دلیلش عدم برندسازی شماست. و دومین دلیل آن است آنها احتمالا به شما نیاز ندارند اما شما به انها نیاز دارید . پس شما هیچ نیازی در آنها ایجاد نکردید.

بنابراین اگر چنین پیامی می فرستید انتظارات خود را دوباره بررسی کنید.

حالا برویم سراغ سایر دلایل نتایج ضعیف کامنت مارکتینگ های صادراتی

استفاده از ابزار ضعیف

زمانی که شما برای شرکت های مختلف  در حال کامنت مارکتینگ صادراتی هستید رقبای شما از ابزارهای قوی تری برای بازاریابی محصولشان استفاده می کنند و در مشتریان احتمالی شما نیاز به محصول خودشان را ایجاد می کنند و قبل از اینکه شما بتوانید تماس موفقی ایجاد کنید محصولشان را به مشتریان احتمالی شما می فروشند.

در اینجا شما بخاطر تصمیم گیری اشتباه فرصت را از دست می دهید و مشتری را به رقیب خود دو دستی تحویل می دهید.

روش مکمل است نه اصلی

کامنت مارکتینگ صادراتی یک روش بازاریابی مکمل است و جزء روش های اصلی نیست . به همین دلیل سرمایه گذاری در بازاریابی را به تعویق می اندازید و نتایجش را هم از نزدیک لمس می کنید. برای اینکه نتیجه بگیرید باید حتما حتما از سایر روش های اصلی و قوی بازاریابی استفاده کنید.زمانبر بودن کامنت مارکتینگ صادراتی نشان می دهد که شما باید انتظارات کمتری از این روش داشته باشید.

شما هر جایی که کامنت مارکتینگ می کنید چه سایت باشد چه شبکه های اجتماعی تعداد محدودی از افراد محتوای کامنت شما را مطالعه می کنند. به همین دلیل طیف مخاطبان شما بسیار محدود است. به همین دلیل ضریب cac شما بسیار بالا می رود . یعنی برای جذب هر مشتری هزینه زیادی پرداخت می کنید.

ضمنا زمان زیادی صرف می شود تا کسی به کامنت شما پاسخ دهد . بنابراین دو سرمایه اصلی خود یعنی زمان و پول خود را همزمان از دست می دهید.

مخاطبان اشتباه در کامنت مارکتینگ صادراتی

اکثر تجار تازه وارد با هدف اینکه در زمان کوتاه نتیجه بگیرند و بودجه خود را حفظ کنند در بسیاری از سایت ها و شبکه های اجتماعی و پیج ها کامنت گذاری می کنند. بدون اینکه توجه کنند مخاطبان هدف آنها چه کسانی هستند. دلیل این افراد ساده است . با خود می گویند من نمی خواهم یا نمی توانم از ابزارهای اصلی بازاریابی استفاه کنم. برای همین مطمئنا از بقیه عقب می مانم باید کاری کنم .

بهترین راه این است که هر جایی که می توانم باید محصولم را معرفی کنم . انها اغلب شکست خود را بخاطر دو دلیل اول می خورند . اما در اینجا بخاطر عدم تمرکز بر روی جامعه هدف باید انرژی بیشتری را صرف کنند که طبیعتا نمی توانند برای مشتریان اصلی خود زمان بگذارند.

به زبان ساده شما وقت زیادی را بر روی افرادی گذاشته اید که هیچ وقت قرار نبوده است مشتری شما شوند.

عدم هدف گذاری

هدف شما برای استفاده از کامنت مارکتینگ صادراتی در کانال های بازاریابی چیست؟ بسیاری از افراد سعی می کنند از تکنیک شلیک انبوه یا شاتگان مارکتینگ برای معرفی محصول یا خدمات خود استفاده کنند. بر خلاف تصورات، این روش زمانبر و تقریبا خسته کننده است.

هر چقدر تلاش بیشتری برای ارسال پیام می کنید بیشتر در آن غرق میشوید چرا که میبینید نتیجه نمی گیرد و نمی خواهید روش خود را عوض کنید بنابراین بیشتر تلاش می کنید بدون آنکه هدف گذاری کرده باشید و برای ان معیار و سنجه مشخص کرده باشید. به همین دلیل نمی دانید تا کجا باید تلاش کنید. عاقبت کار کاملا مشخص است.

هدف گذاری برای استفاده از کامنت مارکتینگ صادراتی تقویت مسیرهای ارتباطی است. مثلا هدف شما باید این باشد که بعد از استفاده از ابزارهای بازاریابی اصلی مثل ایمیل مارکتینگ و کمپین های تبلیغاتی گوگل  برای هتل های اماراتی پیام بگذارید و راه های همکاری مختلف را در سایت ها یا پیچ های شبکه اجتماعی انها نشانه گذاری کنید.

مثلا ارائه نمایندگی جدید یا بسته بندی های مناسب بر اساس رایحه های مختلف و ده ها موضوع دیگر که به تکنیک تمایز محصول شما بستگی دارد.

چطور متوجه اثربخشی کامنت مارکتینگ صادراتی شویم؟

برای بررسی اثربخشی کامنت مارکتینگ در سایت ها می توانید لینک های خود را با استفاده از کدهای utm نشانه گذاری کنید تا در گوگل آنالیز خود بر اساس source page  ها ترافیک ورودی سایت خود را بررسی کنید.

اما درباره شبکه های اجتماعی موضوع کمی متفاوت است. به طور مثال در سایت های نظیر لینکدین و تویتر و فیسبوک شرایط مثل روش بالا است و خود گوگل انالیز می تواند ورودی ها را تفکیک کند . اما شبکه های مثل اینستاگرام یا تیک تاک روش دیگری را می طلبد.

مثلا با استفاه از ربات ها محاسبه را انجام دهید یا بر اساس اینکه چه تعداد دایرکت شما مختص به اهداف شما است می توانید نتیجه گیری کنید. مثلا  شما در کامنت مارکتینگ خود درباره ارائه بسته بندی جدید یا افر تخفیفی کامنت گذاشته اید.  درصدی از مخاطبان از شما در دایرکت سوال می پرسند و شما می توانید انها را از سوالاتشان فیلتر کنید.

روش دیگر این است که حساب پیج خود را به بیزینس تبدیل کرده باشید و ایتدا رشد ماهانه پیج خود را مشخص کنید و سپس بر اساس کامنت گذاری در این شبکه ها گزارش رشد پیج را بررسی کنید و بر اساس ان میزان تغییر ترافیک نسبت به رشد میانگین پیج را به حساب کامنت مارکتینگ خود بگذارید.

البته این روش تخمینی است و به طور کامل نمی توانید بر روی ان تکیه کنید .ضمن اینکه در این زمان ها نباید از سایر اقدامات تبلیغاتی بر روی پیج استفاده کنید تا نتایج اشتباه نشوند. مثل اجرای کمپین تبلیغاتی از طریق خود اینستاگرام یا اینفولنسرها .

چه مطالبی برای کامنت مارکتینگ صادراتی مناسب است؟

از قبل یک استراتژی بازاریابی بنویسید و مشخص کنید که روش کامنت مارکتینگ اصلا باید اجرا شود یا خیر؟ و اگر جواب شما بله است از ان چه انتظاری دارید. همین انتظارات مشخص می کند که باید چه نوع مطالبی در کامنت ها بگذارید. به یاد داشته باشید که کامنت ها باید جذاب و گیرا باشد و متناسب با موضوع پیجی باشد که در ان کامنت می گذارید.

به احتمال زیاد شاهد هستید برخی کسب و کار ها در پیچ های مختلفی خدمات یا محصول خود را تبلیغ می کنند. اما در بسیاری از مواقع به کامنت ها پاسخی داده نمی شود یا مورد تمسخر قرار می گیرند. مثلا کامنت مارکتینگ شما درباره ماشین و تجهیزات  آن است اما این کامنت ها در پیچ های مد و مطالب عاشقانه زده می شود در صورتی که جامعه هدف شما باید پیچ های مکانیکی ،ماشین باز ها و … باشد تا بازخورد های بهتری دریافت کنید.

بنابراین پیامی که می گذارید باید ارتباط نزدیکی با کمپین تبلیغاتی شما داشته باشد.