صادرات عسل به اروپا

داستان موفقیت: صادرات عسل به اروپا

داستان موفقیت : صادرات عسل به ترکیه و اروپا

آقای محمدی در طول سالها تجربه و کار در صنعت زنبورداری توسط پدرش و علیرغم نگرانی های شدید, کسب و کار خود را ایجاد کرد و امروز جزء معدود صادر کنندگانی است که محصولات خود را به کشور های مختلفی صادر می کند . او به همراه پدرش در دهه 70 شروع به فعالیت در صنعت زنبورداری کرد. او در پایان تابستان و پس از آخرین فصل برداشت کندو های خود را برای فصل سرد زمستان آماده می کرد .

او می گوید درآمد خود را پس از بازخرید شدن از کارخانه فقط از زنبورداری بدست می آورد اما این درامد کفاف مخارج زندگی وی را نمی داد. وی تصمیم گرفت برای کسب درآمد بیشتر نحوه کار خود را تغییر دهد و اقدام به کوچ دادن کلونی های خود کرد.

چالش

در سال 1386 طی یک اتفاق ناگوار وی 90 درصد از کلنی های خود را بخاطر بیماری شدید از دست می دهد. وی گفت که این تلخ ترین لحظه کاری من در دوران زندگی بود . او نه بیمه ای داشت نه درآمدی اما خوشبختانه سرمایه ایی برای وی از فروش عسل باقی مانده بود او برای مدت یکسال این کار را کنار گذاشت.

او یک سال بعد با یک ایده جدید شروع به زنبورداری کرد ایده او صادرات محصولاتش بود.

راه حل

محمدی بعد از تحقیق و پرس و جو شروع به برنامه ریزی برای تولید محصولات ارگانیک و طبیعی کرد اما وی دارای کمبود نقدینگی بود در نتیجه تصمیم گرفت با یکی از دوستان جوانش در این زمینه کاری را به صورت شراکتی شروع کند و برای تکمیل سرمایه گذاری اشان یک وام از بانک دریافت کرد. در طی چندین سال او موفق شد کلنی های خود را گسترش دهد و سبک تولیدی خود را با مطالعه روش های نوین بهبود دهد.

محمدی می گوید اولین تجربه صادرات من فروش محصولاتم به یک دلال ترک بود اما تجربه خوبی نبود. وی می گوید وقتی از قیمت بازار عسل های مشابه خود در خارج از کشور آگاه شدم خونم به جوش آمد چرا که با یک ششم (1/6) قیمت محصول را فروخته بودم.

تصمیم گرفتم از آژانس های متخصص این کار کمک بگیرم و این یک اتفاق عالی بود .

آنها در زمینه تحقیقات بازار و مشتری یابی گام های عملی برداشتند و مشاوره آنها شامل مواردی از جمله بسته بندی , مجوزات و تبلیغات و…. بود بعد از اخذ گواهی های لازم سراغ بسته بندی رفتیم این موضوع ابتدا برای ما یک مشکل بزرگ بود

بسته بندی و تبلیغات

بعد از مشاوره با متخصصین و ارزیابی بازار ترکیه و اروپا و قوانین حمایت از مصرف کننده و بهداشت اتحادیه اروپا تصمیم گرفتیم تا محصولات تولیدی خودمان را با لیبل محصولات ارگانیک و بسته بندی جدید و بازار پسند تهیه کنیم و آن را برای عرضه به بازار آماده کنیم.

یکی از مشکلات صادرات کالاها به خارج از کشور چالش زبان بود و این واقعا برای کسب رضایت مشتری الزامی بود . نیاز بود که ما تحقیقاتی در زمینه بسته بندی داشته باشیم این موضوع را با مشاوره توانستیم بسیار مقرون به صرفه پشت سر بگذاریم .

یکی دیگر از نگرانی ها در بازار اروپا مسائل کیفیت و مبدا تولید کالا بود چرا که تحریم های جدی بر کالاهای چینی در اروپا وضع شده بود و این برای ما یک فرصت ارزشمند بود .

ما تصمیم گرفتیم که محصولات خود را تبلیغ کنیم اما مشکل بزرگی در بودجه داشتیم و این ما را نگران می کرد پس با توجه به کمبود بودجه تصمیم گرفتیم بر توزیع کنندگان و وارد کنندگان کشور های مقصد تمرکز کنیم و این در قدم های اول برای ما مطلوب بود.

عسل ارگانیک

بعد از مشاوره با متخصصین و ارزیابی بازار اروپا تصمیم گرفتیم تا محصولات تولیدی خودمان را با لیبل محصولات ارگانیک و اخذ گواهی نامه های استاندارد و مورد نیاز اروپا تهیه کنیم و ان را برای عرضه به بازار آماده کنیم.در زمان تهیه مراحل اخذ گواهی های بین المللی تصمیم گرفتیم که شروع به تولید کاتالوگ ها و بروشورهایی کنیم که مزیت های تولیدی عسل ارگانیک خودمان را به مصرف کننده انتقال دهیم. خوشبختانه کار دشواری نبود و از همه مهمتر اثرات آن بود.

بعد از دو هفته از ارسال کاتالوگ ها و بروشور ها تعدادی خریدار عمده ثبت سفارش کردند و هر هفته بر تعداد این سفارشات افزوده می شد و این روحیه من را برای فروش محصولاتم به صورت خرده فروشی افزایش داد.

درسی که باید یاد بگیریم

محمدی با گوش دادن به مشتریان اروپایی خود، از جمله برخی از وارد کنندگان مطرح در ایتالیا و فرانسه، توانایی تولید محصولات که منطبق با نیازمندی های مشتریان باشد را پیدا کرد آنچه او اموخت توجه به بسته بندی و تولید کالای با کیفیت است.

افزایش تعداد کندو ها
توسعه

78% محصولات صادر می شوند
فروش

هزینه ها به صورت چشمگیری کاهش داشت
نگهداری

مزایای صادرات

صادرات عسل

تا رسیدن به صادرات فقط یک گام مانده است .
شما می توانید همین حالا شروع به صادرات محصولات
خود کنید کافی است همین حالا تصمیم جدی بگیرید.

این روز ها همه عسل صادر می کنن.شما چطور؟!

همین حالا شروع کنید www.mahancompany.com