نیازهای بازار عراق

نیازهای بازار عراق

بازار کشور عراق امروزه مهمترین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی شده است. عراق به دلیل پشت سر هم گذاشتن جنگ های داخلی و خارجی نیازمند بازسازی است که این موضوع سبب شده است بازار کشور عراق دارای مزایای و معایب متعددی شود که باید مورد توجه قرار گیرد . اما برای حضور متوالی و بلند مدت در این بازار تولید کنندگان می بایست شناخت کافی از نیازهای بازار عراق و رفتار مشتریان عراقی داشته باشند.

شناخت نیازهای بازار عراق به تولید کنندگان کمک می کند ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهند و بازاریابی موفقی در این کشور داشته باشند.

لیست نیاز بازار عراق

شناخت نیازهای بازار عراق کمک بزرگی به کارافرینان و صاحبان کسب و کار می کند. رایزن بازرگانی ایران در عراق 16 گروه کالای ایرانی را به عنوان اولویت های صادرات اعلام می کند. این گروه صنایع شامل ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، دارو و تجهیزات درمانی، محصولات غذایی، شوینده‌های بهداشتی و آرایشی، صنایع نساجی، فرآورده‌های پتروشیمی و پایه نفتی، مصالح ساختمانی، لوازم خانگی برقی، فرآورده‌های سلولزی، موادشیمیایی، مواد معدنی، انواع میوه و گیاه تزئینی، محصولات دامی، گیاهان صنعتی ودارویی، مصنوعات چرمی و مصنوعات فلزی است.

کشور عراق در حال حاضر تمرکز بالایی در  صنایع پتروشیمی و نفتی دارد که سبب می شود سایر بخش های صنعتی این کشور ضعیف باشد. البته مسئولان عراقی برای خودکفایی و حمایت از تولید کنندگان داخلی اقدام به اجرای برنامه های توسعه کرده اند.

مسئولیت بررسی نیازها

شناخت اولویتهای بازار عراق در مرحله اول می بایست توسط اتاق های بازرگانی سازمان توسعه تجارت و صادرات و وزارت خانه های مربوطه انجام گیرد. اما متاسفانه به دلیل عدم عملکرد صحیح بخش های مسئول در شناخت نیازهای بازار عراق اقدامات مناسبی صورت نگرفته است  که این موضوع سبب ایجاد هزینه های اضافی برای کارافرینان و صاحبان کسب و کار ها شده است.

موفقیت در صادرات به هر کشوری نیازمند ورود ارگان های مختلف دولتی و همچنین شرکت های بزرگ و توانمند در عرصه های مختلف همچون تولید توزیع تامین و نظارت است.شناخت نیازهای بازار عراق با عنوان کردن نام صنعت ها و کالا ها لازم است اما کافی نیست زیرا عدم ارزیابی صحیح از نوع نیازهای قابل تامین و شرایط مورد نیاز آن عملا کمک شایانی به کسب و کار ها نمی کند.

بیشتر بخوانید: نحوه صادرات به عراق
بیشتر بخوانید: مشکلات صادرات به عراق

مثالی از ارزیابی نیاز بازار عراق

برای مثال اگر بدانیم بازار عراق به لوازم شوینده نیاز دارد ایا این داده به تنهایی موجب موفقیت یک کسب و کار می شود؟ جواب بسیار راحت است خیر. چرا که نیازهای هر بازار می تواند در زمان های مختلف تغییر کند . همانطور که شرکت نوکیا بزرگترین شرکت و پرفروشترین تولید کننده گوشی همراه بود امروز دیگر در جایگاه خود قرار ندارد و بازار خود را از دست داده است. مهمترین عامل این ورشکستگی نوکیا عدم اجرای تحقیقات در زمینه رفتار مشتری است. شما می دانید که بازار عراق نیاز به شوینده دارد اما نمی دانید به چه نوع شوینده ای بیشتر نیاز دارد. چه رنگی چه رایحه ای و چه ترکیبی بیشتر مورد نیاز بازار است؟. شناخت نیازهای بازار عراق مستلزم انجام تحقیقات بازار جامعی است که بتواند به عنوان نقشه راه به شرکت ها و کارافرینان برای حضور در این بازار کمک کند.

تحقیقات بازار , راه حل شناخت نیاز بازار

برای شناخت مناسب نیازهای بازار عراق باید تحقیقات کافی و مداومی برای هر محصول صورت بگیرد. تحقیق و ارزیابی مداوم بازار به صاحبان کسب و کار ها کمک می کند توسط بازار ( رفتار مشتریان) غافلگیر نشوند و بتوانند در زمان مناسب محصولات جدید یا فعلی خود را به میل مشتری تغیر, تولید و ارائه کنند. در الگوهای بین‌المللی برای نفوذ کالا علاوه بر قیمت به شاخص تولید برای بازار، مکان‌یابی توزیع، نوع و شکل قابل‌ارائه محصول، انجام روش‌های ترویجی و تبلیغاتی و انجام سرمایه‌گذاری مشترک، توجه ویژه می‌شود که در صادرات ایران به عراق این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی خاص دارد.

برای شروع تجارت در بازار عراق نیاز به یک کارشناس صادرات دارید تا شما را در مسیر پیش رو راهنمایی و هدایت کند. شما می توانید در این مورد یک نیروی متخصص استخدام کنید یا از خدمات کارشناس صادرات ماهان استفاده کنید.