تناقض انتخاب: گزینه‌های کمتر یعنی تصمیم‌گیری راحت‌تر

یک ضرب المثل بسیار رایج در زبان انگلیسی وجود دارد که می گوید: “Less is more”. که تقریباً به این معنی است که هر چه کمتر داشته باشیم، شادی بیشتری خواهیم داشت. همین دیدگاه سال هاست که در قالب مفهومی به نام پارادوکس انتخاب به دنیای بازاریابی و تبلیغات راه پیدا کرده است. این اصل به ما می گوید که هر چه گزینه های کمتری به مشتری بدهیم، او راضی تر خواهد بود و احتمال فروش او بیشتر می شود. در ابتدای این مقاله می خواهیم منبع معتبری از مفیدترین کتاب ها در زمینه بازاریابی، تجارت، فروش و … را در اختیار شما قرار دهیم. برای نشان دادن خلاصه‌های صوتی این کتاب‌ها را در 365 کتاب قرار داده‌ایم تا بتوانید به راحت‌ترین روش به این منابع دسترسی داشته باشید و از نظرات و تجربیات بزرگ‌ترین کارآفرینان در زمینه بازاریابی و تجارت مطلع شوید. حالا بریم سراغ پارادوکس انتخاب!

پارادوکس انتخاب، در بازاریابی، می تواند یک استراتژی بازاریابی عالی باشد که قبلاً در وبلاگ نوین به طور گسترده در مورد آن بحث شده است. (در یکی از اولین مقالات خود، در مورد اینکه چرا فروش با ارائه انتخاب های کمتر افزایش می یابد و نحوه استفاده از این استراتژی در بازاریابی اینترنتی (و وب سایت شما) بحث کردیم.در مقاله ای دیگر گفتیم که یک راه عالی برای فروش بیشتر، ارائه دو انتخاب به مشتری است. اما نظرات خوانندگان درباره این محتوا به ما نشان می دهد که اعتقاد چندانی به این روند ندارند. از این رو تصمیم گرفتیم مقاله دیگری از وبلاگ خود را به این موضوع اختصاص دهیم.

حتما بخوانید: راهنمای جامع علم رنگ در دنیای تجارت

پارادوکس انتخاب: کمتر، بیشتر است

امروز تصمیم گرفتیم به سراغ پدر تئوری پارادوکس انتخاب، بری شوارتز برویم و به سخنرانی TED او گوش دهیم. شوارتز کسی بود که این ایده را برای اولین بار در کتاب خود “پارادوکس انتخاب: کمتر بیشتر است” مطرح کرد. در گفتگوی تد خود، او با لحنی خنده دار در مورد مبارزات زندگی مدرن و اینکه چرا ما تمایلی به اتخاذ تصمیمات پیچیده نداریم، به ما می گوید. اینکه دنیای غرب با دادن انتخاب های فراوان به مردمش عملاً به آنها لطفی نکرده و زندگی آنها را سخت کرده است.

پس از تماشای این ویدیو، اگر همچنان می خواهید در مورد این روند بیشتر بخوانید، پیشنهاد می کنم حتما به سراغ روانشناسی و بازاریابی بروید و پست های قبلی وبلاگ ما را مطالعه کنید.هیچ یک.