سود صادرات به عراق چقدر است؟

سود صادرات به عراق
سود صادرات به عراق

سود صادرات به عراق چقدر است؟

سود صادرات به عراق یکی از مهمترین سوالاتی است که در ذهن فعالان بازار و جوانان رخنه می کند و آن را به چالشی حیاتی تبدیل می کند. مطمئنا شروع هر کسب و کاری باید منطقی و با برنامه ریزی آغاز شود و پایه گذاری چنین امری با دانش میسر خواهد شد. در این مطلب با یک مثال کاربردی نحوه محاسبه سود در بازار عراق را مشخص می کنیم.

بیشتر بخوانید: مشکلات بازار عراق

نکته: محاسبه سود دارای مولفه های مختلفی است که بنا به نوع کالا و شرکت و ویژگی هایی که بازار عراق دارد فرمول بندی می شود. در نتیجه در محاسبه آن دقت کافی را بکار ببرید.

سود چیست؟

تعریف عمومی سود یعنی فروش منهای هزینه. این رایج ترین تعریف از سود است . در حال حاضر ما به بخش سود پنهان و موارد دیگر نمی پردازیم و در یک مثال ساده نحوه محاسبه آن را به شما می اموزیم و نوبت شما فرا خواهد رسید که آن را به کسب و کار خود تسری دهید.

4 گام اصولی برای محاسبه سود صادرات به عراق

گام اول : برای شروع کار ابتدا باید قیمت کالای خود را در بازارعراق یا مرز عراق محاسبه کنید و این موضوع را با دقت زیادی انجام دهید. سعی کنید قیمتی که بدست می آورید را به صورت میانگین محاسبه کنید نه بالاترین قیمت موجود در بازار.

یکی از مهمترین مولفه ها در ارزیابی قیمت نوع همگن بودن کالا است. سعی کنید اگر کالایی مشابه کالای شما نیست نزدیک ترین مورد را انتخاب کنید و یک ریسک قیمت به آن تخصیص بدهید. توجه داشته باشید کالاهایی را با هم یکسان در نظر بگیرید که از نظر ویژگی ها بسیار به هم نزدیک باشند. حداقل 70 درصد ویژگی ها به یکدیگر نزدیک و مشابه باشد.

شما می توانید برای تسریع در محاسبه سود خود و شناسایی قیمت محصول در بازار عراق از خدمات کشف قیمت ماهان استفاده کنید.

ارزیابی مجوزات و گواهی نامه ها

گام دوم : پس از تشخیص قیمت باید به سراغ مجوزات صادرات محصول خود بروید . انتخاب اینکه چه مجوزاتی باید توسط کدام طرف تهیه شود بسیار مهم است. هزینه تهیه برخی مجوزات به صد ها میلیون تومان می رسد پس در انتخاب آن دقت کنید . شما باید هم مجوزات داخلی هم مجوزات خارجی را بررسی کنید. پس از محاسبه هزینه هر یک آن را جایی بنویسید تا بعدا به سراغ آن برویم.

تخمین هزینه حمل و نقل و هزینه ترخیص کار

گام سوم: محاسبه هزینه ارسال بار و نرخ ارز جهت پیمان سپاری گام بعدی می باشد. برای ارسال بار باید بدانید از چه نوع کانتینری باید استفاده کنید و چه حجمی و چه جرمی در آنها گنجانده و حمل می شود. برای ارزیابی هزینه حمل به شرکت های معتبر بین الملی تماس بگیرید. همچنین باید به بررسی بسته بندی و برچسب گذاری بپردازید و هزینه آن را محاسبه کنید.

تخمین هزینه خرید و تامین کالا

گام چهارم: در گام نهایی هزینه تولید یا خرید کالا را محاسبه کنید. سعی کنید اگر کالا را از تولید کننده خریداری می کنید آن را با قیمت دلار محاسبه کنید و بهترین قیمت تامین را پیدا کنید. اگر تولید کننده کالا هستید اجزاء تولید را تقسیم بندی کنید تا در خلال کار بدانید کدام یک از بخش ها هزینه موثرتری بر قیمت تولید دارد . اجزا هزینه تولید , می تواند ما را در ایجاد بهره وری و توسعه کسب و کار یاری رساند.

صادرات گوجه فرنگی به عراق

حال به ذکر یک مثال کاربردی می پردازیم . قیمت دلار در این معادله برابر 12 هزار تومان است. نرخ ها می تواند در طول سال تغییر کند.

به طور مثال ما محصول گوجه فرنگی را در نظر می گیریم و به عنوان یک تامین کننده نه تولید کننده کالا آن را صادر می کنیم. در این مثال فرض می کنیم یک کانتینر 20 فوت یخچال دار را برای صادرات در نظر می گیریم.

گام اول

ابتدا قیمت کالا را در مرزعراق محاسبه می کنیم . میانگین قیمت هر کیلو گوجه فرنگی 1.20 دلار است. البته بسته به نوع محصول این قیمت می تواند در فصل ها مختلف و نوع رقم گوجه متفاوت باشد. هر کانتینر یخچال دار 17 تن بار می زند. که قیمت فروش یک کانتینر یخچال دار 20 فوت برابر با 20400 دلار می شود.

گام دوم

سپس به بخش مجوزات و گواهی ها مراجعه می کنیم. هزینه مجوزات موجود توسط صادرکننده نهایی انجام می شود. اگر کالا را به بازارچه مرزی ارسال کنیم حداکثر مبلغ 500 دلار هزینه مجوزات می شود.

گام سوم

در گام سوم هزینه بار است که به طور مثال ما کالا را از تهران تامین می کنیم. قیمت حمل بار 600 دلار و نرخ پیمان سپاری صفر می باشد. ( اگر بار توسط ترخیص کار ایرانی صورت گیرد یک نرخ توافقی به ازای هر دلار از شما گرفته می شود که ما آن را 150 تومان در نظر می گیریم.) اگر فرض کنیم کار را با ترخیص کار مورد نظر انجام می دهیم هزینه ان 250 دلار خواهد شد.

صادرات گوجه به صورت عمده صورت می گیرد و هزینه بسته بندی آن تنها جعبه های تهیه شده در بازار داخلی می باشد . به دلیل اینکه در هنگام باسکول قیمت جعبه ها در قیمت گوجه دیده شده است از حساب آن صرف نظر می کنیم. (در شرکت های تولیدی هزینه هر بسته در هزینه تولید کالا محاسبه می شود)

گام چهارم

اما مهمترین بخش , هزینه خرید و تامین گوجه فرنگی می باشد. اگر فرض کنیم قیمت تامین گوجه در بازار داخلی 6000 هزار تومان است (قیمت بر اساس نوع محصول متغییر است) برای 17 تن بار شما می بایست 8500 دلار هزینه بپردازید.

مجموع هزینه های خرید و حمل نقل در این مثال از 10 هزار دلار فراتر نمی رود و مبلغ فروش شما 20400 دلار است که با یک حساب ساده میزان سود شما برابر با 10400 دلار است.

سخن آخر

شما می توانید نحوه محاسبه سود خود را به کسب و کارتان تسری دهید و در رابطه با منفعت صادرات راحت تر تصمیم گیری کنید. شما همچنین می توانید از کارشناس صادرات در این زمینه کمک بگیرید . سود صادرات بسته به نوع کالا ها از 30 تا 340 درصد متفاوت است.